Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

En vinhandler med meninger – Michael Søe

Af Jan L. Pedersen

Film skal ses i biografen, og vin skal købes ved vinhandleren. Vi forbrugere trænger til mere information om det, vi spiser og drikker. Supermarkederne har jo absolut ingen, som ved noget, om det de sælger. Derfor er specialbutikkerne i vækst – og ikke mindst vinhandlerne. Det er en af grundene til, at Danmarks ældste vinfirma, Kjær & Sommerfeldt, slog sig ned i Aarhus, efter at have været væk i nogle år. Lokalerne er det gamle Østbanepakhus, hvor der er skabt en flot, anderledes og indbydende butik.

 

Jeg tog forbi vinhandlen for at få en snak med vinhandler, Michael Søe. Han er den første i rækken af interview med folk, der ved noget om det, de sælger. Michael Søe har en mening om mange ting. Sådan er det. Læs her, hvad der kom ud af vores snak.

En vinhandler med meninger – Michael Søe

Hvad går dit job ud på hos Kjær & Sommerfeldt?

Jeg har ansvaret for forretningen i Aarhus, men er også distriktschef for vores salg til andre vinbutikker og specialhandlen i Danmark. 

 

Hvorfor kom du ind i vinens verden?

Jeg er oprindelig uddannet tjener – på den gamle hotelskole. Dengang var det  Emma Gad og takt og tone, som vi gik efter. God service var på sit højeste dengang – og en god betjening kræver, du ved noget om det, du serverer. Derfor var det naturligt, jeg fordybede mig i vinen. Det blev min store interesse og senere min levevej.

 

Emma Gad lyder gammeldags, hvordan bruger du det i dag?

Dannelse, pli, etikette og høflighed går da aldrig af mode. Ud over det så skal man også have en vis mængde empati, for det du laver. Jeg bruger da meget Emma Gad i dag. Det er alfa omega med empati for at skabe kemi mellem mennesker. Høflighed og et smil er vejen ind til alle mennesker. Det er ofte de små enkle ting, som gør forskellen. Bare det at man siger velkommen til, er det første skridt på vejen.

 

Hvad er din baggrund?

Jeg startede på Hotel Hanstholm. Senere blev det Hotel Limfjorden. Der var jo til tider god tid på disse kanter, så jeg begyndte at læse madmagasiner.

Aarhus var allerede dengang på vej frem. Der skete noget i Aarhus. Så jeg kom til Aarhus, ud på Hotel Scandicon i Skåde Bakker. Der havde jeg ansvaret for restauranten i seks år. Vi legede med de bedste vine. Det var grand cru vine på vinmenuerne, og Danmark var i fremgang. En ting, jeg specielt husker, er alle dem, som gik ud og spiste til frokost. Firmaerne var mere ude på restauranterne, end de er i dag. Nu bliver firmaerne i de store firmakantiner.

 

Du er uddannet sommelier, hvorfor det?

Det var i den spæde tid for sommelierforeningen. Der var ikke mange uddannede dengang. Vi var et par stykker, som tog en sommelieruddannelse. Grunden var ret enkel. Vi ville vide mere om vin, selvom der også var pensum i cigarer.

 

Hvordan har du det med serviceniveauet, som vi har i dag?

Det er da blandet. Der er gode steder, som forstår, hvad god service og betjening er. Men der er også mange, som ikke har fokus på service. Problemet er, at man ikke er opdraget med service og god betjening. Hvorfor det er sådan, ved jeg ikke. Men der er klart en udfordring i, at der ikke bliver uddannet så mange tjenere og fagpersonale i specialhandlen.

 

Er vin blev snobbet i dag?

Nej, slet ikke. Der er bare flere, som går op i vin. Dermed får du også flere, som får en viden om vin, og dermed snakker om vin. Mange, af de kunder vi har her i butikken, har jo en oprigtig interesse i vin, men ikke nødvendigvis en stor viden om vinen. Det er nok også en af grundene til, at de handler hos vinhandlere fremfor et discount-supermarked.

 

Hvorfor skal man købe sin vin hos en vinhandler?

Det er der da mange grunde til. Man får en oplevelse, som man ikke får i et supermarked. Hos vinhandleren taler du med faguddannede folk, som rent faktisk ved noget om det, de sælger. Her hos os er vi tre erfarne vinfolk. En af os er uddannet sommelier. Passionen er  drivkraften hos os. Så det drejer sig om stolthed, når vi rådgiver vores kunder. Vi skal jo leve af at have tilfredse kunder. De skal kunne tro på os, og have tillid til det vi fortæller. Det behøver du ikke i et supermarked.

 

Er det forkert at sige, vine er dyrere hos vinhandleren?

Ja, det er det. Vi har vine fra 50 kroner og opefter. Men mange her køber vine, som er lidt dyrere. For omkring 100 kroner får du en vin, som er så mange gange bedre.

Vi rådgiver mere folk, end vi ekspederer dem. Rådgivningen kan vores kunder altid stole på. Dialogen med kunderne er afgørende. Man ønsker jo at se et udvalg af vine, og ikke kun dem man kender.

 

Hvordan ser du fremtiden for vinhandlerne?

Jeg ser meget positiv på den. Der kommer flere og flere specialbutikker i de store byer. Tendensen er, at kunderne vil have viden, oplevelser og rådgivning. Her i pakhus har vi dannet en vinklub for vores faste kunder.

På under et halvt år er der kommet godt 100 medlemmer. Vi taler om gastronomi og vin. Det er ikke videnskab, og det tager kun mellem halvanden og to timer i godt selskab. Vi giver en oplevelse og en viden, som du  ikke kan få så mange andre steder. Jeg tror, vi som specialhandlere skal være bedre til at fortælle forbrugere, hvad vi kan, og hvad de kan forvente.

En vinhandler med meninger – Michael Søe

Så I sælger ikke kun vin, men også oplevelser?

Ja, det gør vi i dag. Vi har lavet mange forskellige arrangementer hernede. Blandt andet har Den Jyske Opera været her. Vi laver aftener kun for kvinder. Champagnesmagning. Portvinssmagning. Kend din drue i glasset. Vinskolen. Firmaarrangementer med fokus på sammensætning af vin og mad og så videre. Vi komme med endnu flere tiltag, da vi jo har fuldt hus med de fleste ting, vi laver. Så oplevelsesarrangementer virker, må jeg bare konstatere. Du kan evt. se det her vinarrangement. Det giver et billeder af hvad vi laver næster gang. 

 

Del artikel

Andre læser også