Boganmeldelse: Malling & Schmidts nye bog er et hit

Af Jan L. Pedersen

En personlig skildring af et af dansk gastronomis førende par. Bogen er ikke bare indholdsmæssigt en flot præstation, men også foto, layout, papir og omslag kan gøre selv de bedste bogtrykkere misundelig. At have Rikke Malling og Thorsten Schmidts 384 siders tykke bog i hånden giver en helt speciel følelse af kvalitet. Den er skrevet  af en af Europas allerbedste kokke, som også er en af forfædrene til det Nordiske køkken. Thorsten Schmidt er absolut en af de største innovative kokke vi har i landet, og har siden 2005 kørt et tæt parløb med bogens anden forfatter, sin kone Rikke Malling. Bogens indehold er meget anderledes, end det vi ellers er vant til at læse i bøger, som hidtil er udgivet om fremtrædende personer i dansk gastronomi.

Bogen er et must for foddies, for dem der elsker nordisk gastronomi, til manden der har alt, og til dem der brænder for innovation og kreativitet indenfor gastronomi. Udover de flotte billeder byder bogen også på en helt enestående fortælling om en 10 årig ordblind tysk knægt, der kommer til Sønderjylland sammen med sin mor, og kompromisløst kæmper sig op til at blive en af verdens bedste og mest innovative kokke. Anerkendt og respekteret i det meste af verden. Til manges undren er Thorsten Schmidt mere kendt i udlandet end i Danmark. I bogen tager han læseren med ud på en ny gastronomisk rejse, sammen med sin rejsekammerat Rikke Malling.

Langt fra en kogebog

Bogen er en blanding af en personlig beretning, en biografi, en avanceret opskriftsbog, en gastronomisk rejse og en enestående fotobog med madbilleder man sjældent har set før, men bogen fortæller også historien om et kompromisløst par, der sammen har haft en unik evne til at skabe gastronomisk kreativitet, personlig branding og innovation. Bogen fortæller den farverige historie om Malling og Schmidt, men også en del om de tanker, der ligger bag deres op – og nedture. Den personlige pris for deres helt igennem unikke og banebrydende Nordiske Køkken får vi indsigt i. Den personlige skildring gør bogen spændende at læse. Der er naturligt nok en indsigt i det tekniske vedrørende maden, men vi får også indsigt i, hvordan man kan tænke kreativt.

Direkte og ukompliceret sprog

Sproget er levende og varieret, og da formen er fortællende bliver læsningen på intet tidspunkt kedelig. Læserne er ikke i tvivl om, hvor heldig Thorsten Schmidt har været med at have Rikke Malling som makker. Man oplever flere gange i bogen, at uden Rikke Malling var det nordiske eventyr ikke blevet til virkelighed i den grad som tilfældet er. Da det er Thorsten Schmidt, der er fortælleren i bogen, og formen for det meste er ”jeg” form, ser vi Rikke Malling gennem sin mand. Men det gør ikke noget, fordi man meget tydelig fornemmer, at Rikke Malling er med i bogen, både gennem fortællingen, men også mellem linjerne. Det er uden tvivl et bevidst valg at tænke Rikke Malling ind i fortællingen på lige fod med fortælleren selv.

En hård og nådesløs branche

Bogen er flot, det kan enhver ved første øjekast se, men det er interessant læsning for alle der har en ambition inden for restaurationsbranchen, madlavning, eller bare en ambition om at arbejde tæt sammen med den man deler privatliv med. De helt hudløse ærlige beskrivelser i bogen er sikkert erkendelser, de fleste ikke vil se på tryk, men det generer ikke Rikke Malling og Thorsten Schmidt. De fortæller deres helt egen og private historie og ikke mindst de 7 år, de har brugt på at komme op blandt de allerbedste restauranter. Det er historien om Malling og Schmidt, en af de bedste restauranter i Danmark, men også et fyrtårn for Aarhus. Alle de gange hvor vi tilfredse og glade er taget hjem efter en aften på restauranterne Malling og Schmidt og Nordisk Spisehus er ikke få gange. Men det in mente er det kun en endnu større fryd at læse bogen, det føles som om man er en del af historien.

Gennemført layout og bogtrykkerkunst

Heldigvis er en bog i denne tykkelse afvekslende i sin opbygning. Ud over hvide sider er der også sider, som er trykt på bronzepapir. Siderne trykt med bronzebaggrund giver den helt personlige fortælling, de er bogens holdepunkter, og giver læserne indsigt i de to innovative ildsjæle. På de hvide sider er mere den teknisk og professionelle fortælling om gastronomi og restaurationsbranchen. Til de retter som er i bogen, har forfatterne brugt en del energi på at fortælle om tankerne og baggrunden for en given ret.

Målgruppen til bogen er bred. Den appellerer til alle der har et mål og en passion og gerne vil følge den. Interessen for gastronomi skal nok være til stede for at forstå Thorsten Schmidts bevægegrunde, men ikke nødvendigvis hans handlinger. Prisen er i den tunge ende, men du må heller ikke sammenligne denne bog med en almindelig bog om dansk mad. Bare de helt ufatteligt flotte fotos fortæller mere end tusinde ord. Bogen bliver et historisk værk som med tiden vil få en effektueringsværdi, jeg er ikke i tvivl. Oplaget er 1000 bøger og i skrivende stund ved jeg ikke, hvor mange der er tilbage. Der vil ifølge forfatterne ikke blive trykt flere bøger end de 1000 bøger.

Fremtiden

Både Rikke Malling og Thorsten Schmidt er heldigvis tilbage i den store villa på Grenåvej. Nu er de gået sammen med erhvervsmanden Franz Longhi, som står for det økonomiske fundament er  i orden. Ambitionerne er ikke blevet mindre – tværtimod. Aarhus skal være taknemmelig for, at få lov til at bevare det tætteste vi kommer på den legendariske restaurant Gl. Åbyhøj. Stemingen i den gamle villa på Grenåvej er helt unik og minder meget om stemningen på Gl. Åbyhøj eller på den trestjernet michelin-restaurant L’Auberge de Ill i Alsace. Villaen er rammen, og man føler sig hjemme i det samme, man træder ind af døren. Madanmelderne og gæsterne har i flere år stået i kø for at opleve de autentiske grænseoversskridende og gastronomiske mesterværker, som udvikles i køkkenet hos Malling og Schmidt.

Om bogen skaber flere gæster ved jeg ikke, men jeg ved at maden, vinen og servicen hos Malling og Schmidt er i en helt unik klasse, som kun findes ganske få steder i Danmark.

Aarhus Update anbefaler varmt bogen. Den er klart blandt de mest spændende udgivelser inden for det Nordiske køkken.

Bogen kan købes i Aarhus hos Vangsgaards Boghandel og Sigfreds kaffebar i Guldsmedgade eller hos Malling & Schmidt, Grenåvej 127, 8240 Risskov. Bestil evt. på forhånd en signeret bog på info@mallingschmidt.dk. På internettet kan bogen købes her;