Anmeldelse: Sebastian Band spillede solen tilbage til Skanderborg

Af Jeppe Honoré

Sange fra Drømmescenariet: Sebastian Band sendte lys og energi tilbage til en afdanket og druknet Smukfest. Det velspillende orkester leverede nogle af de slidstærkeste hits i dansk musik krydret med nye sange, der viser, at Sebastian stadig er en af de største.

I 1972 udgav Sebastian det fantastiske gennembrudsalbum “Den store flugt”. Det kunne meget passende have været titlen på Smukfests sidste dag, hvor en ikke så uvæsentlig folkemængde havde forladt telte og vandpytter til fordel for tørre lagner. Sebastian var ikke alene, men fremmødet var deraf heller ikke prangende til søndagens eftermiddagskoncert med legenden. 2019 må ellers siges at være Sebastians år på Smukfest. I onsdags åbnede han alene med sin guitar ballet til den pompøse jubilæumskoncert, og lørdag modtog han Polka Verner-legatet, som hvert år bliver uddelt på den populære festival.

Lyset brød frem

Heldigvis for både Sebastian og publikum havde de massive vandmasser lagt sig. Solen tittede igen frem, da Sebastian og bandet besteg scenen til den eneste bandkoncert i år med kasket og den dagsaktuelle “Når lyset bryder frem”. Fra start var bandet flyvende som Hodja på sit tæppe og udstrålede stor professionalisme. Det er da også nogle prominente herrer, vi har med at gøre. Guitarist Nils Henriksen kan bryste sig af en fortid med bl.a. C.V. Jørgensen og Kim Larsen. Bassist Michael Friis har også en lang historie med Sebastian, og det var tydeligt, at de begge kendte repertoiret til hudløshed og i øvrigt spillede eminent. Dette er resultatet af mange års samarbejde, som yngre bands i sagens natur kan have svært ved at hamle op med. Orkestret kom især til sin ret i en mindre jamsession indlagt i 70’er-hittet “Hvis du tror du er noget”. Sebastian skal i øvrigt have stor ros for sin kunnen på akustisk guitar.

Oplagt gæsteoptræden

Sebastian havde blandet posen med nogle af største og stærkeste klassikere i dansk rockhistorie og en række sange fra de seneste albums. Med de nye sange viste Sebastian, at han stadig er med i eliten af danske sangskrivere, hvor især “Med dig hele vejen” stod stærkt med et imødekommende omkvæd. Der var dog ingen tvivl om, at det var de gamle klassikere, der gik renest ind hos publikum. Og har man et repertoire, der kan fuldende en koncert med “Du er ikke alene” og “Romeo”, har man gode kort på hånden.

Anne, Sanne, og Lis havde fået jobbet som festivallukkere senere på aftenen. Derfor var der naturligvis et begrundet håb om, at det gamle sidekick Lis Sørensen ville vise sig. Og ganske rigtigt; sent i sættet kom hun ind og sang signatursangen “Stille før storm”, som er skrevet af Sebastian. Smukt og stærkt.

Sebastians optræden på Smukfest var en slidfast en af slagsen. De gamle klassikere viste, at han er en af de største, vi har, og de nye sange viste aktualitet, selvom han ikke er så “in” som tidligere. Stemmen har også set meget bedre dage, men også værre. Sebastian blev heldigvis hjulpet af de mange tusinde røster, og selv de helt unge purker kunne synge med på hits som “Hodja fra Pjort” og “Måske ku’ vi”. Ganske enkelt livsbekræftende, når man som artist har så bred en appel. Vi ønsker Sebastian tillykke med en stærk uge på Skanderborg og sender ham en tak for, at han stadig gider at tage ud og inkarnere sine smukke sange og melodier. “Måske ku’ vi finde noget at bruge hinanden til”, og det ku’ Sebastian Band og publikum snildt på denne triste festivalsøndag.

Lineup:

Sebastian: sang

Misen Groth: kor