//Teater

Anmeldelse: “Den uendelige historie” er en storslået og visuel teateroplevelse, der er værd at se

Dragen suser gennem luften, den mangebenede kæmpeedderkop bevæger sig akrobatisk hen over scenen, og en strutkjole-klædt lampeskærmshat glider lydløst hen over scenen og fører os ind i landet, Fantásien.

 

 

Børn og voksne føres ind i en flot og dragende fantasiverden i årets familieforestillingen “Den uendelige historie”, der kan ses frem til jul på Aarhus Teaters Store Scene. Her bliver teatrets nyrenoverede scene indviet med stil.

 

Til familieforestillingerne på Aarhus Teater er stemningen altid unik. Børn, der begejstres over den smukke sal og forbavses af skuespillet på scenen, kan noget. Scenen er fyldt med bøger – eller i hvert fald malede bøger. Klaveret sætter i, og der sættes spot på Bastian, som står alene på scenen med et billede af sin afdøde mor.

 

Lad os overgive os til fantasien

Bastian bliver mobbet i skolen. Hans far har for travlt til at se drengen, og derfor flygter han ind i fantasiens verden og lever gennem bogen “Den uendelige historie”. Her følger han drengen Atréju, der kæmper for at hjælpe den syge barnlige kejserinde, Morla og redde landet, Fantàsien, fra at blive overtaget af Intetheden. Bastian lever sig ind i historien og ender med at blive en del af den. Det samme gælder for publikum. Barn som voksen trækkes vi med ind i en verden med skæve og forunderlige væsener. Det handler om at overgive sig til kunsten og fantasien. Miste den jordforbindelse, som Bastians far konstant minder Bastian om at fastholde.

 

Fastholder et ungt publikum

Den unge Anton Hjejle spiller hovedpersonen Bastian. Han får på bedste vis hevet os med ind i historien og viser en 10-årigs drengs fantasi og sin flugt fra en verden med travlhed og strenge krav. Det er dog den anden hovedperson, Ashok Pramanik, der overtager scenen. Han er fremragende i rollen som Atréju. Sprængfyldt med energi løber, flyver og springer han rundt på scenen i bare fødder. Han er troværdig og har på ingen tid vundet publikums sympati og tryllebundet børnene i salen.

 

Også Kim Veisgaard skal fremhæves i sine biroller som antikvarboghandler og en meget lille og temperamentsfuld opfinder, Engywook, der hjælper Atréju. Denne scenen får smilet frem hos publikum.

 

Tekniske effekter på den nye scene

Jacob Schjødt er tro mod bogen. At han fastholder vigtige temaer, men alligevel ændrer situationer, så de bliver nutidig, gør forestillingen mere nærværende. Benjamin La Cours udfolder i scenografien den nye teknik og effekter på Store Scene. Hele scenen og salen tages i brug og publikum føler sig som en del af forestillingen. Borde, reoler og trapper forsvinder ned under scenen, så børnene rejser sig for at se, hvor de bliver af. Den dobbelte drejescene giver flow og energi. Landet, Fantásien, er skabt ved hjælpe af videoprojektioner og lys på bagvæggen. Det virker godt, og vi trækkes bogstaveligt talt dybere og dybere ind i det fantastiske rige.

 

Fantasifulde kostumer

Det er et farverigt eventyr med magiske dyr og skabninger som drager, trolde, gnomer og varulve, vi her er vidne til. Kostumerne, designet af Astrid Lynge Ottosen, er sjove og skræmmende. De særegne skabninger er fascinerende. Det må have krævet mange timers træning. For eksempel Michiel Van Leeuwen der på stylter og elegant vis giver den som mangebenede kæmpeedderkop, Ygramul, og Jonas Kriegbaum som varulven, Gmork, der går foroverbøjet på gedebukkebenslignende fødder.

 

Vellykket forestilling

Den nye Store Scene på Aarhus Teater kan noget. Det formår holdet bag “Den uendelige historie” at få frem i den vellykkede forestilling. Det er en storslået og visuel teateroplevelse, der er værd at se. Der er humor, gode replikker, tid til eftertanke, kostumer i topklasse og betagende scenografi. Skuespillerne formår at fastholde publikums koncentration, hvilket er en præstation i sig selv, når de fleste i salen er børn. Historien er godt skruet sammen, så der er underholdning for både voksne og børn.

 

Et par løse ender fra karakteren fuldt hus

På den negative side må jeg sige, at hvis man ikke kender historien i forvejen, så er der løse ender og flashbacks, som kan være svære at forstå. Hvis man kender historien og ikke mindst filmen, mangler Limahls titelsangen “The NeverEnding story”, som vi sang med på i 80´erne. Men det er nu en mindre detalje. Oh Lands sang “Månebarn” fænger nu også ganske godt, og sangen nynnes stadig, da salen forlades.

 

Den nye Store Scene på Aarhus Teater blev indviet med bravour og stående bifald. Scenografien og kostumerne får “Den uendelige historie” op på fem skinnende stjerner.

 

 

 

Den uendelige historie af Michael Ende

Instruktion: Jacob Schjødt

Dramatisering: Nina Wester

Oversættelse: Hanne Lund Joensen

Scenografi og lysdesign: Benjamin La Cour

Kostumedesign: Astrid Lynge Ottesen

Komponist: Oh Land

Lyddesign: Lars Gaarde

Videodesign: Benjamin La Cour, Jakob Bønsdorff og Ja Film

 

Medvirkende: Anton Hjejle, Ashok Pramanik, Jacob Madsen Kvols, Kim Veisgaard, Marie Marschner, Jonas Kriegbaum, Hanne Windfeld, Michiel Van Leeuwen, Louise Bonde*, Mathias Bøgelund*, Magnus Haugaard*, Josephine Reumert Grau*

*Studerende ved DDSKS, Aarhus

 

Sted: Aarhus Teater Store Scene

Spilledato: 15. november til 21. december 2018

Spilletidspunkter: Mandag til fredag kl. 17.00. Lørdag kl. 16.00

Priser: Fra 115 til 390 kroner. Børn 60 kroner

Varighed: 1 time og 45 min inkl. pause

Aldersgruppe: Fra 7 år

Køb billet her:

 

Foto: Emilia Therese
Foto: Emilia Therese
Foto: Emilia Therese
Foto: Emilia Therese
Foto: Emilia Therese
Foto: Emilia Therese

 

Teater Se alle

Udvalgte artikler Se alle

Tilmeld nyhedsbrev

Vi bruger cookies!

Her på sitet bruger vi cookies i forbindelse med bl.a. trafikmåling, for at kunne udvikle bedre og mere målrettede brugeroplevelser.

Ved at benytte sitet accepterer du brugen af cookies.

Læs mere om cookies her.

Accepter Forlad sitet