Moshpit og crowd surfing: P.O.D. antændte Voxhall med Alien Ant Farm i hånden

Af anders@sommersangdigital.dk
Fotograf: Jason Champney
Fotograf: Jason Champney

Aarhus fik lørdag aften besøg fra den amerikanske vestkyst, da Alien Ant Farm og P.O.D. gav koncert. Førstnævnte var en middelmådig affære, mens P.O.D. sammen med publikum næsten blæste taget af Voxhall.

Lørdag aften på Voxhall bød på en californisk double-hitter i form af nu-metallerne fra Alien Ant Farm og P.O.D.. De viste sig at udgøre et attraktivt makkerpar, da dobbeltkoncerten for længst var meldt udsolgt. Det aarhusianske spillested var da også mere end fyldt til bristepunktet af fans, der kunne huske musikken fra storhedstiden i starten af 00’erne.

Mens vi venter på Michael Jackson

Efter en let opvarmning af amerikanske Dead Girls Academy gik Alien Ant Farm på scenen til stor jubel. Der var bestemt en markant fanskare blandt publikum, men bandet havde generelt svært ved at finde fodfæste. Mange sange fra den nyere del af repertoiret fik en lunken modtagelse, mens hits fra 2001-albummet ANThology fik en mærkbar glædelig velkomst. Generelt fejler bandets bagkatalog skam intet, og mange af sangene er sprængfarlige energibomber. Dog fejlede antændelsen til tider denne aften.

Alt dette blev dog glemt, da Voxhall eksploderede til tonerne af Michael Jacksons “Smooth Criminal”, som Alien Ant Farm nærmest har taget patent på. Publikum blev fanget til et inferno af hop og fællessang – “Annie, are you ok?” – det var tiltrængt!

Føltes som opvarmning

Alien Ant Farm tilbragte næsten en hele koncert i forsøget på at fange publikum. Frontmand Dryden Mitchell brugte dyrebar scenetid på ligegyldig snak om familiemedlemmer, hvilket vi godt kunne have været foruden. Takket være den afdøde popkonge fik vi forløsningen i 11. time. Alt i alt føltes seancen som en forglemmelig opvarmning til næste band på programmet, der gjorde væsentligt mere væsen af sig.

Metalmesse med P.O.D.

Efter Alien Ant Farm blev der holdt en lang pause, så instrumenterne kunne udskiftes. Det samme kunne man sige om publikum. Mange var kommet for blot at se det første band, og disse trak sig bagud eller gik i baren, så de dedikerede P.O.D.-fans kunne komme til.

De kristne metallere gik på scenen med den nye “Listening For The Silence” – men så skulle de lytte længe. Om det var øllene eller bandskiftet, der frembragte publikumbrølene, vides ikke, men nu var der dømt metalfest. Den 45-årige rapsanger Sonny Sandoval førte an som forkynder med et energiniveau som en 18-årig. Publikum kvitterede med traditionsrig moshpit og crowd surfing, og både band og publikum fremstod langt mere levende end Alien Ant Farm.

Rockin’ With The Best

Aftenens ultimative højdepunkt var hittet “Youth of the Nation”, som blevet leveret i smuk symbiose med publikum. Det markant større kendskab til sangene hos de fremmødte gik hånd i hånd med smittende spilleglæde, hvilket gav et godt resultat. P.O.D. lider desværre under, at bagkataloget kan lyde repetitivt og derved fremstå ensformigt. Derfor var det passende at hive Alien Ant Farm med på tur. Kombinationen af de to bands resulterede i en varieret, men solid aften i nu-metallens tegn, der må tilfredsstille selv den mest kræsne langhårede metaller. Vi kvitterer sammenlagt med 4 kranier og konstaterer, at nostalgisk metal endnu ikke er rusten.

Lineup:

Dead Girls Academy

Alien Ant Farm