Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Ugens koncerter på Atlas og VoxHall i uge 5

Af Pernille Søborg

Den står på mathcore, jazz, blues og reggae på Atlas og VoxHall i denne uge.

The Dillinger Escape Plan

Dato: 01.02.17

Tidspunkt: 19/20 (døre/koncert)

Sted: VoxHall

Genre: Mathcore

Link til arrangement: 

 

Det amerikanske mathcore-band The Dillinger Escape Plan udgiver deres sjette studiealbum til oktober. Titlen er ”Dissociation”, og det kommer ikke til at gå stille for sig, når bandet denne aften rammer VoxHall.

Fem vrede mathcore-herrer

The Dillinger Escape Plan blev hurtigt synonymt med genren mathcore, da de debuterede med pladen ”Calculating Infinity” tilbage i 1999. Mathcore blomstrede for alvor i nullerne, hvor The Dillinger Escape Plan sammen med et band som Converge blandede hardcore, grind og sågar jazz i systematiske temposkift. Faith No Mores Mike Patton svingede forbi projektet for en kort overgang og hjalp til som midlertidig frontmand på EP’en ”Irony Is A Dead Scene”, da det heftige turnéliv blev for meget for forsangerer Dimitri Minikaki. Senere indtog Greg Puciato rollen som ny forsanger, og han viste sig hurtigt at gå godt i spænd med The Dillinger Escpape Plans ry for at producere vilde og lige frem voldelige koncerter. Det er altså ikke til at sige, hvad man kan forvente sig, når de fem vrede mathcore-herrer denne aften rammer VoxHall.

 

Ugens koncerter på Atlas og VoxHall i uge 5

Ugens koncerter på Atlas og VoxHall i uge 5

Røgsignal + I Think You’re Awesome

Dato: 03.02.17

Tidspunkt: 20/21 (døre/koncert)

Sted: Atlas

Genre: Jazz

Link til arrangement: 

 

For første gang nogensinde præsenteres to af de mest markante navne på den aarhusianske instrumentalscene på samme aften. DR P8-jazz har haft begge bands i rotation igennem en længere periode og ofte nævnt dem begge når snakken falder på ny, dansk jazz: ”Det er lidt blevet en dille indenfor dansk jazz, eller improvisationsmusik i det hele taget, det der med at lave musikalske cocktails hvor man lidt sidder med en fornemmelse af at lytte til noget instrumental indierock, men samtidig også en spritny, fremadskubbende jazzskive.” – Om I Think You’re Awesome og Røgsignal, Frederik Korfix, P8-jazz, september 2016.

 

Begge har de afsæt i jazzen, men først og fremmest med begrebets åbne og nysgerrige tilgang til et musikalsk udtryk for øje. Grupperne repræsenterer en stil hvor musikken ikke alene bæres af individuelle improvisationer, men i lige så høj grad af kompositoriske idealer der omfatter alt fra enkle, poppede melodier til åbne, længselsfulde lydflader.

 

Røgsignal

Som en snørklet togtur igennem musikalske landskaber er Røgsignal en evigt foranderlig rejse hvor enkle melodier, båret af elektrisk guitar og gamle keyboards, mødes med pulserende beats. I samspillet opstår drømmende, instrumentale sange, hvor et væld af forskellige lyttere kan finde fælles ståsted mellem en insisterende fremdrift og tålmodig, vestjysk ro. Røgsignal har eksisteret i undergrunden i adskillige år, men siden udgivelsen af debutalbummet “Pletter På Solen” i maj 2016, er opmærksomheden omkring bandet taget til. Det har resulteret i rosende anmeldelser, masser af spilletid i radioen, og koncerter på landets jazzfestivaler og som en del af et eksklusivt line-up til Aarhus festuges store satsning for alternativ musik; ’Ujazz’.

 

”Alt i alt byder Røgsignal på kompositorisk stil og opfindsomhed, et tæt og fornemt sammenspil, ja, en lyd, der bare er god at være i stue med.”

– Berlingske, juni 2016 om “Pletter På Solen” – 5/6

 

Jakob Lauritsen – Rhodes & Stringer

Nikolaj Bugge – Guitar

Henrik Lauritsen – Bas

Jonas Møller Andreasen – Trommer

Ugens koncerter på Atlas og VoxHall i uge 5

 

I Think You’re Awesome

Pladeaktuelle med cd’erne “Books” og “Books Live” fortæller I Think You’re Awesome instrumentale historier om glæde, sorg, fodbold og bøger. Det er jazz og en hel masse andet, der er svært at sætte fingeren præcis på. Det er en flok unge musikere, der hver især taler med en eftertænksom tyngde på deres instrumenter om samarbejde, at blive ældre, at elske og at tabe sig selv i farten ind i mellem. ITYA har i høj grad modtaget anerkendelse for deres arbejde i de seneste år. Senest i form af JazzNyt-prisen (tilegnet komponist og bandleder Jens Mikkel) og ved en ‘Danish Music Award Jazz’-nominering for ‘Årets Særudgivelse 2016’.

 

”The opening track, “Be Kind To Your Neurosis,” unfolds as a rich canvas of colors the earthy banjo fretting of Kærup and the breezy, serpentine guitar lines of Jønsson, both riding on the infectious, tight rhythm section of Madsen and Skamby, spiced with vintage, fusion-tinged keyboard washes of Staub. …Beautiful and highly emotional debut”

– Eyal Hareuveni, www.allaboutjazz.com, om debutpladen “Løft Mig Op Så Jeg Kan Nå”.

 

Jens Mikkel – bas, komposition

Lars Fiil – keys og klaver

Morten Kærup Hjort – banjo og guitar

Alex Jønsson – guitar

Andreas Skamby – trommer

Frej Lesner – trommer

 

Ugens koncerter på Atlas og VoxHall i uge 5

Uhrban Stöjband med venner

Dato: 04.02.17

Tidspunkt: 20/21 (døre/koncert)

Sted: Atlas

Genre: Blues

Link til arrangement: 

 

Uhrban Stöjband på Atlas – en multimusikalsk aften. Der findes livebands, og så er der Uhrban Stöjband!! Uanset om Uhrban Stöjband spiller på Det Kongelige Teaters gamle scene for en fyldt sal, om de træder op på én af landets festivalscener, eller om de står på et halvsnusket værtshus uden en rigtig scene, så befinder de sig som et ægte liveband lige godt alle steder, og det kan mærkes. For alle tre steder handler det om at spille musik for det publikum – de folk – som er til stede. Altså hver evig eneste gang at levere varen med nerve, energi og uovertruffen musikalitet. Med andre ord: folkemusik i ordets allerbredeste forstand – musik for folk.

 

En overraskende, varm og intens rejse

Om der til lejligheden kræves en helt særlig og egenartet udgave af et Paul Butterfield Chicago Style bluesnummer, et stykke halvkringlet og hjemmestrikket balkanmusik, et stykke med Old School Country og banjo, eller om aftenen kalder på én af Neil Youngs klassikere i en helt personlig Uhrban Stöjband-fortolkning, så vil man til hver en tid blive taget med på en overraskende, varm og intens rejse, for der er plads til lidt af hvert. Og det er lige netop dét, det handler om: At give folk/publikum en levende musikalsk oplevelse, som samlet viser, hvordan forskellige genrer alligevel er forbundne, så man efter koncerten uvilkårligt vil sige til sig selv: Nå, man kan altså godt spille blues, balkan, folk, country, bluegrass og rock i total sammenhæng med hinanden og få det til at lyde som det naturligste i verden, at de genrer hænger sammen og påvirker hinanden. Og når det så bliver gjort med den største finesse og sceneudstråling, så går alt op i en højere enhed – så er det Uhrban Stöjband.

 

Hyldest til The Bands sidste vals

De sidste tre og et halvt år har bandet, udover selvfølgelig at optræde som Uhrban Stöjband, sammen med et utal af musikalske venner i en række hyldestkoncerter under navnet ”Uhrban Stöjband and Friends – Celebrating The Last Waltz” spillet på kryds og tværs af Danmark. Som navnet siger, har det været en hyldest til The Bands sidste vals (”The Last Waltz”), der blev foreviget af koncertfilmmageren over dem alle, Martin Scorsese. En film, der for mange står som den ultimative koncertfilm, selv om den nu har 39 år på bagen.

 

Musik af The Band

”Celebrating The Last Waltz” blev rundet af i november 2016 med to koncerter for fyldte huse på henholdvis Det Kongelige Teaters Gamle Scene i København og afslutningskoncerten på Tobakken i Esbjerg den 24. november, Thanksgiving Night, selv samme aften som den originale koncert blev spillet for 41 år siden. Men selvom Uhrban Stöjband har sagt pænt tak for hjælpen til vennerne fra det store ”Celebrating…”-hold, vil der dog også blive spillet musik af The Band denne aften på Atlas, for nogle af vennerne har sagt ja til at komme og spille og synge med lige netop denne aften, nemlig:

 

Martin Preisler, vokal

Niels Ole Thorning, tangenter

”Guldhornene” Mads Rahbek, Bjarke Nikolajsen og Casper Jensen på blæs.

 

Uhrban Støjband består i sig selv af:
Louise Støjberg, vokal, harmonika og sprechstallmeister
Peter Uhrbrand, violin
Jesper Dyhre Nielsen, bas
Mads Jørgensen, diverse strengeinstrumenter og vokal
Casper Mikkelsen, trommer og vokal

 

Ugens koncerter på Atlas og VoxHall i uge 5

Ugens koncerter på Atlas og VoxHall i uge 5

Tribute2Marley By Rootsriders

Dato: 04.02.17

Tidspunkt: 20/21 (døre/koncert)

Sted: VoxHall

Genre: Reggae

Link til arrangement: 

 

Der plejer at være stor tilslutning til denne hyldest af Bob Marley, hvor publikum består af reggae-fans fra hele Danmark samt enkelte fra Tyskland, England og Sverige. Ved sidste Bob Marley-hyldestfest opnåede vi en fem-stjerners anmeldelse i Gaffa. I 2017 kunne Bob Marley være fyldt 72. Nu hvor Aarhus er kåret som Kulturby 2017, vil Jam Link Intl repræsentere reggae og Bob Marleys musik og livsstil ved at invitere Rootsriders – Europas mest populære Marley-hyldestband. Rootsriders har optrådt over hele kloden for udsolgte stadions.

Ugens koncerter på Atlas og VoxHall i uge 5

Ugens koncerter på Atlas og VoxHall i uge 5

Børnekoncert: Master Fatmans Jazzskole
Dato:
05.02.17

Tidspunkt: 12/13 (døre/koncert)

Sted: ARoS

Genre: Jazz

Link til arrangement: 

 

Master Fatmans Jazzskole version 2. Master Fatmans Jazzskole inddrager børnene i jazzens historie med god karma og fascination for musikkens mangfoldige sprog. Sammen med Master Fatman og hans band vil børnene dykke ned i jazzens skatkammer og herefter i fællesskab lave deres eget ‘jazz-sample’.

 

Børn er jazz

Entertainer, radiovært, jazzentusiast, bassist, filminstruktør, musikguru mv. Master Fatman har tidligere med stor succes lavet jazzskole for børn i førskolealderen. Nu er Master Fatman klar med version 2 af jazzskolen, som får premiere ifm. den landsdækkende Vinterjazz 2017, og her vil udgangspunktet være de lidt ældre børn, fra 6 år til 12 år. For Master Fatman er forholdet mellem jazz og børn helt særligt: “Børn er jazz, for jazz handler om 100 % nærvær. Vi kan lære meget af børnene, for dem er det ok at være helt vildt ked af det – og at være helt vildt glad! For mig er jazz at være åben. At man ikke har alle mulige regelsæt eller forventninger med.”

 

Takter, som svinger

Overlærer Fatman fortæller om den nye jazzskole: “Vi har taget en pladespiller og nogle gamle jazz LP’er med. Sammen finder vi nogle takter, som svinger og kan noget. Dem sampler vores trommeslager sammen med jer, så vi kan bruge dem som bund til at lave en sang eller et track. Så finder I sammen med vores pianist/keyboardspiller nogle akkorder, som I synes passer til. Dem indspiller vi og får det hele til at hænge sammen. Så finder I en melodi eller et fedt riff sammen med vores guitarist og lægger det på. Efter 45 min. har vi et track, som både svinger, er fedt og holder – og som I i den grad har lavet.”

 

Master Fatman: Skolelærer
Kristoffer Sjellberg: Sampler/trommer
Poul Reiman: Piano/keyboard
Jacob Gurevitsch: Guitar

 

Aldersgruppe: 6-12 år

 

Ugens koncerter på Atlas og VoxHall i uge 5

Ugens koncerter på Atlas og VoxHall i uge 5

Del artikel

Andre læser også