Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Vores 10 bud på nye trends i 2015

Af anders@sommersangdigital.dk

Nu da et nyt år er begyndt, og vi har evalueret det gamle, er tiden inde til at se lidt fremad. Hvad vil vi se i 2015, og hvad rører sig inden for området mad og drikke. Vi har spottet nogle tendenser, som vi vil dele med jer her:

 

Frisk fra baghaven

Det lokale har altid været der. For 50 år siden kom størstedelen af vores mad fra lokale producenter. Det stoppede langsomt, og det mad, vi spiste, kom langvejs fra. Ofte var devisen, at jo længere væk maden kom fra, jo bedre var det. Det er en sandhed med modifikationer. Men det lokale og nære bliver in. Igen kan man fristes til at sige. Det bliver ikke nødvendigvis økologiske råvarer, vi ser, men helt sikkert friske råvarer. Jo friskere, jo bedre bliver mottoet. Ud over det, så er vores bud, at der kommer mere fokus på dyrevelfærd. Trenden er, at flere og flere af os får et tættere forhold til det, vi spiser.

 

Mad i det offentlige rum

Mere mad flytter ud i det offentlige rum. Antallet af boder, mobile køkken- og madvogne vokser langsomt. De vil vinde indpas. I dag er det ikke en naturlig del af ret mange danske bybilleder, men bare vent. Det vil ændre sig stille og roligt. Vi sætter mere og mere pris på den hurtige (og gode) mad. Det med at vi skal have noget at spise i en fart, kender vi alle. Ventetiden er der ikke så mange, som bryder sig om. Den undgår vi ikke. Men tendensen er, at vi vil have bedre fastfood. Efterspørgslen er der allerede. Men vi vil i stigende grad spise maden i det offentlige rum. Det bliver in, at smutte ned eller hen til en madbod og få et godt og hurtigt måltid mad. Mange af os vil spise det ude, hvis muligheden er for det, men ellers vil der være indpakning, som er praktisk, så man kan tage sin mad med tilbage på sit arbejde.

 

Pinic er (stadigvæk) verdensklasse

Du husker den nok? Turen i skoven, til stranden, til havnen eller stoppet i vejkanten på vej til Ringkøbing. Mange af os, husker den pileflettede picnickurv fyldt med mad. Begrebet picnic vil i den grad blive genoplivet og renoveret.

Om det bliver en picnickurv i pileflet, aner vi ikke, men picnic vil helt sikkert vinde frem i 2015. Der er massevis af gode og oplagte steder, hvor vi kan tage familie og venner med på picnic. Vi vil se speciel udvalgte naturskønne picnic-steder, som i særlig grad er velegnet til picnic. Om vi laver vores picnickurv selv, eller køber den færdig – nå nej, det kan man jo ikke, endnu. Kun ganske få restauranter eller deli’er har specialiseret sig i picnic som takeaway. Men der skal nok komme flere til.

 

Søndagsfrokosten

Hos nogle af os har den altid været der. Mens andre ikke kender til den. Men søndagsfrokosten kommer igen – både med alkohol, god mad og ikke mindst samvær. Søndagen er for mange helllig. Det er her, vi slapper af, hvilket også giver god mening, men man kan nu også godt slappe af med en god frokost sammen med familie og venner. Søndagsfrokosten bliver ikke den klassiske med mormor-mad, men den bliver renoveret, og det bliver ikke maden, som er altafgørende, men derimod samværet.

 

Tilbage til rødderne

Autentisk og etnisk mad vil få større fokus. Mange kopierer opskrifter og retter i et væk. Du kender nok ham den sjove onkel eller kok, som altid skal kloge sig på, hvordan man laver italiensk eller spansk mad?  Han ryger ud på et sidespor i 2015, og ind kommer dem, som er vokset op og opdraget med et køkken. Dem som har fået smagen ind med modermælken. Derfor ser vi nye køkkener og restauranter, som bygger på det etniske køkken. Med andre ord så smager japansk mad bedre, hvis det er en japaner, som er opvokset og opdraget med japansk mad, der har lavet den. Så velkommen til det etiske og autentiske køkken.

 

Tang

Tang bliver det nye sort. Der er så meget smag i tang, og det kan bruges i de fleste retter. Der er mange sorter, som har hver deres karakteristika. Ud over det, så er det sundt. 2015 bliver tang år.

 

Østers

Engang var den overklassens yndlingsspise – eller det er den for resten stadigvæk. Østers smager fremragende, og der kommer flere og flere af dem på markedet. Se bare de danske limfjordsøsters. De smager fremragende og kan tilberedes i så mange varianter, at du tror, det er løgn. Østers vinder mere og mere frem. Den tendens vil blive forstærket i 2015.

 

Væk fra hjemmet – og ud i byen

Vi mødes, rent statistisk, mere og mere med vennerne på restauranter og caféer. Det der med, at stå derhjemme og lave noget middelmådig mad, bliver i stigende grad afløst af, at vi mødes med familie og venner i det offentlige rum. Herunder restauranter, caféer, pubber og værtshuse. Vi flytter i højere grad vores sociale relationer uden for hjemmets fire vægge. Det er en tendens, som især hersker i de store byer verden over, men vi kommer til at se den tydeligere og i højere grad.

 

Materielle gaver bliver afløst af oplevelser

Oplevelser i stedet for en stegepande. I takt med vi er blevet mere og mere materielle, ser vi en modreaktion, som går hen mod oplevelser med andre.

Det kan være i form af billetter til teaterforestillinger, koncerter, festivaler, restaurantbesøg, cafébesøg eller oplevelser med spænding og action.

 

Bedre takeaway

Det her punkt har vi haft oppe at vende i nogle år, efterhånden. Bedre takeaway – det kan kun gå for langsomt. Kunderne skriger på god og hjemmelavet takeaway, men alligevel er der kun ganske få, som kan levere god og velsmagende takeaway. Det er tankevækkende, at så få har kastet sig over det segment. Kunderne skriger efter noget, de kan få bragt hjem til sig selv, og som smager godt. Så år 2015 er året, hvor flere tager sig sammen og laver noget ordenligt og velsmagende takeaway.

 

Det var det. Vores 10 bud på år 2015. Heldigvis er der mad, øl og vin i de fleste – så det kan kun blive et godt år 🙂

 

/JLP

 

 

Del artikel

Andre læser også