//Det sker

‘Smag à la Gellerup’ hiver firs forskellige måltidskulturer op på køkkenbordet

Af Redaktionen

Man får lyst til at bruge udråbstegn, når man skal gengive Line Lone Kristensen og Sabrina Lund Borgs forklaringer om deres afgangsprojekt, ‘Smag à la Gellerup’. For de nyudklækkede kommunikationsdesignere er på en mission. Eller rettere, en mad-mission, der gør brug af måltid og mættede sanser til at skabe kommunikation på tværs af kulturer og sociale lag: ”Mad er noget, alle kan forholde sig til. Det er et udtryk for kultur, identitet og fællesskab. Mad kan derfor virke som en neutral grund at mødes på – et slags socialt værktøj til forhandling. Det har potentiale til at bringe folk sammen og til at skabe og vedligeholde relationer mellem folk fra forskellige samfundslag,” siger de.

 

Mangfoldig mad

Fødevarer er der i forvejen masser af i Gellerup. I Aarhus-bydelen, hvor mere end firs nationaliteter er bosat, bliver opskrifter givet videre, fade med farverige salater bliver delt, brød bliver dyppet i krydrede dips. Også uden designernes indblanding. Til gengæld kan de skabe en opmærksomhed om den kulinariske mangfoldighed i bydelen, så mange flere får del i oplevelserne: ”Vi designer den platform, som maden bliver præsenteret gennem, dels igennem etableringen af et madkooperativ og dels gennem en række andre sammenhænge, f.eks. på et madmarked, hvor man kan møde ‘Smag à la Gellerup’. En række lokale ’kokke’ er tilknyttet kooperativet, og de fungerer samtidig som vores ambassadører.

 

Passion og perspektiv

At det lige blev Gellerup med de brutalistiske boligblokke, hvoraf mange snart skal rives ned, der lægger kulisse til boblende gryder og ideer i projektet, er ikke tilfældigt, fortæller de to kommunikationsdesignere, ”Vi kunne allerede fra starten se de mange potentialer, som Gellerup har i forhold til mad. Her er så mange madkulturer repræsenteret, og vi har kun set toppen af isbjerget i vores projekt. Fokus på Gellerup har i mange år været de udfordringer, området har haft, men vi synes at mad og madkultur kan tilbyde et nyt perspektiv på området. Vi har fundet nogle helt specielle folk herude med en reel passion og en lyst til at dele oplevelser med deres mad.”

 

Der skal ske noget

Projektet har, med Line Lone og Sabrinas egne ord, været ’learning by cooking’. Læringskurven har været stejl, for her-og-nu-handling har været i fokus frem for planer og fremtidsscenarier, ”Vi har samarbejdet med Instant City, og i ’instant’ ligger der aktivitet frem for snak, fordi Gellerup har haft et behov for at se ting ske. Det betyder også, at vi ikke som sådan er endt op med et ‘endeligt’ produkt. Vi har nærmere skabt en ramme, hvor ‘Smag à la Gellerup’ kan udvikle sig i fremtiden, både internt i kooperativet og eksternt som en platform til omverdenen,” konkluderer de to kommunikationsdesignere.

'Smag à la Gellerup'

Stærke samarbejdspartere

Projektet udspringer af et samarbejde med Instant City, som er et initiativ under Helhedsplanen for Gellerup & Toveshøj iværksat af Brabrand Boligforening og Aarhus Kommune. Instant City undersøger mulighederne for et Gellerup version 2.0. Mad var allerede en central del af Instant City, da de to studerende kom om bord, men de har boostet tilstrømning til borde og boder gennem deres koncept ’Smag à la Gellerup’.

 

Smag à la Gellerup

… er et madkooperativ for beboere i Gellerup, hvor alle kan mødes over mad. Projektet består af:

en dynamisk visuel identitet, der giver ‘Smag à la Gellerup’ genkendelighed og fællesskab.

en samling fysiske elementer/boder, hvor man kan møde ‘Smag à la Gellerup’.

en række events, der sætter ‘Smag à la Gellerup’ på smagskortet – og der er flere på vej!

Projektet vises på Designskolen Koldings afgangsudstilling på Museet på Koldinghus frem til den 23. oktober.

DB_AarhusUpdate-bannerreklamer_3_930x180

Det sker Se alle

Udvalgte artikler Se alle