Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Danskerne vil have økologi på landets spisesteder

Af anders@sommersangdigital.dk

Flertallet af danskerne mener, det er vigtigt, at der serveres økologiske måltider på landets spisesteder. Især i det offentlige. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Fødevarestyrelsen. Den nye miljø- og fødevareminister besøgte i dag ØKOhallen på Foodexpo i Herning og oplevede her på første hånd, hvordan efterspørgslen på økologi er slået igennem i foodservice-branchen.

 

Økologi – men ikke kun i det offentlige

Flertallet af danskerne mener, det er vigtigt, at der serveres økologiske måltider på landets spisesteder. Især i offentlige institutioner. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Fødevarestyrelsen. Hhv. 62 procent og 61 procent mener således, at det ’i meget høj grad’, ’i høj grad’ eller ’i nogen grad’ er vigtigt, at der serveres økologisk mad i offentlige institutioner som børnehaver, vuggestuer, plejehjem og skoler samt hospitaler og uddannelsesinstitutioner. Mens 54 procent mener, at det ’i meget høj grad’, ’i høj grad’ eller ’i nogen grad’ er vigtigt, at der serveres økologiske måltider på private arbejdspladser.

 

Øko-efterspørgslen skinner igennem på Foodexpo

Danskernes efterspørgsel på økologi uden for hjemmet, kommer tydeligt til udtryk i et stigende øko-salg til foodservice, som er mere end tredoblet siden 2009. Økologi har bredt sig til alle dele af fødevarebranchen, og øko-måltiderne rækker i dag lige fra gourmetrestauranten til hospitalssengen.

 

Det oplevede miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen i dag på første hånd, da han besøgte Foodexpo i Herning. Her spiste han frokost på Spisehuset, som rummer både en tro kopi af den aarhusianske Michelin-restaurant Substans og et sengeafsnit fra Regionshospitalet Randers og giver således et indblik i spændvidden indenfor øko-måltider.

 

En positiv udvikling

Miljø- og fødevareministeren har i dag fået et førstehåndsindtryk af den meget positive udvikling, som økologien oplever på foodservice-markedet, og som også gør sig gældende i dagligvarehandlen og på eksportmarkederne. Når markedet kalder som nu, er det vigtigt at understøtte landmændenes muligheder for at tage skridtet og lægge om til økologi for at undgå, at hylderne bliver tømt for øko-varer, siger Per Kølster, formand i Økologisk Landsforening, som glæder sig over så hurtigt at have fået mulighed for at mødes med den nye minister og drøfte dette.

 

Alle danskere kender Ø-mærket

YouGov-undersøgelsen viser desuden, at det røde Ø-mærke nu har opnået en kendskabsgrad hos danskerne på 100 procent. At alle danskere kender det statslige røde Ø, vidner om økologiens succes i Danmark. Ø-mærket er således det stærkest tænkelige fødevarebrand, siger Per Kølster.

 

FAKTA OM ØKOLOGI I FOODSERVICE:

  • Der blev solgt øko-varer til professionelle køkkener for 1,3 mia. kr. i 2014.
  • Øko-salget til foodservice er således mere end tredoblet siden 2009.
  • Mere end 1.500 spisesteder i Danmark har det økologiske spisemærke.
  • Økologisk Landsforenings mål er, at 6.000 spisesteder har øko-spisemærket i 2020.

 

 

Del artikel

Andre læser også