//Livemusik og koncerter

Andrew Lloyd Webber i Musikhuset: En smuk musicalrejse med manglende power

Søndag aften blev en af verdens største musicalkomponister i nyere tid, Andrew Lloyd Webber, æret i Musikhuset i Aarhus. I et show blev de velkendte musicalsange leveret af en række internationalt anerkendte solister samt et dansende ensemble. Et imponerende sangkatalog er, hvad Webber har givet os, og aftenens ensemble leverede sang, dans, musik og fortælling om sangene i et flot show, der dog havde visse mangler.

 

 

Fortæppet var tapetseret med Andrew Lloyd Webbers mesterværker da dirigenten kom på scenen og satte orkestret i gang. Publikum kom med på en følelsesladet rutsjebanetur med kærlighed, forførelse, romance, humor, vrede, håb og mod. Listen af uforglemmelige musicals, hvortil Webber har skrevet sange, er lang. The Phantom of the Opera, Cats, Jesus Christ Superstar, Evita, Sunset Boulevard, Starlight Express…  Vi kom igennem 30 af sangene. 

 

Velspillende, lille orkester 

Andrew Lloyd Webbers sange blev fortolket af et liveorkester. De var velspillende. 10-mands orkestret fra forskellige europæiske lande bestod af trommer, bas, guitar, strygere, blæsere og keyboards. Det blev dirigeret af Piotr Oleksiak, og svingede godt. Når de slog tonen an, var vi ikke i tvivl om, hvilket nummer der spillede. Men Webbers storslåede værker kræver et stort orkester. Denne aften var der simpelthen for få instrumenter. Vi blev ikke indhyllet af musikken, som var forventeligt, og som sangene fortjente. Desværre.

 

Kvinder på toppen

Til gengæld var der plads til, at sangerne kunne shine. Vi havde fornøjelse af solister med ekstraordinære stemmer og et velsyngende og dansende ensemble. Specielt de tre kvindelige solister imponerede. De kunne om nogen brage igennem og synge med en klarhed og tydelighed, man skal lede længe efter. Det fik vi bl.a at høre i den følelsesladede “I Don’t Know How to Love Him” fra Jesus Christ Superstar og Evitas “Don’t cry for me Argentina”.

 

Mændene var alt for svingende

Aftenens vært Tyrone Chambers ll går ikke i glemmebogen. Han styrede aftenen på charmerende vis, og tenoren brillerede også i sangene. De to øvrige mandlige solister svingede for meget. Ingen tvivl om, at de kunne synge, hvilket vi hørte flere bud på. Men deres stemmer var for svage i flere passager.    

 

Visuelle detaljer og enkelhed

Opsætningen var enkel. Multimedia designer, Daniel Stryjecki, havde kælet for de visuelle detaljer med en multimedia- og lysdimension, som skabte den storhed, som Lloyd Webber-musicals er så kendt for. Tæppet foran orkestret kørte frem og tilbage og fungerede optimalt med billeder, der understøttede sangene. 

 

Vurdering

Webbers sange har rørt hjerter over hele verden. Denne aften var ingen undtagelse. De velkomponerede værker ramte publikum, der kvitterede med stående bifald. Der var en god blanding fra hjerteskærende ballader til uptempo numre. Bedst lød den flerstemmige eller unisone sang.

De kvindelige sangerinder, dansernes fine koreografier og smidighed samt de visuelle detaljer tog opmærksomheden. 

 

På den negative side kom liveorkesteret ikke helt ud i salen. Vi blev ikke indhyllet i storslåethed. Der manglede simpelthen flere instrumenter.  Ærgerligt, når de var velspillende. 

 

Et par af de mandlige sangere bragede heller ikke igennem i alle numrene. Generelt var de mandlige solister for kedelige i deres soloer. Dog skal aftenens vært Tyrone fremhæves. Han skilte sig ud med en imponerende tenor. 

 

Alt i alt var det et show med med farverige kostumer, flot lysshow, gode koreografier og med flere imponerende sangpræstationer. Andrew Lloyd Webbers sange blev æret og er 4 stjerner værd.

 

 

 

 

 

Livemusik og koncerter Se flere

Seneste artikler Se flere

Tilmeld nyhedsbrev