//Teater

Anmeldelse: Teaterudgaven af “Dancer in the Dark” bankede til det store følelsesapparat

Forestil dig teaterscenen, som et stort musikalsk instrument. Lyden af vejrtrækning, puls, blodet, der suser og forstærket lyd i de mindste bevægelser. Vi er hovedpersonen, Selmas, ører i Dancer in the Dark, der spiller på Aarhus teater.

 

 

Der var premiere og fuldt hus på Aarhus Teaters egen opsætning af Dancer in the Dark på Scala. Lars Von Triers film fra 2000, har fået nyt liv på Aarhus Teater, og hvilket liv. En helt igennem velspillet forestilling, som her dagen efter stadigvæk sidder under huden.

 

Stemningen er spot on fra start

Den næsten blinde Selma er kommet til Amerika fra Tjekkoslovakiet. Hun har flere drømme, hvoraf to fylder mest. Drømmen om at danse i musicalens hjemland er den ene. Den anden og vigtigere er at få opereret sin lille dreng for en arvelig sygdom, som ender med blindhed. Operationen koster penge, og hun arbejder på en fabrik, og tager ekstra vagter om natten for at tjene penge. Viljen fejler ikke noget, og vi får straks sympati med Selma. Hun bruger musical og musikken til at komme væk, når livet bliver for hårdt. Flygter ind i et smukt og let univers fyldt med lyd. Desværre går alt skævt for hende, og dramaet er løs.  

Foto: Emilia Therese

Gode skuespilpræstationer

Selma, spillet af Sofia Nolsøe, er den altoverskyggende hovedperson. Hun er heltinden. Hendes præstation var ganske enkelt enestående. Med hendes første solo-hovedrolle viser hun stort talent. Hun løftede oplevelsen. Modspillet med Christian Hetland (Bill) i første akt, er både rørende og tragikomisk. Den erfarne skuespiller, Anders Baggesen, der spiller Samuel og Oldrich Novy er sikker og overbevisende i sin rolle. Han klarer både en tjekkisk sang samt step på fremragende vis og med glimt i øjet. Nanna Bøttcher spiller Kathy, Selmas veninde, i sikker stil og med nærvær. Også Holger Østergaard skal fremhæves i den akavede rolle som Jeff. Helt igennem et stærkt hold af skuespillere.

Foto: Emilia Therese

Vellykket lyd

Lyduniverset, skabt af kunstnerduoen The Overheard bestående af Morten Riis og Marie Koldkjær Højlund, er genialt. Det understøtter Selmas sind og drager os med ind i hendes univers. I starten bruger hovedpersonen lydene positivt, men efterhånden kan hun ikke styre dem, og det paranoide overtager. Sangene er nye. Komponeret til forestillingen.

 

Scenografi

Det er en af de største forestillinger hidtil på Scala. Både hvad angår scenografien, der strækker sig fra væg til væg samt antal medvirkende. Lyd og scenografi er integreret. Selmas fantasier understøttes af mikrofoner, der er koblet på objekter i scenografien. Genialt. I takt med Selmas sygdom tager over følger scenografien med og overvåger hende, hvilket gør hende angst og paranoid. Fx. skifter lamperne højde og linje, hvilket understøtte vejen for Selma. Der lægges ikke skjul på, at teater er fiktion. Skift mellem scener og locations foregår helt åbenlyst. Klaveret rulles ind og trommesættet bliver undervejs en integreret del af scenografien. Det virker ret godt.

Foto: Emilia Therese

Der er en lang forestilling

Er Dance in the Dark værd at se, og er det billetprisen værd? Et rungende Ja, er det korte svar. Plottet fejler ikke noget og med gode skuespillere, der forstår at spille sammen, et anderledes lydunivers og scenografi er der noget at komme efter. Sangene var eminent fremført. Akustikken god, og lyden kom ud over scenekanten. 2 timer og 50 minutter inklusiv pausen på 20 minutter tog forestillingen. Specielt første akt er lidt langtrukken. Til gengæld starter andet akt meget intenst, og tiden flyver.  

 

Sofia Nolsøes præstation trækker Dancer in the Dark op på fem stjerner.

 

 

Baseret på film af Lars Von Trier

Dramatisering: Patrick Ellsworth

Sangtekster: Patrick Ellsworth og Stine Pilgaard

Oversætter: Stine Pilgaard

Iscenesættelse: Anne Zacho Søgaard

Lydunivers: Marie Koldkjær Højlund og Morten Riis

Musik Marie Koldkjær Højlund, Morten Riis, Klaus Q Hedegaard og Steffen Lundtoft Jensen

Scenografi og kostumedesign: Helle Damgaard

Lysdesign: Mathias Hersland

Koreografi: Kasper Ravnhøj

 

Medvirkende: Sofia Nolsøe, Nanna Bøttcher, Christian Hetland, Anders Baggesen, Luise Skov, Holger Østergaard, Lise Lauenblad, Christoffer Hvidberg Rønje, Marie Koldkjær Højlund, Steffen Lundtoft Jensen, Aarhus Teaters Kor m.fl.

 

 

Spilledato: 30. oktober til 8. december
Spilletidspunkter: Mandag til fredag kl. 20.00. Lørdag kl. 16.00
Priser: Mandag til lørdag: 270 kroner. Unge u/25  og studerende (man-tors): 60 kroner.
Varighed: Ca. 2 timer og 40 min inkl. en pause

Køb billet her

 

Teater Se alle

Udvalgte artikler Se alle

Vi bruger cookies!

Her på sitet bruger vi cookies i forbindelse med bl.a. trafikmåling, for at kunne udvikle bedre og mere målrettede brugeroplevelser.

Ved at benytte sitet accepterer du brugen af cookies.

Læs mere om cookies her.

Accepter Forlad sitet