Publikumsrekord i Friheden: Mads Langer i forrygende form

Mads Langer er en populær mand i Aarhus. Sådan så det i hvert fald ud, da Tivoli Friheden fredag aften slog dørene op til en aften i selskab med sangeren. Mads Langer er kendt for hits som ”Fact-Fiction”, ”You’re Not Alone”, “Heartquake”, ”Elephant” og ”Tunnel Vision”. 10.700 mennesker var samlet foran scenen. Publikum var klar. Der blev piftet og hujet, da musikken blev sat i gang. På scenen kom bandet, der ud over trommeslager, guitarist, bassist/keyboardspiller og percussionist bestod af korsangerne, Mike og Wendy, der kom “all the way from London”.

Tøjet tog ikke opmærksomheden fra sangen

I sporty outfit trådte en veloplagt Mads Langer ind på scenen. Han var iført gult- og sortstribet short og t-shirts, røde Converse samt store solbriller med orange glas. En sammenligning med Bien Maja var uundgåelig. Associationerne blev dog hurtigt afløst af genkendelige, smukke lyde, der kom ud af den velsyngende kunstner.

Koncerten kom stille, men solidt fra start

Storhittet “Elephant” indledte koncerten. Publikum sang og klappede taktfast med. Den blev fulgt op af “Unusual”, der hylder det smukke i alle kvinder. På Langers hjemmeside har fans kunne stemme om, hvilken sang de ønskede med på den kommende turne. Valget faldt på “Last Flower”, der var næste nummer. Derefter satte Langer sig ned og sang “All the time, sometimes”. Den følgende sang “Heartquake” gav plads til de to korsangere. De gav den gas til stor glæde for publikum.

Ti´ dog stille!

Bag klaveret slog popstjernen tonerne an til hittet “Overgi´r mig langsom til dig”. Derpå sang Langer helt uden musik. Bare sang. Og det kan både nummeret og Mads Langers stemme klare. Det gik lige i hjertet hos publikum, bortset fra nogle unge piger, der højlydt stod og snakkede til stor irritation for de omkringværende. En kvinde blandt publikum tog sagen i egen hånd og bad dem holde mund, hvilket virkede, og de unge piger forsvandt.

Premiere på en ny sang

I løbet af 90 minutter kom vi igennem 17 numre med et godt sammensat lys- og sceneshow. Der blev lagt lidt for stille ud, men ellers var der god variation i numrene. Langer løftede også sløret for sin nye sang: “Move Mountains”. Nummeret, der udkommer på fredag, handler om at flytte bjerge, når vi er sammen. Lette calypso rytmer og en meget melodisk sang.

Tekster med dybde og gang i den

Som sanger er Mads Langer blevet modigere og roligere. Han spiller melankolske sange over til pop og let rock. Det er på en gang bundsolidt og alsidigt med vedkommende historier og musikalsk nysgerrighed. Nummeret “Dream Assassin” er en politisk opsang om at tage fremtiden i egne hænder. Dem, der sidder på magten, er med til at dræbe vores drømme. Også en løftet pegefinger var der til de sociale medier. Men nok politisk snak. Da “24 HRS” blev sat i gang, råbte den unge sanger “Næste sang handler om at feste. Er I klar?” Det var publikum.

Glæder os som små børn til at komme på græs igen

Mads Langer var god. Han var nærværende og sprudlede af energi og entusiasme. Ingen tvivl om han og bandet nød at være ude at spille igen. Det var første koncert på turnèen. Langer henvendte sig flere gange til publikum, der gladeligt hoppede med på at synge med eller svinge med armene. Der blev skrålet med af fuld hals og danset rundt på plænen, hvor folk glemte alt om, at de stod som sild i en tønde denne solskinsaften.

Til aftenens anden sidste nummer “Tunnel Vision” tog Langer og korsangeren, Mike, plads på kanten af scenen. Sangen, som er skrevet efter terrorangrebet i Paris, har budskabet om at uanset, hvad verden byder os, så er der ingen, der kan tage kærligheden fra os. Til store klapsalver forlod bandet og Mads Langer efterfølgende scene.

Begejstringen vil ingen ende tage

Musikerne blev klappet ind igen og ekstranummeret “Fact-Fiction” blev sat i gang. Den sang rører mig hver gang og sammen med resten af publikum, sang vi med. “3AM” rundede aftenens koncert af. Langer sluttede af med ordene “Jeg ved ikke, hvad jeg skal sige. Jeg har gåsehud. Aarhus I har været fantastiske”. Det har du også Mads!

De 10.700 gæster havde haft en forrygende aften i Tivoli Friheden med nye og kendte sange, god energi på scenen og Mads Langer i topform.

Tjek hvilke Fede Fredagskoncerter der er