40 år på Skanderborg: Selvfejring med nostalgitrip i dansk musikhistorie

Af anders@sommersangdigital.dk

Onsdag aften samledes nogle af de største koryfæere i dansk musikhistorie til en fejring af Smukfests 40-årsjubilæum under titlen “Danmarks Smukkeste Koncert Vol. 3”. Båret af et sanglystent publikum og et velspillende backingband fremstod koncerten som en hyldest til dansk musiktradition. Artisterne stod i kø for at optræde, hvilket skabte ventetider, der tog pusten fra både publikum og konferencier.

Da Danmarks Smukkeste Festival i 2004 havde 25-årsjubilæum, blev der sat en milepæl for dansk livemusik. Festivalen diskede op med et ualmindeligt ambitiøst program med et hit for hver af dens leveår, hvoraf flere bands var gendannet til lejligheden. Fem år senere forsøgte festivalen at gentage succesen i anledning af de 30 år. Denne koncert, der manglede både kronologi og sammenhæng, måtte stå i skyggen af triumfen fra 2004 og var lige til glemmebogen. Onsdag aften på årets festival prøvede Smukfest igen med et omfattende program bestående af artister og hits fra fortrinsvis første halvdel af festivalens levetid.

Slagkraftigt lineup

Det kræver sin arrangør at samle toppen af dansk musik til en engangsforestilling i Bøgeskoven. Der hersker dog ingen tvivl om, at mange af de optrædende har et nært forhold til netop denne festival, hvilket nok har hjulpet på beslutningen. Især lykkedes det at skaffe navne, som ikke var med i de to første runder. Det kan så undre, at vi først skulle i tredje halvleg for at få mastodonter som Sebastian, Lars Lilholt, Michael Falch og Dizzy Mizz Lizzy repræsenteret. Især når både TV-2 og Sanne Salomonsen har været med alle gode gange tre. Vi er glade for, at det lykkedes. Af uvisse årsager var Nanna Lüders’ “Buster” pillet af programmet. Til gengæld fik Kasper Eistrup lov til at spille to sange fra det hedengangne Kashmir. Er det snart tid til en reunion?

Fællessang til skyerne

Første optrædende var Sebastian, der i bedste Kim Larsen-stil med sin guitar leverede sit store hit “Du er ikke alene” midt i mellem Bøgescenerne. Og alene var han ikke. Akkompagneret af hele Bøgeskoven var der fra start fællessang, hvilket var en flot hyldest til den aldrende sangskriver. Fællessang er nemlig præcis det, man får, når man samler folkekære sange og sangere, og det er noget af det, der gør festivalen i Skanderborg unik. De fleste kunstnere optrådte med The Antonelli Orchestra, der gav originalmusikerne kamp til stregen. De spillede tight og ramte i de fleste tilfælde plet i det ellers varierede sæt, hvor der var plads til alt mellem MC Einar og Malurt.

Roterbar scene hjalp på logistikken

I modsætning til den seneste jubilæumskoncert foregik seancen kun på den ene bøgescene. Det gav nogle logiske problemer, der satte konferencier Søren Rislund på noget af opgave, når publikum skulle underholdes under de mange artistskift. Der opstod lange ventetider, som man prøvede at imødekomme ved at have en roterbar scene. Dette muliggjorde, at nogle af kunstnerne kunne møde op med hele bandet. Dette gjorde TV-2, D-A-D og Dizzy Mizz Lizzy brug af, hvilket skabte total eufori, da “Sleeping My Day Away” og “Waterline” blev liret af med mange ampere guitarstrøm.

Glædeligt gensyn

Smukfest har et publikum, der elsker at synge med på det, de kender. Danmarks Smukkeste Koncert vol. 3 var en koncert i fællessangens og nostalgiens tegn, og intet andet sted end Skanderborg går disse så godt hånd og i hånd. Koncerten var med 2 timer og 45 minutter måske en anelse for lang, og koncerten mistede momentum under de lange og mange pauser, hvilket var ærgerligt. Dog var koncerten et ualmindeligt glædeligt gensyn med nogle af trendsætterne fra dansk musiks guldalder. Hvis DR traditionen tro sender jubilæumskoncerten ud i æteren, er det et absolut must-see. Koncerten sluttede kanonisk af med grand prix-klassikeren “Smuk som et stjerneskud” – en smuk hyldest til en smuk festival. Tillykke med de 40 år på Skanderborg.

Sætliste:

Sebastian – Du er ikke alene

Laid Back – Maybe I’m Crazy