Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Der er værten til forskel

Af Line Ingwar Karlsen

Der er utrolig mange forskellige måder at drive restaurant på. Jeg synes, at det er svært at sætte en finger på, hvilken én der er bedst – der er jo stor forskel på, hvilke oplevelser man leder efter, når man er ude at spise. I den ene ende af skalaen står den usikre servetrice, der skal lave lidt penge ved siden af gymnasietiden, og som serverer på en café eller restaurant i sommer-på-havnen-segmentet. Som anden yderlighed er den store gourmetoplevelse, hvor professionelle tjenere vogter som høge over ens bord og er klar ved mindste vink. Der er langt mellem steder, hvor de to yderligheder kan få mig til at føle mig rigtig godt tilpas.

 

Midt imellem ligger en helt særlig type restauranter – dem hvor man oplever et værtskab. I den billige ende er det ofte på kinesiske, græske eller andre mindre eller mere eksotiske familiedrevne  spisesteder, men de findes også i gourmetenden. Nogle af de restauranter, hvor jeg har oplevet, at ejeren selv tager denne rolle på sig for fuld udblæsning, er steder som Miró og Malling Kro. I aftes sad jeg bænket i den lille kro i Malling, hvor Rico, der sammen med sin kone ejer stedet, med lune og humor sørger for, at alle gæsterne føler sig godt tilpas. Der bydes velkommen, lyttes og fortælles, og jeg tror, at det er de færreste, der efter få besøg på kroen ikke føler sig tilknyttet.  Man har en helt klar fornemmele af, at der er nogen, der arbejder for at gøre aftenen speciel. Maden og vinen skal selvfølgelig være i top, og her kan kroen i sandhed også være med – Rico kan trylle den ene spændende vin frem efter den anden, men det er den særlige ånd, det gøres i, der gør, at jeg kommer igen.

 

Omtanke dækker måske meget godt. En person følger ens ophold i restauranten og tænker fremad – på hvordan gæsterne kan sikres en fantastisk middag, tanker om mad og vin, om hvilke typer gæsterne er, og værten magter at tilpasse sig og kommunikere på alle planer.

 

Den helt specielle fornemmelse, en vært kan give, er selvfølgelig en kombination af ro og en brændende stolthed over det, man leverer og præsenterer for sine gæster. Det er bare ikke nemt at få nogen ansatte til at overtage det engagement, og selv når det lykkes, kan man mærke, at  de ikke har samme ro og frihed, som ejeren selv. Værten alene kan selvfølgelig ikke gøre det, og jeg tror faktisk, at hans eller hendes indlevelsesevne smitter af på resten af personalet, der falder ind i den ro og grundighed, som den gode vært kan skabe.

 

Jeg kunne godt tænke mig, at flere ejere påtog sig denne rolle, desværre er mange restauranter ejet af kokken, der ikke har samme mulighed for at være en del af livet i restauranten, og det ser jeg bestemt ikke som et plus. De lægger al deres kærlighed i maden, og det er der jo ikke noget at sige til, men alt for ofte kommer den til at stå alene, hvilket for mig kun giver en halv oplevelse.

 

Det kan lyde som en lidt gammeldags betragtning, men i disse tider hvor alt pisker afsted, så er roen og den gode beværtning et helt unikt holdepunkt, og jeg er sikker på, at hvis flere ejere påtog sig den rolle, ville vi se mere succes i branchen. Hvad synes du?

 

Artiklen er skrevet af Søren Kvist fra VINHUSET KVIST & VITUS

 

Del artikel

Andre læser også