Madanmeldelse: Teater Bodega – Et stykke teaterhistorie med snaps – Tak!

Der var engang… Sådan starter historien om Teater Bodega, der er beliggende i Skolegade i Aarhus. Året er 1900. Dengang hed ejendommen Emilienborg, og var en slagterforretning. Siden 1908 har der været restaurant i lokalerne, og i 1959 fik Teater Bodega sit navn. Vi havde fornemmelsen af at træde ind på de skrå brædder, denne søndag ved frokosttid. De mange tætsiddende fotografier, af nogle af dansk teaters største stjerner, omkransede os nemlig i restauranten. I en menneskealder har restauranten været fast spisested for skuespillere fra Aarhus Teater. I dag tiltrækker den alle typer gæster. Tjeneren tog imod os med et smil, og vi fik anvist et bord.

Der er en særlig stemining hos Teater Bodega - Aarhus Update

Søndagsfrokost

Menukortet bugner med klassiske, danske retter. Sådan har det været i mange år. Sjældent ændres der på menuen. Hvorfor også ændre på noget, der virker. I køkkenet står garvede kokke, der i flere årtier har stået for maden på Teater Bodega. Her er maden ikke nytænkt, men præcis som vi kender den fra vores barndom, og det meste er hjemmelavet. Mere dansk bliver det ikke.

Et snapseglas af de store hos Teater Bodega - Aarhus Update

Sild på et fad

Et stor stålfad med islandsk, marineret sild blev serveret. Dertil var der hjemmelavet karrymayonnaise, kapers, løg, fedt og smør. Ikke så meget overraskende der, men en nydelig måde at servere det på. Rugbrødet var godt fast og dannede en fin bund til silden uden at overtage smagen. 62 kroner var prisen.

Sild og snaps hos Teater Bodega

Dertil drak vi en fadøl Tuborg Classic og en snaps. Snaps hører sig ligesom til, og der er ikke færre end 12 forskellige snaps at vælge imellem samt flere størrelser.

Lidt sild hos Teater Bodega - Aarhus Update

Ålen svømmede ind på 1. pladsen

En yderst imponerende tallerken blev stillet foran mig. I smukke farver lå røget ål med røræg. Rugbrød med smør, hjertesalat, røget ål, røræg med purløg og bredbladet persille på toppen lyste op. En flot sammensat omgang, der smagsmæssigt levede op til forventningerne. Ålen var fra Hanstholm. Frisk, røget og velsmagende. Æggene var saftige og spillede godt sammen med ålen. Salaten var frisk og sprød. En gennemført og velsmagende servering til 115 kroner, der blev skyllet ned med en stor fadøl – og selvfølgelig en snaps.

Et stykke med røget ål hos Teater Bodega - Aarhus Update

Betjeningen fik hopla-nålen

Det var en professionel betjening, der servicerede os. De var i hopla og spillede gerne med på en munter bemærkning. Den løsslupne stemning fik os til at føle os godt tilpas, og det gode humør smittede. Tjenerne tog sig tid til at samtale med gæsterne. Det var tydeligt, at flere af gæsterne havde været der før og fik sig en snak over maden. Det hele blev klaret på en afslappet, rolig, humoristisk og nærværende måde.

Madanmeldelse: Teater Bodega - Et stykke teaterhistorie med snaps - Tak!

Nogen ta´r det tungt, andre ta´r det letter

En populær dansk spise er tarteletten. Selvfølgelig er den på menukortet her. Kombinationen af tartelettens butterdejs sprøde skal og den fyldige sovs, får tænderne til at løbe i vand hos de fleste, og vi blev fristet. 3 tarteletter med høns i asparges til 110 kroner. Store kyllingestykker, asparges fra glas, tomater og med frisk persille på toppen. En omgang standard tarteletter, rygende varme med ganske fin smag.

Tre tarteletter hos Teater Bodega

Flæskeæggekage – hvad ellers?

I en pande kom flæskeæggekagen på bordet. Ud over det var der på fadet sprød, letsaltet flæsk, tomat, purløg og hjemmesyltede rødbeder. En luftig, saftig ikke for tung æggekage. 6 store stykker bacon med knassprøde svær. De hjemmesyltede rødbeder gjorde det godt. 145 kroner kostede denne mættende omgang.

Som i gamle dage

Vi sluttede en dejlig frokost af med kaffe og kransekage. Birgits hjemmelavede kransekage til 30 kroner var lun og med flydende chokolade i begge ender. Mums! Kaffen kom i en Madame Blå kande – hvad ellers fristes man til at sige? Så bliver det ikke mere dansk og hyggeligt.

Et stykke teaterhistorie

På Teater Bodega er der en helt speciel stemning. Det er som at træde ind i en svunden tid. Tiden står ligesom stille. Indretningen er stort set uforandret. Tjener Boldt, Røde og Maude var ikke til stede, men ellers kunne Teater Bodega godt være taget ud af serien Matador. Restauranten er opdelt i flere afsnit. Fælles er de mørke paneler fyldt med fotografier og tegninger fra teatermiljøet. De mange skuespillere og kulturpersonligheder, der i tidens løb er kommet i restauranten, er foreviget her. Tænk, at sidde på Ove Sprogøs stamplads eller spise samme menu som Dirch Passer eller Ghita Nørby, mens de kigger dig over skulderen. Interiøret er tungt og solidt, holdt i brunlige nuancer. Man sidder behageligt og ved store borde.

Godt med gæster hos Teater Bodega - Aarhus Update

Prisen

Prisen er overkommelig. Vi gik all in og betalte 765 kroner for sild, ål, tarteletter, flæskeæggekage, to øl, to snaps samt to gange kaffe ad libitum og kransekage. Det kan sagtens gøres billigere, da man i de fleste tilfælde kun behøver en servering for at blive mæt.

Min mening

Teater Bodega emmer af atmosfære og historie. Det er et traditionelt, dansk køkken. Tankerne flyver straks hen på familiemiddagen i bedsteforældrenes hjem. Ingen nyfortolkninger af mad. Der holdes fast i de gode, gamle retter, der virker. Og det gør de godt! Her bliver du helt sikkert mæt. Det er store, solide portioner, der smager godt og falder tungt. Et lille stykke dansk teaterhistorie hænger tæt og skaber en helt unik stemning. Samlingen er et studium værd. På Teater Bodega kan man læne sig tilbage, nyde den afslappede atmosfære og ærlig, klassisk, danske mad. Bliv ved med det!

Har du endnu ikke besøgt Teater Bodega, er du gået glip af noget. Ingen tvivl om, at stedet er noget særligt. Vi nyder det hver gang, vi er forbi, og vil til hver en tid anbefale restauranten.

Teater Bodega
Skolegade 7