Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Social ansvarlighed, ren samvittighed og en god smag i munden

Af anders@sommersangdigital.dk

Med social ansvarlighed, økologiske ris og certificeringer for bæredygtig fangst, vil LETZ SUSHI, gå forrest og bevise, at “doing good, is good business”.

 

Hvad der startede i 2003 med en lille butik på Østerbro, er i dag blevet til 16 restauranter og take-away butikker i Storkøbenhavn og Aarhus. LETZ SUSHI er dermed blevet en stor del af den danske sushi-scene. Men historien ender ikke her. Inden for 4-5 år vil LETZ SUSHI være dobbelt så store som de er nu – og det skal være med økologi, social ansvarlighed og bæredygtig fangst som motivation og drivkraft.

 

Nye målsætninger

Efter ansættelsen af direktør Anders Barsøe i 2016, arbejder LETZ SUSHI nu med to målsætninger, der umiddelbart kan virke noget divergerende: At vækste nationalt og internationalt, og at omlægge til kun at bruge certificerede fisk og skaldyr samt økologiske ris. Anders Barsøe ser dog en klar sammenhæng: ”Vi vokser og derfor er det vigtigt, at vi gør det med de rigtige værdier, så vi sørger for at tage ansvar. Vores transition til også at være mere miljøbevidste er derfor essentiel”

Økologi som megatrend

Økologi og ansvarlighed kan ikke længere bare beskrives som en modelune eller et levn fra 68’erne. Det er, for mange, blevet det vigtigste parameter i de daglige indkøb og gøremål. En livsstil der kan være let at følge, men samtidigt stærkt begrænsende. LETZ SUSHI vælger at se det som en mulighed: “I detailhandelen har det længe været anerkendt, at forbruget af økologiske produkter er stigende, og at certificeringer om bæredygtighed i råvarer, produktion, emballage osv., kan være afgørende i en købsbeslutning. Vi vil give vores kunder den samme valgmulighed”.

Fokus på ansvarlighed

Detailhandelen har længe været præget og inspireret af kreativiteten og valget og brugen af råvarer i restaurant- og iværksætter-miljøet. Se bare på hvordan det nye nordiske køkken, pulled pork, lakrids i alle afskygninger og udvalget af øl fra mikro-bryggerier er blevet folkeligt og tilgængeligt. Detailhandelen efterspørger ikke kun økologi og lokale specialiteter, men også convenience food i stor stil, men ikke bare frysepizzaer og lune frikadeller. Her skal der også være fokus på ansvarlighed, fortæller Anders Barsøe: “Den moderne forbruger har en meget travl hverdag, men samtidig et ønske om kvalitet, smag og gode økologiske råvarer. Og det er lige præcis dét ønske vi gerne vil imødekomme med en bedre convenience sushi end den der findes i detailhandlen i dag, som primært bliver produceret Tyskland, Holland og Polen. Vi vil producere god sushi i København med økologiske ris og certificerede fisk, så forbrugeren også kan vælge det til når menuen står på noget hurtigt fra køleboksen i det lokale supermarked”

 

Læs mere om råvarer og miljøtiltag her: 

Del artikel

Andre læser også