Teater Bodega – et stykke dansk teaterhistorie

Af anders@sommersangdigital.dk

Lige over for Aarhus Teater ligger en gammel Aarhus klassiker. Den står for tur og fortjener en anmeldelse. Hvis der er en restaurant i byen, som har betydet meget for mange gennem tiderne, må det være Teater Bodega’en. Lokalerne, hvori Teater Bodega ligger, stammer fra år 1900 (faktisk samme år som Aarhus Teater). I 1908 kom der restaurant i lokalerne, og det har det været lige siden. Det var først i 1959 at  restauranten fik navnet Teater Bodega. Læs anmeldelsen af Teater Bodega her;

Teaterbodegaen i AarhusPopulært dansk spisested

Teaterbodegaen er velbesøgt. Der er altid mange mennesker – og der kan kun opfordres til at bestille bord. Teater Bodegaen har det meste. Den har historien, de gamle lokaler, traditionerne, maden, placeringen, betjening som man husker den fra Matador og ikke mindst mad, som er tidsløs og velsmagende.

Langt fra en bodega

Ordet bodega kan betyde flere ting, alt efter hvor man er henne i verden. I Danmark betyder bodega en billig, måske lidt tarvelig beværtning. Det er på ingen måde tilfældet på Teater Bodega, tværtimod. I dag er Teater Bodega’en kun et spisested og langt fra en bodega, men ordet hænger ved, ligesom så meget andet.

Sådan ser den stadigvæk ud - Teater Bodega i AarhusEn tidslomme

Man føler, at tiden står stille, når man sidder på Teater Bodegaen. Det er en sjælden tidslomme. Lokalerne har sin egen historie. Der er ikke lavet meget om i de sidste 113 år, men nye stole fik man for en fem – seks år siden. Stort set alt andet er, som det altid har været.

Vi kom forbi forleden, da vi er i gang med en frokostguide. Vi var ikke enige, om det var en frokostanretning med lidt af hvert på eller det var et par enkelte retter fra a la carte kortet. Det blev til fire forskellige serveringer fra a la carten. De fortjener en anmeldelse og en anbefaling.

Rødspætte på panden

To pandestegte rødspættefileter med remoulade og citron til 82 kroner. Det var oplagt, da vi dagen før havde været til sildegilde. De var smørstegte og havde en god tykkelse. Brødet var frisk og i en god tykkelse. Klassisk smag uden så meget andet.

Pandestegte fiskefileter med nybagt rugbrød på Teater Bodega i AarhusPandestegte fiskefileter på Teater Bodega i AarhusMin makker nappede et luksus stjerneskud med 2 panerede rødspættefileter, en dampet rødspættefilet, garneret med rejer, røget laks og en smule kaviar. Prisen var 135 kroner. En stor omgang som kan gøre selv en stor mand mæt. Den blev serveret på toast – helt klassisk.

Stjerneskud som det skal være på Teater Bodega i AarhusDagens stjerneskud på Teater Bodega i AarhusRoastbeef med peberrod og remoulade til 72 kroner. Her må vi også sige, at man får et stort stykke smørrebrød. Der var både hjemmelavet agurkesalat og drueagurker, tomat, masser af frisk peberrod og ristede løg. Remouladen kom i en skål ved siden af, så man selv kunne styre mængden. Kødet var tykt og mørt. Flot med fantastisk smag.

Et stykke med håndskåren roastbeef på Teater Bodega i AarhusIs Colombine med flødeskum og likør til 62 kroner. Det var ikke fordi, vi var sultne, men mere af nysgerrighed, vi valgte den her is. Is, flødeskum, mørk chokolade, ribs og rigeligt med likør er opskriften. Et indslag som fylder noget, men det var tydeligt, at likøren gjorde den her dessert god. Lidt retro, men på den fede måde.

Is Colombine med flødeskum og likør på Teater Bodega i Aarhus-2Fair pris

Mæt for 413 kroner. Det var lige præcis, hvad vi var. Prisen var i orden, og det var alle pengene værd. Vi fik 4 store fadøl og to snapse til a 37 kroner stykket. For en halv liter øl måtte vi slippe 52 kroner. Prisen for drikkevarerne var 282 kroner, men det kan sagtens gøres både billigere og dyrere. Små 350 kroner per mand er i orden. Vi følte, vi fik noget for pengene.

En del udenlandske gæster

Vi ser en del forretningsfolk, som har deres udenlandske gæster med til frokost. Der er et pænt udenlandsk publikum, som er blevet glade for Teater Bodegaen. Stemningen og atmosfæren er i den grad dansk. Historien sidder i væggene, uden den ville det ikke være det samme. Der er noget Matador over det. Især når man kommer til kaffen, da en kande kaffe er tilberedt i en rigtig Madam Blå, oveni købet med stofkaffepose. Ja, man holder fast i de gamle metoder, og er helt gået udenom de smarte italienske espressomaskiner.

Udsigten til Domkirken fra Teater Bodega i AarhusLokalet fortæller historien

I over 100 år har stedet været fast spisested for skuespillerne på Aarhus Teater – sådan i det store hele. Køkkenet har åbent til klokken 22.30 fra torsdag – lørdag. De andre dage lukker det 21.30. At Teater Bodega er noget særligt, er svært at komme uden om, for det er unikt.

De mange billeder på Teater Bodega i AarhusPå væggene i restauranten hænger der mange billeder, også flere end man normalt ser. De hører til og er med til at fortælle historien. Der er mange af dem, og på de fleste er der skuespillere – et stykke teaterhistorie. De er taget gennem mange år, og der kommer stadig flere til. Det er altid spændende at se på de mange gamle scenebilleder og sidde og tænke på, hvad Dirch Passer, Buster Larsen eller Ghita Nørby valgte at spise. Mange af billederne er signerede. Det er svimlende, hvor mange skuespillere der gennem tiderne har siddet ved bordene og spist og drukket.

Betjening med stolthed og stil

For nogle år siden var det læderforklædeklædte mænd, som var tjenere. Det er der sådan set stadigvæk, altså mænd, dog med få undtagelser. Dog har de smidt forklædet. Noget af det, som man helt automatisk ser, er, at tjenerne er tilstede. De er ligefremme, opmærksomme og sætter en ære i, at gæsterne er tilfredse. Man fornemmer også ret hurtig, at de faktisk kan deres fag og holder af det. Som noget relativt nyt var vores tjener en kvinde. Ros for det.

Efter mange år med mandlige tjenere, fik vi en kvinde som ”vores” tjener. Den mandlige betjening har nu altid gjort det godt, dog har de til tider været meget direkte i deres tone. Dagens kvindelige tjener gjorde det i den grad godt. Hun var meget opmærksom, professionel, behagelig, havde god humor og i det hele taget, var der styr på det hele. Ikke en eneste gang følte vi os oversete eller bad om noget. En topkarakter for dagens betjening er kun på sin plads.

Vores bedste anbefaling

Teater Bodegaen fortjener vores bedste anbefaling. Maden er stadigvæk i den solide ende, men  der er en sjælden stabilitet over stedet. Teater Bodegaen er et klenodie, det kommer man ikke uden om. De holder stilen og fanen højt. Det er ærlig mad, flot og klassisk, men ikke mindst er der nok af den. Ikke så meget pjat. Det ser ud som om, Teater Bodegaen har det bedre end nogen sinde før. Maden er god og velsmagende, men vi var enige om, at kvaliteten og smagen er blevet bedre. Det er måske marginaler, men det var en meget flot frokost, vi fik den dag.

Teater Bodega

Skolegade 7
8000 Aarhus C