Anmeldelse: Liam “storhedsvanvid” O’Connor blev hyldet som kongen af Aarhus

Publikum i alle aldre var samlet ved blå scene, der denne dag på NS19 blev døbt til Aarhusscenen. Hele tre aarhusnavne havde nemlig været på scenen i dag. Festivalpladsen var proppet til bristepunktet. L.O.C. blev præsenteret som Kongen af Aarhus. Vi er i 8000 Aarhus C – men der er et mere legendarisk postnummer her omkring: 8210!!

Publikum skreg som til en Beatles koncert efterfulgt af kalden på L.O.C. Iført sin velkendte attitude, sorte jakke og handsker kom han på scenen. Liam spyttede lidt til højre og venstre, inden han trådte frem og tog imod publikums hyldest.

Få de hænder op!

Efter de første numre “Martyrium” og “Hjem i nat”, hvor publikum startede sangen uden Liam, fortalte rapperen “Vi er udelukkende kommet for at spille noget go’ musik. Det der med, at I alle skal til aerobics og hoppe op ned – det beder vi jer ikke om. Der er kun en ting: få de hænder op.” Og det gjorde publikum – opfordringen var dog overflødig, for hænderne var allerede oppe – og der blev de.

Special guest

I nummeret “Regel#1” kom Marwan på scene. Outfittet var magen til L.O.C´s. Derefter fulgte nummeret “Aarhus V Veteran”, der er en hyldest som Aarhus. De to rappere supplerede hinanden godt. L.O.C. præsenterede sin gæst med en undren over, at den bedste musiker i Aarhus ikke var på NorthSides program hvert eneste år, og her understregede han, at det ikke var Liam ‘storhedsvanvid’ O’Conner, han her talte om, men derimod den lokale Marwan. L.O.C. virkede på ingen måde ramt af storhedsvanvid. Tværtimod var han en smule bevæget, da han trådte ind på scenen og modtog publikums hyldest.

Nyt album

L.O.C er i gang med at lave en ny plade. Derfra hørte vi et par numre bl.a. en ballade. Han bad publikum bære over med ham i den grådkvalte ballade. Nummeret startede stille med keys og sang. Nok er det en ballade, men teksten bød på både bitch og knep samt linjen “Lige meget om du laver dit ansigt om, får du grimme børn.” Outroen med synthesizer sendte os tilbage til 90’erne. “Nå, nu smiler I igen. Vi forsøger at hive den gode stemning ud.” Derefter spilles “xxxcouture”. Det blev den gode stemning nu ikke dårligere af.

Liam bevægede sig rundt på scenen og forsøgte at se publikum, der var ellevilde. Den charmerende mand ramte hvert og et pigehjerte. Der var, som altid til en L.O.C koncert, ingen ekstranumre. “Det der pis, gider vi ikke,” konstaterede Liam O´Connor. Koncerten sluttede med numrene “Helt min egen”, “Drik din hjerne ud” og ‘Undskyld’.

Liam O´Connor er bare cool – sådan er og bliver det. Lyden var god, og rappen kom tydeligt igennem. O´Connor havde god kontakt til publikum. Flirtede med kvinderne, smilede og nød at stå på scenen. Han startede som fyr og flamme, men tabte pusten undervejs. Dog sluttede han på toppen og med fem stjerner for en koncert, hvor publikum fik gangsta rap, ballader og kom i fantastisk humør.