Hænger serviceniveauet sammen med den pris, du betaler?

Hvordan det kan gå så galt med det generelle serviceniveau i Aarhus, ved jeg ikke. Jeg kan blot konstatere, at det går den forkerte vej. Tankevækkende, i en tid hvor kampen om kunderne er større end nogensinde før.

 

Den anden dag snakkede jeg med indehaveren af en mindre takeaway forretning i Aarhus. Ikke en dårlig en. Men en af dem, som har sine faste kunder – og dem kan ejeren godt leve af. Han vil selvfølgelig gerne have flere. Men når han ikke selv er der, så omsættes der ikke for så meget, som når han selv er der. Han var træt af det. Han kunne ikke forstå det. Men efter et kort ræsonnement kom han frem til, at det måtte være de ansattes skyld. Han havde fået en del klager over serviceniveauet, når han ikke selv var til stede. Det måtte være grunden. Jeg spurgte ind til, om han havde lært dem ordentligt op. Talt med dem om at smile, mersalg og i det hele taget om hvilket serviceniveau forretningen skulle have. Det mente han, at han havde. Men måske ikke godt nok, indrømmende han.

 

Men maden er jo billig her…

Undskyldningen for, at servicen nok ikke var så god, var i hans sidste sætning, at maden jo var billig. Det er jo ikke Frederikshøj det her, som han sagde. Det havde han fuldstændig ret i, at det ikke var. Men det, at man har lave priser på mad, skal godtgøre en dårlig service eller betjening, er en fejl af dimensioner. Det er helt galt. Jeg har hørt den før. Alt for mange gange. Det er mere eller mindre udbredt, at jo lavere prisen er på en varer, jo dårligere service kan man slippe med. Hver gang tænker jeg, den her butik lykkes aldrig. I bedste fald kan den vel løbe rundt. Ufatteligt, med en så opgivende og ligegyldig påstand om at prisen, man betaler, er lig med, hvilken service man får. Desværre har alt for mange samme holdning, som vores takeaway-ejer har.

 

Du skal yde det bedste, hver gang

Hver eneste, rulle, burger, fiskefrikadelle, is, hotdog, 10-retters menu, øl, kaffe, vin eller hvad pokker det nu må være, skal serveres med glæde, begejstring og et smil på læben. Det burde være en selvfølge. Uanset om maden koster 40, 100 eller 1000 kroner skal det laves og serveres, som om det gælder en guldmedalje. Dem, der kan det, er også dem, der vinder. De er passionerede og kæmper for at yde sit bedste. Hver dag, og hver gang. Det er den store misforståelse i en servicebranche, som mere ligner en bedemandsforretning, når det drejer sig om service og rådgivning. Sidstnævnte er tæt på en umulighed at finde, efterhånden.

 

Og nej, det er ikke kun ungdommen

Nu vil flere måske fristes til at sige, at det også er ungdommen nu til dags. Men nej. Det er det ikke. Problematikken er ikke aldersafhængig. Dog betyder erfaring noget, så hvis der er overvægt af dårlig service hos de unge, kan det være forklaringen. Men der er lige så mange oppe i alderen, som yder en ringe og uacceptabel service. Problemet er generelt, og jeg fatter ikke, at nogen ikke gør mere ved det. God service er lig med glade gæster og kunder. Hvis man har fået en god oplevelse, fortæller man den til andre. Det giver flere kunder, og dermed mulighed for større omsætning. Og god service koster ikke noget. Tankevækkende, at vi generelt er så ringe til det i Danmark.

 

DB_AarhusUpdate-bannerreklamer_3_930x180

Del:Share on Facebook0Tweet about this on TwitterPrint this pageEmail this to someoneShare on Google+0

Skriv et svar