Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Selviscenesættelsen – Det store ”udstillingsvindue” på de sociale medier

Af Jan L. Pedersen

Hvorfor er det, vi har behov for at prale og fortælle andre, hvor gode vi er? Det undrer mig ofte, når jeg ser adfærden på de sociale medier. Tendensen er mere og mere, at vi bruger de sociale medier til selvpromovering og selviscenesættelse.

 

Narcissisme eller overdreven selvoptagethed findes alle steder i større eller mindre grad. Sådan er det blevet. Men jeg synes alligevel, at det er tankevækkende, hvorfor der er så mange selvfede indlæg rundt omkring, som kun har et formål. Nemlig at fortælle andre hvor fedt et liv man har. Nu er vi jo i jantelovs Danmark, og selvfølgelig skal vi ikke lade os kue. Selvtillid er godt, men hvis der bliver alt for meget af den, så bliver det let uudholdeligt. Vi har alle en tilbøjelighed til selvoptagethed, og det er vanskeligt at modstå den kultur på de sociale medier, der konstant fremelsker den.

 

Tænk lige over de eksempler her:

 

“Jeg er på Noma to gange om måneden – hvorfor? Fordi jeg har råd”

 

“Hvem gider skod DSB, når man lige har fået en ny BMW”

 

“Jeg synes, X restaurant laver noget skodmad”, skriver en. Jeg spørger om vedkommende har spist der. Det har hun, men det er fem år siden.

 

“Kalenderen er totalt fyldt med arrangementer indtil jul. Jeg har så travlt, at det er svært at forstå. Alt er booket ud, så ved vi, at vedkommende har travlt”

 

”Da jeg arbejdede på de og de toprestauranter i London, Berlin og New York, gjorde jeg sådan og sådan. De sagde sådan og sådan.”

Flot ven! Det, de sagde, er jo ligegyldigt, men du fik fortalt, hvor du havde arbejdet. Det gør jo ikke din udtalelse stærkere.

 

En mere end tynd og smuk kvinde poster et billede, hvor hun skriver, at hun har taget 500 gram på, så nu er det på slankekur!

 

”Alt andet end Rolex er for tabere”.

 

“Hvem er så dumme, at de gider spise ikke-økologisk mad?”

 

Når kolleger i branchen deler andres dårlige anmeldelser og tilsvininger. Hvorfor mon? Kun for at fremhæve sig selv, intet andet.

 

Hvordan tænker dine kunder og gæster?

Hvordan tænker forbrugerne (gæsterne), når en restauratør eller virksomhedsejer poster om, hvor meget der opleves på ferien og ikke mindst, hvor mange penge man bruger? Svaret er meget forskelligt. Jeg ville selv tænke, det er da flot, at det går så godt i virksomhedsejerens restaurant, og han tjener så mange penge. Andre ville nok tænke, utroligt at han har råd til det, når hans mad er så dyr, der kommer alt for lidt i glassene, råvarerne er de billigste og mest tarvelige, man kan få, og han er mere end smålig over for sit personale, hvis serviceniveau er jævnt middelmådigt. Hvad tænker du, når du ser ovenstående virksomhedsejer rejser rundt og fyrer masser af penge af?

 

Eller et andet eksempel er de virksomhedsejere, som ikke betaler sine regninger. De skylder mange penge væk. Måske er de gået konkurs en eller flere gange, hvilket har kostet mange en masse penge. Sådan er det nu engang. Alligevel poster de på de sociale medier fra diverse luksusferier, dyre restauranter med kostbare vine. Hvis det var mig, som havde penge til gode der, ville jeg da tænke mit. Naturligvis. Hvis ikke, ville det da være underligt.

 

En læresætning, jeg har haft med mig det meste af mit liv, er, ”Man behøver jo ikke af nedgøre andre for at fremhæve sig selv”.

 

Over and out

 

 

Del artikel

Andre læser også