Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Fakta og statistik om Aarhus

Af anders@sommersangdigital.dk

Vi har samlet lidt fakta om Aarhus. På nogle af de faktuelle data har vi kommenteret lidt. Vores kommentarer står selvfølgelig for vores egen regning. Grunden er, at vi ofte oplever en forskellig opfattelse af, hvad Aarhus er for en størrelse.

 

Antal indbyggere i Aarhus

Den 1. januar 2014 boede der 323.893 personer i Aarhus Kommune mod 319.094 personer året før. Danmarks andenstørste by. Væksten ligger på små 5.000 indbyggere per år. Ifølge Aarhus Kommune og en befolkningsfremskrivning vil der i 2024 være 375.000 indbyggere i Aarhus Kommune. Det er en stigning på 75.000 indbyggere på 16 år.

 

Antal indbyggere inden for en times kørsel

1.200.000 sådan cirka. Nu er tal jo taknemmelige, og de østjyske veje er ikke verdens bedste og største. Så en time er ikke i myldretiden. Men det østjyske metropolområde er i vækst, og alt tyder på en stigning i de kommende år. Største udfordring er infrastrukturen, som mildest talt er dårlig.

 

Lufthavne

Billund Lufthavn ligger en god times kørsel fra Aarhus. Det er der, det sker, må man blankt indrømme. Aarhus Lufthavn ligger på en mark i Tirstrup et sted derude på Djursland. Den kan du (også) nå inden for en times kørsel. Politikerne i Aarhus har snorksovet i mange år, når vi taler om en aarhusiansk lufthavn tæt på byen. Der arbejdes på, at få en international lufthavn tættere på Aarhus, hvilket kun kan gå for langsomt. Det holder ikke, at Danmarks 2. største by ikke har sin egen lufthavn.

 

Havn

Aarhus Havn er Danmarks største containerhavn og Top 100 på verdensplan. Mols-Linien har adskillige daglige overfarter til Sjællands Odde, men der er desværre ingen afgang til Samsø.

 

Antal studerende

Godt 60.000 er tallet. Det er den højeste koncentration i Danmark i forhold til indbyggere. Det tal har været stigende i flere år, og stigningen vil med stor sandsynlighed stige. Aarhus er en uddannelsesmetropol, som bliver styrket endnu mere, eftersom nye og større uddannelsesområder opstår. I Aarhus er der over 150 uddannelser, man kan vælge mellem. På sigt, vil flere ungdoms– og videregående uddannelser i nabobyerne flyttes til Aarhus. Det vil ske i takt med, at infrastrukturen bliver bedre og transporttiden mindre.

 

Offentlig transport

Aarhus har et relativt velfungerende busnet, tog til København og Hamborg, færge til Sjællands Odde og en letbane fra 2016. Dog er vejene i – og omkring Aarhus ikke gearet til de mange biler. Lad os håbe, at letbanen vil gøre den daglige transport lettere. Lige nu, fungerer transporten i Aarhus ikke optimalt. Der er alt for meget trafik og dermed for lang ventetid. Politikerne har været alt for langsomme til at gøre noget ved det trafikkaos, som har været i Aarhus i flere år. Parkeringspladser er også en mangelvarer i centrum.

 

Pendlingen til/fra Aarhus Kommune

Tallene er fra 1. januar 2013 (ultimo 2012). Der pendlede 54.009 personer til Aarhus Kommune, mens 31.011 pendlede ud af kommunen. Der var således en nettoindpendling på 22.998 personer til Aarhus kommune. Dette tal vil efter alt sandsynlighed stige, da der er mangel på boliger i Aarhus, mens der kommer flere arbejdspladser.

 

Mangel på boliger

En at de store udfordringer er og bliver boligmanglen. Hvis ikke der bliver bygget flere boliger, end dem som er i gang eller er på tegnebrættet, så står Aarhus med et kæmpe problem. Det er tæt på Aarhus, mange ønsker at bo, så det er i Aarhus eller meget tæt derpå, der skal bygges. Kun en ting kan løse det problem, og det er at bygge i højden.

/JLP

 

 

Del artikel

Andre læser også