Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Skt. Knuds Torv udvikles til et spændende nyt, grønt byrum for foodies: Aarhus Central Foodmarket

Af anders@sommersangdigital.dk

Den engang så livlige Aarhus Hallen åbner sammen med et revitaliseret Skt. Knuds Torv for madoplevelser og events. Markedet vil indbyde Strøgets mange besøgende, til at smage og leve i et nyetableret grønt byrum. Indendørs – og udendørs.

 

Aarhus Hallen vil indenfor overskuelig fremtid danne rammen om et splinternyt Food og Event Marked – helt i tråd med Aarhus Kommunes ”Smag på Aarhus” og i samspil med ”Aarhus 2017 – Europæisk Kulturhovedstad”. Og med inddragelse af blandt andre Food Festival & Food Organisation of Denmark.

 

Klar til sommeren 2016

Der forventes etableret en foreløbig grøn nyindretning af torvet i første halvdel 2016 – med planlagt indvielse af det nye madmarked i sommeren 2016. Fra og med Kulturhovedstad-året 2017, hvor Aarhus også er udpeget til European Region of Gastronomy, vil området være omskabt til et spændende, grønt og permanent madmarked med navnet ”Aarhus Central Foodmarket”. Det skal være det centrale sted i Aarhus for nydere af god mad og spændende kulturaktiviteter.

vision for SKT-2

Danmarks mest besøgte Gågade

Helhedsoplevelsen af det udendørs torveområde i forlængelse af hallen inden døre, skal invitere til en pause fra selve Strøgets gennemstrømning af mennesker og appellere til de cirka 15 millioner besøgende om året. ”Tidligere optællinger fra Junior Consult viser at Strøget fra Banegården mod Skt. Clemens Bro er meget velbesøgt. Faktisk er det Danmarks mest besøgte Gågade – og dermed også en stor del af fortællingen om byen Aarhus, når gæster kommer til byen”, udtaler initiativtager og arkitekt Frantz Longhi fra Dansk Ejendoms Management og Kähler. ”Og vi vil meget gerne bidrage til at udvikle ambitiøse mad- og kulturtiltag, som gør området mere attraktivt for de besøgende turister og byens egne borgere. Både de som bor her, de forretningsdrivende omkring torvet og de turister som kommer her for første gang. De skal alle få lyst til at tage del i madglæden på Aarhus nye centrale Foodmarket. Uanset om det er morgen, middag eller aften”.

 

Www.aarhus-central-foodmarket.dk

”Vi har i Aarhus – og regionen i det hele taget – mange passionerede mennesker, som kan noget fantastisk med fødevarer. Vi ønsker, at Aarhus Foodmarket sætter scenen for at udleve de gode gastronomihistorier fra nærområdet kombineret med udefrakommende, spændende tiltag. Og krydre med et lag af kultur, hvor events og alverdens arrangementer, kan integreres til gavn for byen og dens besøgende”, fortæller Frantz Longhi. Derfor tænker vi også, at det centrale madmarked giver plads til iværksættere og samarbejder på tværs af konstellationer. Nye som erfarne, der har lysten og modet til at bidrage til byens udvikling. Og vi opfordrer alle interesserede og potentielle lejere, f.eks. Streetfood-boder, at tage kontakt (via aarhus-central-foodmarket.dk) hvorefter vi vil gå i samarbejde med de, der har en idéerne og drivkraften – og som passer ind i konceptet. Vi kan næppe få plads til alle interesserede, men jo hurtigere man henvender sig, desto bedre er chancen”, indbyder Frantz Longhi.

 

Madboder for enhver smag

Selve madmarkedet får base både indendørs og udendørs. I bygningens stueetage, forventes indrettet fleksibelt med food-boder og mere faste madsteder. Udformningen af boderne overholder en række sikkerheds- og designkrav ligesom diversitet i den mad, markedet tilbyder indenfor og udenfor, vil blive sikret. Udenfor vil der være bænke, grønne træer og plads til koncerter m.m.

 

Gastronomisk legeplads

Både indenfor og udenfor indrettes der fleksibelt, så det centrale sted forholdsvis nemt kan transformeres til at danne ramme for arrangementer, hvor der er brug for mere plads – med eller uden stoleopstilling til f.eks. koncerter, madarrangementer, udendørs biograf, foredrag, mv. Dette giver også mulighed for at differentiere og finde den løsning, der passer til den enkelte, udvalgte lejer. Aarhus Central Foodmarket sætter rammerne for, at ildsjæle kan bidrage til en gastronomisk legeplads omgivet af udsigt til bylivet på det grønne torv, duften af madlavning og stemningen fra pejsen.

 

Grøn facade og inddragelse af torvet

Som del af indretningen af det nye Aarhus Central Foodmarket etableres ny facade i stueetagen ud mod torvet. Facaden føres tilbage til sin oprindelige placering, dvs. at den rykkes frem til den nuværende søjlerække. Hele facaden på Aarhushal-bygningen planlægges med grønne planter for at understrege bygningens sammenhæng med det revitaliserede grønne torv.

 

Kultur og mad

Når vejret og årstiden tillader det, vil det indendørs tilbud også kunne trække udendørs med en række ”food-satelliter”, og således lade både inden- og udendørs aktiviteter flyde sammen i et uformelt fællesskab. Herunder også muligheden for udendørs arrangementer som koncerter og udendørs biograf, m.m. Således vil hele det kulturelle aspekt blive indtænkt i madmarkedet og sikre grøn, levende dynamik til byrummet.

 

Godt samarbejde til gavn for alle

”I den forbindelse er vi meget taknemlige for den foreløbige og uforpligtende modtagelse planen har fået af alle. – Ikke mindst de sonderende møder med Aarhus Kommune har været en positiv oplevelse”, fortæller Frantz Longhi. ”Vi fornemmer stor velvilje hos Aarhus kommune til også at udvikle dette noget forsømte – men meget centrale – torv i Aarhus. Det fortjener det. Det er en god oplevelse, at kommunen er positiv overfor både dette og andre lignende iværksætter projekter i byen. Det er det samarbejde, der gør Aarhus til en så spændende by. Både borgere og turister kan glæde sig en ny markant og grøn oplevelse – lige midt i Aarhus. Et projekt, som vi synes kommer på det helt rigtige tidspunkt op til Kulturhovedstad-året i 2017!”, slutter han.

 

FOOD glæder sig

Det er også med begejstring, at Food Organisation of Denmark har indgået et partnerskab omkring projektet. ”Vi glæder os til at bringe vores erfaringer og vores landsdækkende netværk i spil, så Aarhus Central Foodmarket, kan byde på vidt forskellige madoplevelser, madaktiviteter og kokkeoptrædener”, udtaler Anna Lund, direktør i FOOD Aarhus. ”Vi har rigtig mange samarbejdspartnere – både Food entreprenører, madbloggere, studerende i fødevarebranchen, kokke og fødevareproducenter, som vil kunne se sig selv og en masse muligheder i denne nye madscene så centralt i byen med adgang til så mange gæster og kunder. Det bliver en synlig kulmination på Aarhus som madregion, og jeg tænker derfor projektet ind som en væsentlig platform, som også skal bruges i Kulturby 2017 sammenhænge, hvor Aarhus også har titlen European Region of Gastronomy”, slutter Anna Lund.

Pressebillede

Del artikel

Andre læser også