Erasmus Montanus er årets must-see på Aarhus Teater

Dramatiker og instruktør Christian Lollike har gentænkt Holbergs 1700-tals-klassiker ”Erasmus Montanus” i en bidende og skæv forestilling på Aarhus Teater.

 

Aarhus Update giver 6 ud af 6 stjerner (* * * * * *)

 

Rasmus Berg var en flink og elskelig ung fyr i den lille landsby. Hans forældre, Jeppe og Nille, satte alle midler til, for at Rasmus kunne tage til København og studere. Nu er han kommet hjem, har studeret filosofi, logik og retorik, og han taler latin. Nu vil han kaldes Erasmus Montanus, og han vil ikke længere være dus med sin bror Jakob, der stadig kun arbejder som bondedreng. Han kan argumentere sin mor om til en sten, og byens degn bliver til en galende hane.

Og han påstår, at jorden er rund, selvom både degnen, ridefogeden og naboen Jeronimus ved, at jorden er flad – ellers kunne man jo ikke stå på den. Så der er krise i landsbyen. For det første fordi ingen længere kan være sikre på, om de er mennesker eller sten, når Erasmus Montanus går frit omkring, og for det andet fordi Jeronimus nægter sin datter at gifte sig med Montanus, så længe han fornægter jordens åbenlyse fladhed.

 

Hvad er virkeligheden?

Ludvig Holbergs komedie ”Erasmus Montanus” er en af dansk teaterhistories største klassikere. Nu er den gentænkt på Aarhus Teater af en af nutidens største scenekunstnere: Christian Lollike.

Og her bliver kampen mellem viden og oplysning omdannet til en kamp imellem sandhed og virkelighed. For én ting er, om jorden er rund eller flad. Men måske er det endnu vigtigere at forholde sig til, om jorden er til at leve på? Hvad er det for en virkelighed, vi er en del af? Hvad er samfundet egentlig bygget på? Hvad betyder fællesskab og kultur for os? Og har de overhovedet et begreb om noget af det, dem inde i fjernsynet?

 

At tænke og tro

Forestillingen er iscenesat som et overdimensioneret dukketeater, hvor rekvisitter, kulisser og kostumer er todimensionelle pap-konstruktioner. Skuespillerne stirrer stift ud i luften, når de taler sammen, som en reference til 1700-tallets klassiske teaterstil.

På den måde bliver hele den virkelighed, vi er en del af, todimensionel og flad. Kirkehymner og klokketårnet dominerer iscenesættelsens første del, og der er ingen tvivl om, at vi befinder os i et kristent samfund. Og Danmark bygger på kristne værdier, som vi plejer at høre i tv-debatterne.

Det er vores virkelighed. Men nu kommer der en højpandet student fra København og fortæller os, at jorden er rund, at vores værdisæt kommer fra Asatroen, og at vores demokrati kommer fra Grækenland. Og, hvis det ikke var nok, at kristendommen kommer fra Mellemøsten.

Hvad skal vi så efterhånden identificere os med? Og hvilken sandhed skal vi tro på? Det er i hvert fald ikke altid til at stole på dem, der siger, de ved noget om noget.

 

Gentænk dansk kultur

Og det er grundlæggende for Christian Lollikes teaterarbejde, at vi ser nogle af de sider af os selv, som vi ikke har lyst til at se. Eksempelvis når vi accepterer en version af virkeligheden, som passer bedre ind i vores personlige verdensbillede, end en anden og lige så sand version af virkeligheden.

”Man skal ikke tage troen fra folk, der er i krig,” siger løjtnanten til Erasmus. I krig? Ja, for Danmark er jo i krig. Og selvom det ikke var en pointe i Holbergs 1723-version, så er det en pointe i Lollikes 2017-version. Vi er et samfund, der skal hænge sammen. Vi skal ikke lade os splitte af teknokrater og akademiserede tv-debatter. Tiden er ikke til at diskutere jordens form, når vi ikke engang formår at tale sammen.

Tiden er til at undersøge og værne om vores kultur. Ikke den kristne kultur eller den muslimske kultur. Men den danske kultur. Og ikke som den fremstilles af forskellige parter i aviserne og på valgplakaterne – men kulturen, som den er i det Danmark, vi allesammen bor i.

 

Must-see i dansk teater

”Erasmus Montanus” på Aarhus Teater er en produktionsmæssig diamant. Scenografien og de papirlignende kostumer af David Gehrt og Ida Grarup Nielsen er gennemførte og virkningsfulde, og lyssætningen dertil af Anders Kjems er eminent. De seks korsangere lyder strålende godt i Lars Gaardes lyddesign, og de medvirkende skuespillere er alle i fuldstændig symbiose med Christian Lollikes særegne stil.

Der er altså tale om en ualmindelig velfungerende forestilling – både hvad angår konceptet, produktionen, bearbejdelsen af Holbergs klassiker og udførelsen på denne premiereaften. ”Erasmus Montanus” er i forvejen en klassiker, som alle bør kende. Christian Lollike er en dramatiker, instruktør og teaterchef, som i disse år cementerer en helt ny retning i dansk teater. Og hans resultater med denne forestilling gør ”Erasmus Montanus” på Aarhus Teater til dette års must-see i dansk scenekunst!

Gentænkningen af ”Erasmus Montanus” er produceret i et samarbejde med Teater Sort/Hvid i København og Kulturhovedstaden Aarhus 2017. Forestillingen spiller på Aarhus Teaters Store Scene til den 11. marts 2017.

 

6 ud af 6 stjerner (* * * * * *)

 

Køb billet her:

 

Af: Ludvig Holberg

Bearbejdelse: Dennis Meyhoff Brink, Tanja Diers og Christian Lollike (Sort/Hvid)

Iscenesættelse: Christian Lollike

Medvirkende: Andreas Jebro, Lars Brygmann, Lotte Andersen, Anders Baggesen, Zaki Youssef, Nanna Bøttcher, Ole Thestrup, Sofia Nolsøe, Simon Mathew og Andreas Nicolai Petersen

Kor: Nadja Marie Schmedes Enevoldsen, Yngve Lyngsø, Søren Bidstrup, Mette Spange Albertsen, Rasmus Hørsted Jensen og Ingeborg Thisted Højlund

Scenografi og kostumedesign: Gehrt & Grarup v/ David Gehrt og Ida Grarup Nielsen

Lysdesign: Anders Kjems

Lyddesign: Lars Gaarde

Erasmus Montanus anmeldelse Erasmus Montanus anmeldelse

Del:Share on Facebook0Tweet about this on TwitterPrint this pageEmail this to someoneShare on Google+0

Skriv et svar