Hvad får 550 gæster til at drage til koncert og middag på Fuglsøcentret?

Mols ligger forbavsende tæt på Aarhus. Et faktum, men i manges bevidsthed ligger det langt ude på landet. Alt er relativt. Men kun 20 kilometer i luftlinje og cirka 45 kilometer fra Aarhus ligger Fuglsøcentret. Jeg var her for 20 år siden, dengang DGI ejede bygningerne. Jeg fik et rent chok over at se forvandlingen, efter DGI solgte det. Utroligt, hvor meget et sted kan forandre sig i positiv retning.

Op til 750 gæster

Fuglsøcentret består af en for alvor stor bygningsmasse. 33.000 kvadratmeter under tag. Men der er masser af hyggelige kroge, så det virker ikke stort, når du er der. Skiltningen er god, ellers er personalet venlighedheden selv, og viser gerne vej. Der er fire restauranter. Tilsammen kan der bespises 750 gæster. Der kan være det samme antal til en koncert. Dog en stående koncert. Der overnatter mellem 400 og 500 mennesker, alt efter logistikken. Jeg synes, tallene er overraskende store.

Det startede med kaffe og kage

Arrangementet startede klokken 15. Vi henvendte os i receptionen, hvor vi blev mødt af et imødekommende personale, der satte os ind i dagens gang. Kaffen var serveret i restauranten, og der startede vi. Der var styr på tingene, og med sikker hånd informerede tjeneren os om, hvor vi skulle sidde i aften, og at vi nu skulle nyde vores kaffe og kage.

4-retters gourmetmiddag – med en rundhåndet vinmenu

Der var to typer middage. En med buffet, og en med gourmetmenu med tilhørende vinmenu. Vi tog den sidste. Selskaberne var opdelt i to rum. Flertallet i det store lokale med buffeten. Der var små 200 gæster til spisning denne aften. Bordene var dækket med hvide duge og et væld af glas.

Torskerillette på Fuglsøcentret - Aarhus Update

Første ret var torskerillette med sprødt brød, stenbiderrogn og sauce rørt på kærnemælk med sennepskorn i. Helt igennem en velsmagende ret. Torsken var perfekt saltet og fast i kødet. Stenbiderrognen var der nok af. En befriende enkel servering, uden så meget snak.

Anden servering var kalvebrisler med rosmarin, rosenkålblade og æbler. Igen en stor portion med smag. Brislerne var møre, og smagen fra rosmarin smagte forrygende godt.

Kalvebrisler med rosmarin på Fuglsøcentret - Aarhus Update

Hovedretten var vagtel med blomkål, polenta og kejserhatte. Brysterne var ikke gennemstegte. Smukt. Perfekt møre. Lårene var confiteret. De tog kegler, primært for den præcise smag af vildt.

“Drømmekagen” fra Mols med is, karamel, kokos og pærekompot. Her har vi at gøre med en moderniseret udgave af kagen med samme navn fra Brovst. Blot en del bedre. En flot dessert, som ikke var for sød. Tak for det.

Menuen varierer fra gang til gang og det sammen gør vinene. De kan bestemt lave mad på Fuglsøcentret. Uden tvivl. Der er generelt smag i maden, og køkkenet er velsagtens dansk, men ikke klassisk dansk. Her er moderne twist. Køkkenchefen kom ind før hver ret og præsenterede maden. Det var smukt anrettet, velsmagende, og vinene passede godt til maden.

Vin i rigelige mængder

Vinmenuer med små glas ser vi alt for ofte. Men sådan er det ikke her. Vinene til de to første retter var fra 3 Wooly Sheep fra New Zealand – både deres Sauvignon Blanc og Pinot Noir. M. Chapoutier var repræsenteret med Belleruche, Cote Du Rhone og en sød Banyuls 2014 til desserten. Til prisen helt igennem anstændige vine, og når man tager i betragtning, at der blev skænket flittigt op i glassene. Faktisk var der op til tre genopfyldninger, hvilket man kun ser yderst sjældent med vinmenuer.

Nærmest uvirkelig god service

På Fuglsøcentret er der tjenere fra dengang faget havde deres stolthed i behold. Klar tale, på en måde vi alle forstod. Skønt. Sjældent har jeg oplevet så god service. Lige fra vi trådte ind ad døren, til vi gik ud igen. Både modtagelse, tjenerne, dem der stod i baren, og den tekniske chef som jeg spurgte ind til opstilling, lyd, antal gæster med videre. Det virkede som om, de oprigtig var glade for at se os. Om det var skuespil, ved jeg ikke, men de var utrolig hjertelige, og hjælpsomme. Tankevækkende, hvordan teamet derude spiller sammen. Det virkede som om, det var et godt sammenspillet hold.

Moderne halbal – bare med god mad og drikke

Du husker nok festerne i hallen. Mange af os husker byfesten, sportsfesten, koncerten i (sports)hallen. Fællesnævneren dengang var, at der var dårlig mad og drikke. Det er flere generationer vokset op med. Men uagtet det, så endte det ofte med, at det blev en god fest alligevel. Halballet er genopstået, blot i en version 2, hvor der er god mad, gode drikkevarer og et værelse inden for rækkevidde. Festen er stadigvæk god, men den er blevet endnu bedre – og mere bekvem, hvilket vi alle er glade for.

Koncerten

Efter middagen blev vi fulgt ned i hallen, hvor langborde var dækket med hvide duge, og der var fyldt bobler i glassene. 500 gæster var klar til koncerten. Tim Christensen trækker de unge mennesker til Fuglsøcentret. Der er altid en meget løssluppen stemning til koncerterne. Om der danses, eller man sidder og nyder musikken ved bordene, afhænger af, hvem der spiller. Denne aften var det mest et stillesiddende publikum, hvilket også passede bedst til sangene.

Musikken talte for sig selv

Tim Christensen kom på scenen og åbnede hal-ballet med et “Godaften”. Derefter lod han musikken tale. Klædt i jeans og en sort t-shirts stod han alene på scenen med sin akustiske guitar. Publikum var med fra starten og tog med åbne arme og ører imod de smukke sange, der fyldte hallen i de 2 sæt á 45 minutter.

Solorolle og stand-upper

Tim Christensen havde en omfavnende stemme, som fremdeles emmede af emotion og indfølthed. Han virkede som om, han trivedes i sin solorolle, og nærmest som en stand-upper førte han publikum igennem koncerten på en underholdende og selvironisk måde. Stemmen var behagelig, og guitarspillet fejlede bestemt ikke noget. “Love Is A Matter Of…” fungerede som fællessang og kom stærkt ud over scenekanten. Publikum nød det øjensynligt, klappede i takt og et par dansede mellem bordene.

Solid optræden

Det er Tims eneste solokoncert i 2017, og dermed kom han uden sætliste. Det virkede nu topprofessionelt. Tim kørte hele aftenen stilen med anekdoter om musikken og tilblivelsen af de forskellige numre, så vi var med på en historisk, musikalsk rejse i Tims bagkatalog. Lyden og akustikken var perfekt, så alle i hallen kunne nyde de smukke toner. Lyset afdæmpet og stemningen høj. Tim kom ud over scenekanten og gav publikum en fantastisk oplevelse. Koncerter i Fuglsøcentrets hal kan helt sikkert anbefales.

Uhørt lav pris

Billetterne på Fuglsøcentret bliver handlet i pakker. Det betyder, at man vælger, om man kun vil høre musikken, eller man vil have hele pakken med kaffe, gourmetmiddag, natmad, overnatning på Fuglsøcentret og ikke mindst spise morgenmad næste dag. Du kan også vælge pakken med buffet, koncert, overnatning og morgenmad. Priserne starter typisk ved 295 kroner, og den store gourmetpakke koster 1.595 kroner inklusiv vin. Den mest solgte er nummer 3. til 995 kroner. Her får du koncertbillet, middag, overnatning i dobbeltværelse og det store morgenbord. En yderst venlig pris, i betragtning af, hvad en koncertbillet koster i de store byer.

Afslutning på en forrygende god aften

Der var godt gang i natbaren efter koncerten. Mange sad ved bordene, andre stod og snakkede rundt i lokalet, men de fleste dansede til lyden af musikken, som DJ´en styrede på sikker vis. Natmaden blev serveret klokken 23.30. Lav-din-egen-burger med pulled pork.

Da festen sluttede, gik gæsterne veltilfredse over på deres værelser. Næste morgen blev der serveret en morgenmadsbuffet, og derefter udtjekning. Det var en fuldstændig gennemført aften. Intet at sætte en finger på. Grunden til, at det kan lade sig gøre til den pris, må være, fordi de har et snorlige koncept, som de stringent holder sig til. Ikke nogen slinger i valsen. Respekt.

Hvem var gæsterne så?

En blandet skare. Fra 25 til 70 år. Nogle kom langvejs fra. Andre var naboer. En del kom fra Aarhus, Ebeltoft og Djursland, men vi snakkede også med gæster fra Fyn, Aalborg og Ringkøbing. Fællesnævneren var svær at finde. Måske var den der ikke. Men uanset det, så var der god stemning og festglade mennesker omkring os.

Det mener vi

Det er tankevækkende at så mange mennesker, drager til fest på Mols, når man i Aarhus oplever halvtomme koncertlokaler. Der er stort set koncert hver weekend året rundt – og ofte er der to. En fredag og en lørdag. Nogle gange siger tingene sig selv. Det var tilfældet med Tim Christensens koncert på Fuglsøcentret. Det gav god mening, hvorfor gæsterne valfartede til Mols. Et gennemført arrangement.

Efter min oplevelse på Fuglsøcentret forstår jeg godt, hvorfor de har fuldt hus næsten hver weekend. De kan noget, og vi behøver ikke at diskutere, om Fuglsøcentret har ramt den rent, for det har de. Jeg glæder mig til at se, hvilke koncerter der kommer derude i fremtiden, og det er ikke sidste gang, jeg drager fra Aarhus til Mols!

Fuglsøcentret

Dragsmurvej 6
8420 Knebel