sur smiley
//Ordet er frit

Hvorfor er en sur smiley vigtig for gæsterne?

Af Jan L. Pedersen

Flere og flere er begyndt at skrive om restauranter, takeaways, supermarkeder og andre spisesteder, som af den ene eller anden grund har fået en sur eller småsur smiley af Fødevarestyrelsen. I de seneste uger, har der i Aarhus været et par stykker, som har været i medierne og offentlighedens søgelys. Et sted på grund af, at der løb rotter i butikken, og et andet sted hvor der var problemer med, at en del gæster blev syge. På et tredje sted, var det et kølemøbel ved salgsdisk med indtørret belægninger på inderside, i bunden og på ydersiden plus et par andre ting, som gav en sur smiley.

 

Hvem gider læse om en sur smiley?

Aarhus Update var også et af de medier, som skrev om et par af dem, som har fået sure smileys. Det har givet en del kommentarer på sociale medier og mails til os. Flere mener ikke, at det er i orden, at pressen skriver om nogen, som har fået sure smileys. Det er ikke fair, at hænge folk til tørre på den måde, var der en, som sagde. En anden sagde til mig, hvem gider at læse om noget så latterligt som en bøde og sur smiley? Han fortsætter, fødevarekontrollen er jo sindssyge strikse i det her land, og alle kan få en sur smiley, hvis uheldet er ude.

Men. Er det ikke en selvfølge at dem, som overvejer at spise på den restaurant, som har fået en sur smiley, skal vide det? Det mener jeg det er. Så kan man jo selv handle på det.  Jeg vil da gerne vide, hvordan hygiejnen, rengøringen, temperaturen med videre er på den restaurant, jeg har tænkt mig at spise på – især hvis den er sur. Ellers betyder det ikke noget for mig. Men hvor mange går ind på Fødevarestyrelsens hjemmeside og tjekker en restaurant, før man bestiller bord? Det er de færreste, som gør det.

Restauranter og andre fødevarevirksomheder skal overholde nogle retningslinjer, og hvis de ikke lever op til de krav, som vores politikere nu en gang har besluttet sig for skal gælde i det her land, så er der konsekvenser.

 

Er det okay at sjuske?

Tænk, hvis det var piloten i et fly, kaptajnen på et skib, kirurgen eller trafikplanlæggeren, som sjuskede med deres arbejde. Hvilke konsekvenser ville det ikke få? Det kan vi jo kun gætte på, og ikke mindst håbe på ikke sker. Men det er som om, at hvis en restaurant får en bøde, et påbud og en sur smiley, ja, så er det Fødevarekontrollen, som er nogle spader. Det kan selvfølgelig ikke afvises, at der er spader ansat i Fødevarestyrelsen. Men at alle skulle være det, holder ikke. Og da slet ikke, hvis det kun er dem, som deler bøder og sure smileys ud.

 

Alle kan lave fejl

Nu er det de færreste, som er fejlfrie, og i et samfund som det danske med højt til loftet, så skal vi også tilgive fejl – især når det ikke koster menneskeliv. Så selvfølgelig skal man være påpasselig med, hvem man offentligt hænger ud. Men vi skal huske på, at en sur smiley i den grad kommer gæsterne/kunderne ved. Det er afgørende, at vi kan stole på dem, som laver eller har med vores mad at gøre. Hvis vi mister den tillid, så kan jeg ikke overskue konsekvenserne. Desværre.

 

Tillid og tryghed er vigtige ingredienser

Når vi spiser mad, som andre har tilberedt, så tror vi jo på, at det er lavet på en måde, som gør, at vi ikke bliver syge. Især hvis det er lavet af professionelle, som er uddannet til at have med fødevarer at gøre. Det er en selvfølge, at vi tror på, at det, vi køber og spiser, er i orden. Derfor giver det også bagslag, når det viser sig, at tingene ikke er i orden.

 

For dårlig uddannelse og/eller oplæring?

Jeg har talt med tre personer, som arbejder med fødevarer. De fortalte mig om deres erfaringer fra branchen. Og de er svingende. Heldigvis er der mange spisesteder, som tager hygiejnen meget alvorligt, men desværre også det modsatte. For godt en måned siden, blev en af dem, vi talte med, ansat på et spisested i Aarhus. Hun skulle hjælpe til i køkkenet. Vedkommende spurgte til hygiejnebevis eller oplæring, men fik at vide, at det kunne de se på efter sommerferien. Nu var der for travlt, og der skulle produceres noget. Så vedkommende arbejder i dag med mad, som vi andre skal spise, velvidende ikke at vide noget som helst teoretisk  om hvordan man behandler fødevarer. Han har i øvrigt to kolleger, som har samme historik. Når fødevarekontrollen kommer på besøg næste gang, så er fanden løs. Men skylden er helt klart arbejdsgiverens i det her tilfælde.

 

Afgørende med handling

Hvis man har kvajet sig, så må man også tage konsekvenserne. Det er de fleste vel enige i. Derfor betyder det meget for os gæster/kunder, at man handler på den kritik og de påbud, Fødevarestyrelsen er kommet med. Hvis det sker ret hurtigt, så glemmer vi det igen. Hvis ikke, så boykotter vi blot det pågældende sted. Det kan have store økonomiske konsekvenser for ejerne, men også for det personale som er ansat. Derfor mener jeg, at man skal stå frem og fortælle, hvorfor det gik, som det gik, undskylde, men ikke mindst fortælle, hvad man så har gjort, for at der ikke skal komme endnu en sur smiley.

Ordet er frit Se alle

Udvalgte artikler Se alle