Aarhus-restauratør: Fedt med nye restauranter, men ikke hvis de “nye” ligner hinanden

Forleden skrev jeg en lille artikel om Aarhus og krisen i hverdagene. Den gik ud på, at de fleste restauranter har fuldt hus, fredag og lørdag, mens store dele af hverdagsaftenerne er der tomt eller tæt derpå. Det fik restauratøren, Jonas Langhoff, til at ringe til mig. Han driver den økologiske og bæredygtige restaurant, Langhoff & Juul, i Guldsmedgade i Aarhus. Han er kendt for at sige sin mening, og tilhører den “yngre” generation af restauratører i Aarhus. Jeg tog en snak med ham om, hvordan han ser på alle de nye restauranter, som åbner i Aarhus i den kommende tid.

 

Der er masser af plads – også den tomme

Det er en kendsgerning, at der i løbet af de næste seks – syv måneder bliver over 1.200 nye siddepladser på de aarhusianske restauranter. Det faktum, synes Jonas Langhoff blot, er spændende. Han tilføjer dog, at han tror på, tallet er endnu højere, og nok tættere på de 1.500 end 1.200. Men det er bare fedt, siger han nærmest begejstret. Vi skal være stolte over den udvikling i Aarhus og Østjylland.

 

Øget konkurrence “kan” jo også være sundt

Der er ingen tvivl om, at der vil komme øget konkurrence på restaurationsområdet. Men det er kun med til at løfte niveauet, og gøre det endnu mere interessant for aarhusianerne, og tiltrække endnu flere turister, siger Jonas Langhoff. Han har talt sig varm nu, og fortsætter. Der er jo allerede en adfærdsændring i gang. Gamle restauranter, caféer, kaffebarer og så videre lukker, og nye opstår. Aarhusianerne tager med glæde imod dem, som kan tilbyde noget. Om det er etablerede restauratører eller nye, som starter noget op, er ikke afgørende. Bare det er nye spændende restauranter, caféer, kaffebarer, vinbarer, ølstuer og nye kulturinstitutioner som ARoS, Musikhuset, Dokk1 og Moesgaard Museum, Den Gamle By og andre fede kulturprojekter som eksempelvis arrangementerne ved Kulbroen og de to nye Street Food markeder, som kommer til byen.

 

Udviklingen er voldsom

Efter fire år med Langhoff & Juul ser Jonas Langhoff en tydelig udvikling. Ikke bare med sit eget spiseri og restaurant. Den går godt, og går bedre og bedre år for år. Men der kommer flere og flere, som tør tænke anderledes. Mere kan lade sig gøre i Aarhus. For mange er Berlin et forbillede, også for Jonas Langhoff. Han fortæller, de lokale restauratører og især den nye generation af restauratører, iværksætterne, politikerne og folkene på Aarhus 2017 som de sidste to til tre år har været med til at skabe og iscenesætte Aarhus som ny kulturhovedstad. I det ligger også brandingen som gastronomisk region. Det går stille og roligt, men jeg kan se, det begynder at rykke nu. I 2017 forventer Aarhus en fremgang på 33% af antal overnatninger i bare Aarhus C alene. Dertil kommer regionen med en stigning på 12%. Hvis man tager de internationale overnatninger, så er stigningen på hele 45%. Samlet set er der 500.000 flere overnatninger i 2017, og det vil give en vækst til hele erhvervslivet i Aarhus men ikke kun det. Hele regionen vil også få glæde af det.  

 

Krydstogtskibe og fingeren på pulsen

En rekord er slået. Om det er godt, må du selv vurdere. Men Aarhus hitter stort som krydstogt by. Antallet af krydstogtturister, som kommer til Aarhus, slår alle rekorder i 2016. Her er der 27 skibe, som vil anløbe Aarhus i løbet af sæsonen. Den udvikling fortæller netop, at vi har noget at byde på. Tursisterne synes, at Aarhus er interessant. Ellers gad de jo ikke lægge til kaj her.

 

Nej tak til flere koncept-restauranter

Jonas Langhoff ønsker flere koncepter, som den enkelte aktør udvikler. Vi har ikke brug for mere Joe & The Juice, Starbucks, Baresso, Lagkagehus, Burger King, Grillen og McDonald’s. Dem har vi nok af. Det er mad og restauranter som ikke er andre steder end i Aarhus, som er spændende. De unikke – og dem som tør være sig selv. At nogle af de større aktører på restaurationsområdet (københavnerne) kigger på Aarhus som marked for deres nye udvidelser. Ja, så er det blot en naturlig udvikling, og for mig at se, en tydelig blåstempling af den indsats og kurs, som er lagt i Aarhus. Men at nogle, måske vil lave flere afdelinger i de forskellige Aarhus-bydele, er dumt. Det gavner ikke Aarhus med flere ensartet og kønsløse kæder. Mangfoldighed, forskellighed, og mad med værdier kan vi godt bruge. Men at komme og lave det samme som vi gør i forvejen, synes jeg er synd, fortæller Jonas Langhoff mig.

 

Kvalitet fremfor kvantitet

Det er fint, at der er mange, som vil skabe en by med diversitet. Der er mange spændende koncepter allerede. Ofte er det mindre og lokale iværksættere, som får en god idé. De lader det vokse organisk gerne sammen med det, som gæsterne efterspørger. Altså er det ikke en priskrig, de sætter gang i. Det vil være dumt at konkurrere hinanden på prisen. Hvorfor ikke konkurrere på kvalitet, værdier, identitet eller andre ting som skaber oplevelser for gæsterne. Det er da klart bedre og ikke mindst sundt for byen. Vi skal med andre ord flytte os mere fra kvantitet til kvalitet og kreativitet.

 

Priskrig er en dum idé

Københavnere og andre er meget velkomne set med mine øjne, men hvis det er for at komme og konkurrere udelukkende på prisen, så taber alle – ikke mindst Aarhus, og det er der ingen fremtid i. Men selvom det, så har Aarhus og aarhusianerne alt mulig grund til at være glade og optimistiske omkring fremtiden. Det går jo forrygende godt. Men lad os håbe, de nye restauratører vil tænke lidt over deres koncepter og ikke bare lave det, som allerede er i byen. Det var de afsluttende ord fra Jonas Langhoff.

 

Del:Share on Facebook0Tweet about this on TwitterPrint this pageEmail this to someoneShare on Google+0

Skriv et svar