Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

KØD PÅ BORDET

Af anders@sommersangdigital.dk

en udstilling om danskernes brug af kød gennem tiderne, slagtning, slagterier, baconeventyret og markedsføring af kødet i gamle danske reklamer. Takket være en flot donation fra Norma og Frode Jacobsens Fond på kr. 530.000 er det muligt for Dansk Landbrugsmuseum at udvikle og implementere nye interaktive formidlingstiltag i en udstilling om dansk madkultur.

 

Historien om slagtningen og kødet vil blive fortalt på en ny og levende måde. ”De nye digitale platforme åbner op for en spændende og vedkommende fortælling, der både inddrager og informerer museumsgæsterne”, fortæller museumsdirektør Peter Bavnshøj.

 

Kødet på bordet

Traditionelt har vi i Danmark spist meget kød – det var dog først i løbet af 1700-tallet, at svinekød blev en dagligdagspise, da flæsk tidligere blev anset for festmad og dermed det mest kostbare kød. Men kød har danskerne altid spist – og gør det stadig meget. Derfor vil der i udstillingen være en interaktiv legeplads, hvor museumsgæsterne bliver opfordret til at indtaste et ugentligt kødforbrug.

 

Danish Bacon

Danmark oplevede omkring 1900 en vækst af slagterier, hvor mange byer havde eget kødudsalg enten fra selve slagteriet eller salg fra slagtermesterens butik. Én af de nye digitale platforme giver med udgangspunkt i et Danmarkskort museumsgæsten overblikket over stigningen og faldet i antallet af slagterier. Det bliver desuden muligt at få specifik information om de enkelte slagterier samt se det billedmateriale, der knytter sig dertil.

Kødudsalg Horsens 1962 2

Det første andelssvineslagteri i Danmark blev oprettet i 1887 i Horsens. Tidligere havde de danske bønder solgt deres svin til private opkøbere eller slagterier. I Horsens foregik dette salg fortrinsvis på jernbanestationen. Ved kødudsalget blev mange af husholdningspengene brugt. Fotooptagelse i forbindelse med Horsens Andelssvineslagteris 75 års jubilæum i 1962. Fotograf Hjalmer Jørgensen.

 

I 1902 oprettedes selskabet Danish Bacon Agency Limited, og meget hurtigt blev Danmark den vigtigste leverandør af bacon til England. Selskabet blev stiftet af de tre slagterier i Holbæk, Nykøbing Falster og Slagelse, men i 1906 ændredes navnet til Danish Bacon Company, og der kom yderligere 4 slagterier til: Randers, Fåborg, Haslev og Roskilde. Afskibningerne til Danish Bacon Company var frem til første verdenskrig gennemsnitligt på 750 tons om ugen.

Gris på Gaflen

Baconeksporten til England gav også genklang i Danmark, og danskerne skulle nu vende sig til at bruge de kødtyper og udskæringer, som ikke kunne eksporteres. Denne opgave blev lagt i hænderne på Eksport Svineslagteriernes Salgsforening. Tiltaget herfra blev en af danmarkshistoriens største og mest succesfulde reklamekampagner, nemlig “Gris på Gaflen”, hvor formålet var at få danskerne til at spise mere kød.

 

”Gris på Gaflen” udnyttede datidens mange nye reklametiltag. Blandt andet udsendtes i 1958 en brochure med titlen ”Mad til årstiden” til samtlige husstande i Danmark. Reklamen var udformet som en konkurrence, hvor deltageren kunne udfylde en kupon og besvare fire spørgsmål om familiens flæskeforbrug. Gevinsten var ”En dag som slagteriernes gæst – en dag i København med rejse og fuld fortæring” og yderligere præmier var gode flæskevarer.

 

En stor del af disse reklamer bliver nu tilgængelige i en af de nye digitale platforme, hvor museets gæster vil kunne muntre sig med en quiz, der tager udgangspunkt i reklamerne fra ”Gris på Gaflen”.

Gris på gaflen mærke stort

Efter lanceringen af ”Gris på Gaflen” ændredes kampagnens symbol. Det oprindelige symbol forestillede en gris spiddet på en gaffel – med krølle på halen. Men symbolet, mente mange, var lidt for brutalt. Den lille glade gris blev derfor taget af gaflen og i stedet placeret stående over gaflen.

 

”Gris på Gaflen” blev samtidig den første og en af de mest betydningsfulde reklamekampagner indenfor dansk måltidkultur. Det er derfor kun helt naturligt, at ”Gris på Gaflen” også har en plads i den nye slagteriudstilling.

 

Udstillingen åbner officielt den 28. august 2015. Se mere her

Del artikel

Andre læser også