Anmeldelse: Musicalen “Midt om natten” er en underholdende og nostalgisk tidslomme

Efter halvandet års pause er musicalen “Midt om natten” tilbage i nye klæder. Opsætningen, der bæres på skuldrene af stærke hovedroller, er underholdende, men den mangler fantasi og kreativitet, hvis den vil mere end det.

Det er en kold, som vi lever i, men det forhindrede ikke det aarhusianske publikum i at valfarte til Hermans i Tivoli Friheden, som lagde hus til genopsætningen af den populære musical “Midt om natten”.

Filmen fra 1984 er en af de mest sete danske biograffilm, og albummet fra året før er det bedst sælgende danske album nogensinde. Det er altså et kulturklenodie af de helt store, der sendes igennem musicalmaskineriet. Det slippes der heldigvis ganske fint fra.

Minimalistisk genopsætning

Det er knap og nap to år siden, “Midt om natten” sidst blev opført i Aarhus. Der var dengang brygget for meget på historien, så essensen druknede i urealistiske fremtidssyn og et overflod af sange. Historien om er stærk i sig selv, og der er ingen grund til at fundere videre over Arnold, Benny og Susan Himmelblås videre familiebånd. Derfor var det forfriskende, at der denne gang var skåret ind til benet ved at afskaffe hovedparten af irritationsmomenterne fra den tidligere opsætning. Dog savnede jeg den storladenhed, der kendetegnede opsætningen fra 2018, hvor rollelisten var ualmindelig robust. Denne gang var mange af de bærende skuespillere som Jesper Lohmann, Pernille Højmark og Kurt Ravn sparet væk i så høj en grad, at Jimmy Jørgensen måtte påtage sig at spille hele to biroller som hhv. rockerboss og pruttende (ikke om prisen) brugtvognsforhandler.

Stærke hovedroller

Heldigvis var Gustav Wolter og Troels Malling klar på endnu et Haveje-togt i hovedrollerne som venneparret Benny og Arnold. Wolter spiller med en jordbundethed og nylig tilegnet erfaring, der klæder det unge talent, og han udfylder rollen sublimt med sang og guitarspil. Troels Malling fra Krysters Kartel er med sine talegaver Erik Clausens uægte søn, og sammen med Gustav Wolter gestaltes en stærk hovedrolleduo. Lea Thiim Harder, der fik sit musicalgennembrud som “Fede Dorit” i sidste års “Terkel – The Motherfårking Musical”, var umiddelbart et overraskende valg til rollen som ikoniske Susan Himmelblå. Castingen var dog perfekt, og Harder spillede og sang sprudlende levende i især “Sirenesangen”.

Sangene i centrum

Det er ikke nogen hemmelighed, at det er salige Kim Larsen, der er fadder til værket. Det er heller ikke nogen hemmelighed, at dette faktum formentlig er det primære trækplaster, når der skal sælges billetter. Nok er Kim død, men sangene er udødelige, hvilket aftenens forestilling er et levende bevis for. Sangene bandt både musical og folk i salen sammen, og flere publikummer valgte at synge med på klassikere som “Papirsklip”, “Susan Himmelblå” og “Rabalderstræde”. Forestillingen var pyntet med de største hits fra både Gasolin’ og Larsens andre soloplader, men også rariteter som “Bob-Shi-Bam” og “Moderne tider” kom til orde. Det fungerede i mange tilfælde fint, mens usammenhænge mellem historie og sang blev markante i bl.a. “Vend kajakken” og “Flyvere i natten”. Den musikalske levering af det minimalistiske band i scenehjørnet var stilrent og godkendt, omend sangene ofte kørte i samme uinspirerende rille.

Kim Larsens og Erik Clausens storbywestern fra 1984 om fribyttersamfundet Haveje fungerer glimrende på musicalformat. Ingen tvivl om det. Genopsætningen virker dog som en discountudgave af den to år gamle originalopsætning, og det kan mærkes på både godt og ondt.

Musicalen følger filmmanus nærmest til punkt og prikke og adderer en stak sange, hvilket desværre ikke levner meget til kreativiteten. I stedet blev en række mystiske valg taget – hvorfor har Rita ændret navn til Molly under fraværet af sangen “Mig og Molly”? Det gav mening i første opsætning, bare ikke i denne. Godt spottet var det dog at medtage referencer til Jacob Haugaards nylige tv-optræden, hvor ophavsmanden til “Haveje” tog sig den politisk korrekte frihed at synge “fattigt distrikt” frem for “negerdistrikt”.

Musicalen “Midt om natten” hives hjem af stærke præsentationer af skuespillerne i front, der leverer varen, samt genkendelige sange, vi har et livslangt forhold til. Man spørger sig selv, hvad formålet er, hvis man ikke har noget nyt i posen ift. til sidst. Men selv om opsætningen måske blot kan ses som en undskyldning for igen at turnere med Kim Larsens klassikere, nu hvor han ikke selv kan det, er underholdningsniveauet stadig højt. Vi ender samlet på 4 stjerner på den Himmelblå.

Medvirkende

Gustav Wolter / Benny

Troels Malling / Arnold