Sanne – The Musical: Sangere og musikere brillerede, mens historien haltede
Årtiers hits banker ud gennem højtalerne til “Sanne – The Musical”, der spiller i Musikhuset i Aarhus. Hvem har ikke skrålet med på “Sui Sui”, “Sæt fri”, “Voodoo”, “Det er ikke det, du siger”, “ Kærligheden kalder” og “Den jeg elsker”. Et imponerende bagkatalog, der danner grunden for en musical om sangerinden Sanne Salomonsens liv. Sangerinderne i musicalen er imponerende gode, musikerne spiller skønt, mens historien ødelægges af den ene scene, der overtager den næste i en hæsblæsende fart. Folkene bag vil det hele på en gang.
“Sanne – The Musical” skydes i gang med Sanne i front til koncert, hvor hun blodpropsramt falder om og køres væk i ambulance, mens hun synger “Jeg´ i live”. Derefter følger vi Sannes liv i et flashback i 50’er hjemmet, hvor 15-årige Sanne gør oprør og dropper ud af skolen for at spille musik. Vi kommer igennem Sannes liv med skiftende mænd, hustruvold, gennembruddet, misbrug, sygdom, livet med Sneakers og Anne Linnet Band, samt kærlighed til sønnen.
Look a like med powerfulde stemmer
De tre sangerinder, der agerer Sanne Salomonsen, leverer stærke vokalpræstationer undervejs. Ikke bare ligner de den rigtige Sanne. De karakteristiske bevægelser og mimikken har de også fanget, og de synger med power og forrygende rent. I sangen “Minder” synger de tre sangerinder sammen. Det er så hårene rejser sig. Sådan skal det gøres!
Den unge Sanne spilles frækt af Andrea Heick Gadeberg. En smukkere stemme skal man lede længe efter. Hun brillerer i, “Det er ikke det, du siger”, hvor hun står alene i spot på scenen.
Nina Maria Schjødt Lybæk-Hansen spiller “voksen” Sanne, der bærer en stor del af forestillingen. Hun har en række musicals bag sig og agerer fanden-i-voldsk og overlegent som Sanne.
“Ældre” Sanne tager Gry Trampedach sig af. Ligheden er slående, og hun portrætterer Sannes livskrise flot. Specielt i sangen “Overgir mig langsomt” med sønnen Viktor, spillet af Joakim Tranberg, viser hun sit store talent.
Godt tidsbillede, men platte parodier
Scenografien fungerer godt. Bagtæppet anvendes både til at skabe flere scener og til at projicere scener op på. Kostumerne skaber et godt tidsbillede fra hippietiden over til kulørte jakker og nutidens Sanne-stil i læderbukser. Da Joakim Tranberg iført mørke krøller og som lalleglad Thomas Helmig entrerer scenen og siger, “Det er mig, der står herude og banker på”, grines og klappes der i salen. Der er dog flere lettere platte replikker og optrædener. Parodierne på Dennis Knudsen og Anne Linnet går lige til grænsen, men jeg må indrømme, jeg grinede over udtale, gestik og mimik. Undervejs er der fjollede staccato-koreografier samt skuespillere, der på mærkværdig vis agerer dukkefører for heste, hunde og en baby.
God og høj lyd
Bandet var velspillende og med fængende lyd. Der var skruet godt op for lyden, og musikerne kom flere gange frem på scenen. Sangene var som presset ind og understøttede ikke hver gang fortællingen. Flere gange blev sangene cuttet af alt for hurtigt. De blev brugt som lydtapet for dialogen. Det var som om, folkene bag forestillingen ville nå for meget.
Dommen
“Sanne – The Musical” er en fest med de velkendte sange og gang i den. De tre gange Sanne og musikerne holder musicalen oppe på topniveau. Der er ikke en finger at sætte på deres præstationer, og det er tydeligt på publikums reaktioner, at de rammer og ligner den ægte Sanne. Det er dramaturgien, der halter. Den roder og er for hektiskt.
Det er den musikalske historie, der løfter forestillingen, og “Sanne – The Musical” ender på 4 stjerner.
Instruktør: Martin Lyngbo
Dramatiker: Line Mørkeby
Scenograf: Benjamin La Cour
Koreograf: Peter Friis
Kapelmester: Joakim Pedersen
Kreativ executive producer: Thomas Langkjær
Praktisk information:
Varighed: Forestillingen varer cirka 2 timer og 25 minutter inklusiv 25 minutters pause.
Dato: 11. december 2019 – 15. december 2019 Se alle datoer og tidspunkter
Pris: 380 til 650 kroner
Spillested: Store sal
Varighed: Ca. 2 timer og 25 minutter inkl. 25 minutters pause.