Aarhus Jazz Festival på Atlas i uge 28 og 29

Den står på Aarhus Jazz Festival på Atlas i denne uge.

Schlippenbach, Mahall, Tom + Jacob Anderskov “Resonance”

Dato: 15.07.17

Tidspunkt: 20/21 (døre/koncert)

Sted: Atlas

Genre: Jazz

Link til arrangement: 

 

Stærk trio

Denne aften byder på en stærk, international trio bestående af Alexander von Schlippenbach, Rudi Mahall og Kasper Tom og Jacob Anderskovs nye, stryger-farvede “Resonance”-projekt.

Schlippenbach/Mahall/Tom

Line-up

Alexander von Schlippenbach (piano)

Rudi Mahall (bas clarinet)

Kasper Tom (trommer)

Pianisten Alexander von Schlippenbach er kendt for sit banebrydende arbejde med især Schlippenbach Trio (med Evan Parker og Paul Lovens) og hans store gruppe Globe Unity Orchestra, som siden 1966 har defineret fri, europæisk storbandsmusik. Rudi Mahall er en legendarisk skikkelse på den internationale avantgarde-scene. Han har skabt sig et navn som én af Europas største improvisatorer og en unik formidler på basklarinetten. I løbet af de sidste par år har Kasper Tom slået sit navn fast på den europæiske jazzscene – ikke mindst som leder af grupperne FUSK og Kasper Tom/Jacob Anderskov, men også som sideman i forskellige ad hoc-projekter med musikere som Tobias Delius, Axel Dörner og Johannes Bauer.

Jacob Anderskov “Resonance”

Line-up

Jacob Anderskov (p)

Karen Johanne Pedersen (vio)

Mette Brandt (viola)

Ida Nørholm (cello)

Peter Bruun (d, perc).

Jacob Anderskov har ladet sig inspirere af et Miles Davis-citat: ”You listen… Then you play.” Men at reagere meningsfuldt på hinanden forudsætter også evnen til at sanse omgivelserne, imens man agerer som den, man er. Det er et ægte samspil! Og det er netop sådan, Jacob beskriver sit nye album og sin rolle som komponist og udøvende kunstner. Han oplever, at musikalske genre-møder kan lide af uafklarede balancer. Jacob Anderskovs band består af tre strygere, Peter Bruun på trommer og kapelmesteren selv, der som arbejdsmetode netop stræber efter det ideelle møde, hvor alles identitet og integritet bevares intakt.

Nomineret til Årets Særudgivelse

“Resonance” er Jacobs andet album med strygere. “Strings, Percussion & Piano” blev nomineret i kategorien ”Årets Særudgivelse” ved Danish Music Awards i 2013 og blandt andet rost til skyerne af Politiken, som kaldte indspilningen ”fremragende” og gav den hele fem hjerter. Men Jacob er en søgende kunstner, der på den nyeste udgivelse har arbejdet mere med puls og frasering – ja, feeling! Han har gennem sine kompositioner søgt at skabe et univers, hvor strygerne, deres klang og stoflighed er et ligeværdigt element i musikken, men også, at de ikke spiller ”metronomisk”, og at de ikke opleves som en påklistret baggrund. Jacob og Peter må også være tro mod deres udgangspunkt og stå inde for deres egen fornemmelse for puls og rytme uden at komme op at slås med de strygere, der går så smukt i dialog med Anderskovs fabulerende klaverspil og Peter Bruuns farverige og rigt nuancerede slagtøj i den klangligt fascinerende musik.

Stritter i flere retninger

Ved siden af “Resonance” har Anderskovs karriere indtil nu blandt andet budt på gennemslagskraftige konstellationer så som Anderskov Accident, J.A’s Agnostic Revelations, solo-udgivelse og duosamarbejde med den brasilianske perkussionist Airto Moreira. Alt i alt har hans bedrifter vundet genklang, og i det tyske jazzblad Jazz Podium bliver Jacob Anderskov beskrevet som en kunstner, der tilhører ”the most extraordinary artists of comtemporary music”. DownBeat har fastslået at: “Over the last decade or so, pianist Jacob Anderskov has emerged as one of the most exciting and original voices … deeply modern…” Under arbejdet med at komponere musikken til pladen, døde Ornette Coleman. Få musikere har som han betydet så meget for Jacob. Derfor måtte Ornette æres med “What Reason Could I Give” – oprindeligt fra det legendariske “Science Fiktion”-album. De resterende stykker på pladen er alle Anderskovs egne. Alt i alt håber Jacob, at albummet vil opleves som en frugtbar ”sammenstilling af de elementer, den består af”. At den både stritter i flere retninger, men samles i lytterens sind som en umiddelbar oplevelse, nærværende og sine steder magisk – et album, man husker!

12 Points

Dato: 16.-18.07.17

Tidspunkt: 15/16 (døre/koncert)

Sted: Atlas

Genre: Jazz

Link til arrangement:

 

Nomadefestivalen til Aarhus i 2017

12 Points er oprindeligt Dublin-funderet, men veksler mellem at være i hjemstavnen og en anden europæisk by og har de seneste år bevæget sig til de europæiske kulturhovedstæder. I den anledning kommer nomadefestivalen til Aarhus i 2017 under Aarhus Kulturhovedstad og afvikles i dagene den 16.-18. juli 2017 under Aarhus Jazz Festival.

Jazz fra hele Europa

12 Points er et anerkendt springbræt for lovende jazztalenter, der vil nå et nyt trin på karrierestigen. Festivalen vandt i 2012 den prestigefyldte pris for “Adventurous Programming” ved Europe Jazz Network (EJN) Awards. I tre dage vil festivalen fylde Aarhus med jazz fra hele Europa. Der bliver afholdt fire koncerter per dag på spillestedet Atlas samt to seminarer over to dage, hvor delegerede fra spillesteder, internationale bookere, journalister og undervisere kommer til Aarhus.

Tilfører nye ideer og energi 

Aarhus er i rivende udvikling, og derfor mener Ilse Vestergaard, sekretariatsleder for Aarhus Jazz Festival, at netop Aarhus er et godt udgangspunkt for 12 Points lige nu:

”Aarhus er en meget musikalsk og ung by med et internationalt præg og store kulturinstitutioner. 12 Points vil tilføre nye ideer og energi til den danske musikscene og til byen. I jazzfestivalperioden afvikles mere end 300 arrangementer. Dertil kommer også andre arrangementer i kulturhovedstadsregi til at præge byen, da der over hele året yderligere afvikles mere end 500 arrangementer i Aarhus og Region Midt. Med 12 Points kan publikum få et indblik i, hvad der sker i Europa på den unge jazzscene”.

12 dygtige bands

De rigtig skarpe har sikkert regnet ud, at navnet “12 Points”, handler om festivalens struktur: 12 dygtige bands fra hver deres europæiske land inviteres til at deltage i denne event, der kaster lys over Europas bedste, nye jazztalenter. At festivalen afholdes i forbindelse med Aarhus Jazz Festival betyder, at byen vrimler med jazzmusikere, og alle musikere kan møde ligesindede ved Late Night Jazz Jam, der afvikles hver aften og nat under festivalen.

Kasper Staub + Stefan Pasborg + Hess/AC/Hess

Dato: 20.07.17

Tidspunkt: 20/21 (døre/koncert)

Sted: Atlas

Genre: Jazz

Link til arrangement: 

 

Denne aften byder på Kasper Staub, som vi kender fra indiebandet Lowly, Stefan Pasborgs The Key Project og Hess/AC/Hess’ Spacelab-projekt.

Kasper Staub solo

Line-up:

Kasper Staub (piano & keyboards)

I 2016 udgav Kasper Staub soloalbummet “Aisle Arch Attic”, som består af ni korte stykker for klaver. Musikken bevæger sig i et genreløst og skønhedssøgende univers og bliver i koncertsammenhænge udvidet med flere instrumenter og effekter. Kasper Staub er komponist, pianist og sangskriver – i øjeblikket mest aktiv med det roste indieband Lowly, der udgav debutalbummet “Heba” på det internationale pladeselskab Bella Union i foråret 2017. Har derudover udgivet to anmelderroste trioalbums – “/” (2012) og “Havnepladen” (2014) samt skrevet musik for blandt andet symfoniorkester og kor. Nummeret “Fever Dream” fra albummet var en del af P3 barometerlisten i syv uger.

Stefan Pasborg – The Key Project

Line-up:

Stefan Pasborg (trommer)

Feat. pre-indspillede backtracks af: Benoit Delbecq (Fra), Carsten Dahl (DK), Morten Schantz (DK) & Seppo Kantonen (Fin)

Stefan Pasborg har igennem de sidste år spillet en del solo-koncerter i ind- og udland. Til Copenhagen Jazzfestival 2017 uropfører han et helt nyt og særligt solo-projekt, hvor han har inviteret fire store pianister til at indspille hver deres pre-indspillede komposition, som Stefan bruger som backtracks under hans solo-koncert. Derved vil dette både være en solo-koncert, men samtidig udmunde i et endnu større univers skabt i samarbejdet med disse 4 specielt udvalgte – og meget forskellige – pianister fra Frankrig, Finland og Danmark.

4 store europæiske pianister

Et unikt set-up med trommesættet i centrum og som den røde tråd mellem små pre-indspillede ”tromme-suiter” af de 4 store europæiske pianister på både piano og diverse keyboards, hvilket samles live på scenen af én af de mest personlige og alsidige trommeslagere på den europæiske scene i dag. Gennem de sidste 10 år, har Pasborg manifesteret sig som én af de mest succesfulde danske instrumentalister, har optrådt mere end 1.000 koncerter over det meste af verden – i 40 forskellige lande, på 5 kontinenter, lige fra Shanghai til Vancouver, fra Monte-Carlo til Moskva, fra Varanger til Casablanca, og fra New York til São Paulo. – og har udgivet utallige væsentlige udgivelser, og modtaget et hav af priser.

Sparker nye projekter i gang

Derudover har Pasborg også været en stærk og visionær initiativtager, der blandt meget andet har givet os både Ibrahim Electric og pladeselskabet ILK Music. Pasborg er i sandhed et kraftcentrum, ikke bare på grund af den musikalske nerve og rytmesans han lægger for dagen bag trommerne, men også i kraft af sin konstante evne til at udvikle sig og sparke det ene spændende projekt efter det andet i gang. Med bands som Ibrahim Electric, Odessa XL, Firebirds, Toxikum, Free Moby Dick, Stax Tribute og mange andre formår Pasborg både at imponere anmeldere og publikum.

Hess/AC/Hess “Spacelab”

Line-up:

Nikolaj Hess – Piano

Anders ’AC’ Christensen – Kontrabas

Mikkel Hess – Trommer

Ungdomsårene i Vejle

Man kan tydeligt mærke den lange fælles historie og kærlighed til musik på den medrivende, nærmest telepatiske, musikalske kommunikation og fælles forståelse, de tre musikere har sammen. De tre har spillet sammen i ungdomsårene i Vejle, og har siden samarbejdet som selvstændig trio og som del af et væld af sammenhænge på den danske og internationale musikscene: Et gennemgående fællestræk i al den musik de sammen og hver især laver, er kærligheden til smukke melodier kombineret med verdensmusikkens skæve og nuancerede traditioner. Det er musik der kommunikerer, både med publikum og internt i orkestret.

De har en bred vifte af fælles referencer, men har også hver især spændende individuelle retninger i deres musikalske løbebaner. Trioen har udgivet 2 anmelderroste plader The Champ fra 2009 og Spacelab fra 2014.

Pianisten

Nikolaj Hess – Piano – har udgivet utallige album som bandleder, komponist og producer og han kan høres på mere end 100 udgivelser i alt. I 2013 på den internationalt anmelderroste plade ”Trio” med Kenny Wollesen og Tony Scherr, som også blev kåret af Politiken som årets bedste danske jazz album 2013. Han har blandt andet komponeret musik til Lars Von Triers ”Melancholia”, samt tyske Juliane Fezers “Meeres Stille”. I 2014 vandt han med 3xHess en DMA for årets Danske Jazzudgivelse med pladen ’Music for Mum & Dad’, Hess/ AC/ Hess Spacelab’s plade ’ Spacelab’ var derudover også nomineret i samme kategori.

Bassisten

Anders AC Christensen – Bas – kendt som ”ace of base”. Han er en central sideman på den danske rock- og jazz scene. Han har blandt andet spillet med The Raveonettes, Paul Motian, Tomasz Stanko, Jacob Bro, Tom Harrel, Joe Lovano, Naja Rosa Koppel, Caroline Henderson, Savage Rose, Sort Sol, Poul Dissing og Ane Trolle.

Trommeslageren

Mikkel Hess – Trommer – er grundlæggeren af Hessismore. Mikkel er også en produktiv film og teater komponist, og stod blandt andet for alt i den musiske afdeling ved opsætningen af ’Det Forsømte Forår’ som ballet ved Det Kongelige Teater i 2011, og den danske film ’Når dyrene drømmer’ af Jonas Arnby i 2014. I 2014 vandt han med 3xHess en DMA for årets Danske Jazzudgivelse med pladen ’Music for Mum & Dad’, Hess/ AC/ Hess Spacelab’s plade ’ Spacelab’ var derudover også nomineret i samme kategori.

Del:Share on Facebook0Tweet about this on TwitterPrint this pageEmail this to someoneShare on Google+0

Skriv et svar