Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Campari har udvalgt en talentfuld, dansk kunstner til at skabe deres ikoniske Campari-plakat. Nu kan værket endelig købes 

Af anders@sommersangdigital.dk

Sidste år var det første gang nogensinde en dansk kunstner stod bag Camparis ikoniske plakatkunst. Efter den overvældende succes lancerer brandet igen i år en plakat designet af en talentfuld, dansk kunstner, og nu er årets værk 2020 netop sat i salg. 

 

Campari er ikke blot en italiensk aperitif-klassiker, der bliver nydt verden over i klassiske drinks og cocktails som fx negronien og americanoen. Campari er også indbegrebet af kunst af den fineste slags. 

 

I over 150 år har en stolt plakatkunsttradition fulgt brandet, og i årenes løb har en perlerække af toneangivende, internationale kunstnere i generationer givet deres bud på samtidens Campari-plakat. 

 

2019 var første år for konkurrencen ’Danish Artist of The Year’, hvor et dansk kunsttalent for første gang blev udpeget til at designe årets Campari-plakat. Valget faldt på den anerkendte kunstmaler og skulptør Søren Behncke. Successen var ikke til at tage fejl af – Behnckes plakat blev udsolgt på bare 48 timer. Den store succes blev startskuddet for den nu tilbagevendende begivenhed ’Danish Artist of The Year’, hvor brandet hvert år lancerer en konkurrence og udvælger en talentfuld, dansk kunster, der skal skabe årets danske Campari-plakat. Foruden at få sin kunst ud i verden med et stort, internationalt brand i ryggen, lyder præmien på et honorar på 20.000 kr. 

 

Nu kan årets Campari-plakat 2020 endelig købes 

Kataloget over ansøgninger til ’Danish Artist of The Year’-konkurrencen var overvældende, og der kom mange gode, nytænkende bud på, hvordan man kan koble det traditionsrige, italienske brand med et moderne nordisk strejf. Selvom niveauet var højt, var juryen – bestående af Chefredaktør på Rum og Eurowoman, Anne Lose, forhenværende Chefredaktør på Euroman, Karl Erik Stougaard, samt Galleria Campari Curator hos Campari, Anita Todesco – alle enige om, hvem der skulle føre Camparis stolte plakatkunsttradition videre med dansk fortegn. 

 

I 2020 er valget faldet på det århusianske kunstnertalent Luna Mathilde Hedman. Og nu er det endelig muligt at få fingrene i den særegne Campari-plakat. 

Køb plakaten her:

 

Campari har udvalgt en talentfuld, dansk kunstner til at skabe deres ikoniske Campari-plakat. Nu kan værket endelig købes 

 

Luna Mathilde – en blanding af det digitale og analoge 

Kunstneren bag årets danske Campari-plakat er Luna Mathilde Hedman fra Aarhus. For hende er det blandingen af det digitale og analoge, der gør kunst interessant. Desuden elsker hun en simpel stil med stærke farver, og når det drejer sig om Campari, er farven selvfølgelig rød. Luna Mathilde Hedman beskriver selv sin stil som simpel og med brug af klare farver, hvilket tydeligt kommer til udtryk i årets danske Campari-plakat. Plakatens forskellige typer af glas er tegnet i hånden – altså analogt –, mens selve kompositionen og den røde farve er skabt digitalt. 

 

“Budskabet med min plakat er, at man kan bruge Campari på mange måder og i mange forskellige cocktails. Den mangfoldighed, som Campari har, synes jeg, er essentiel at få med. Og så er der den røde farve, som i den grad kendetegner Campari,” siger Luna Mathilde Hedman. 

 

Den helt rigtige vinder 

Det var en enstemmig jury, der udnævnte Luna Mathilde Hedmans design til årets danske Campari-plakat. Ifølge Anita Todesco, der er Galleria Campari Curator hos Campari, forener den mange af de elementer, der kendetegner det italienske brands tidløse udtryk: 

 

”Juryen er imponeret over, hvordan Luna Mathilde Hedman har formået at skabe en nutidig og sofistikeret plakat, der både i budskab og stil er moderne og klassisk på én og samme tid, og som derved indkapsler den kunstneriske arv og tradition for plakatkunst, som Campari er kendt for. Luna Mathilde Hedmans gentagelse af de forskellige glas kan på en måde antyde konsistensen i Camparis tidløse stil, mens brugen af den ikoniske røde farve i glassene bliver et billede på, at hvad enten du drikker et glas Campari eller en Negroni, så er den røde farve fællesnævneren for det hele – og sådan har det været årti efter årti,” lyder det fra Anita Todesco. 

 

Plakaten anno 2019 

Det er som nævnt ikke første gang, Campari har fået en dansk kunstner til at designe en plakat. Sidste år udvalgte brandet kunstmaler og skulptør Søren Behncke, også kendt som Papfar, til at designe den første danske fortolkning af en Campari-plakat. 

 

#Artiklen er sponsoreret

 

Del artikel

Andre læser også