//Nyheder

“Helt absurd”: Kontroversiel godkendelse spænder ben for vandflyveren

Trods beskyldninger om hastværk og kammerateri har Trafikstyrelsen truffet en afgørelse, der kan gå hårdt ud over bl.a. vandflyveren på ruten Aarhus-København.

 

Netop som Nordic Seaplanes gør klar til at udvide flåden og indsætte sit vandfly nummer to på ruten mellem Aarhus og København, spænder Trafikstyrelsen ben med en kontroversiel godkendelse af et prøveområde til droneflyvning mellem Fyn og Sjælland.

 

Den kommende dronekorridor mellem det nordlige Fyn og Sjællands Odde betyder, at luftrummet kan lukkes, når området skal bruges til at teste droner. Til at begynde med ca. en gang om måneden, på sigt en gang om ugen. Og det kan bl.a. gå hårdt ud over vandflyveren.

 

Det bekræfter Nordic Seaplanes’ adm. direktør, partner og kaptajn Lasse Rungholm.

 

“Trafikstyrelsen har besluttet, at man lukker luftrummet, som vi også skal bruge, når de skal lege med droner. Det kan vi ikke leve med,” siger Lasse Rungholm til Aarhus Update.

 

“Skal jeg bare sige til passagererne, at de må vente til i morgen,” spørger Lasse Rungholm, hvis eneste alternativ er at omlægge fartplanen og flyve en stor omvej.

 

Alle andre må vige for droner

Baggrunden er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens godkendelse af et stort område mellem det nordlige Fyn og Sjællands Odde, der kan bruges til droneflyvning. Det betyder, at al anden lavtflyvende trafik i luftrummet må vige, når der skal flyves med droner.

 

Aktører i luftfartsbranchen har kritiseret bl.a. den ekstremt hurtige sagsbehandling, en meget venskabelig tone i korrespondancen i forbindelse med godkendelsen, manglende opdatering af flyvekort, risikoen for ulykker, og mistanke om privatøkonomiske interesser og dermed inhabilitet hos den chef for afdelingen i Trafikstyrelsen, der har godkendt udvidelsen. Det fremgår af en aktindsigt, som Berlingske har fået.

 

“Proformahøring” og “vennetjenester”

“Vi taler om en konfiskering af danmarkshistoriens største luftrum, som vi er mange aktører, der i dag bruger, men som i fremtiden vil blive reserveret til en privat virksomhed med droner. Forløbet er sket på rekordtid via noget, der ligner en proformahøring og vennetjenester og på trods af en samlet luftbranches protester og advarsler,” siger næstformanden for AOPA, foreningen for danske flyejere og piloter, Jacob Pedersen, til Berlingske.

 

Også hos Nordic Seaplanes undrer man sig:

 

“Det ser meget mærkeligt ud, at vi lige bliver henrettet på to og en halv måned af en lidt lemfældig sagsbehandling, hvor der ikke engang er lavet en seriøs risikovurdering – noget, som Trafikstyrelsen ellers går rigtig meget op i. Det er lidt mærkeligt,” mener Lasse Rungholm.

 

Han er enig i, at sagsbehandlingen er gået endog meget stærkt.

 

“Det er useriøst”

“Altså,” opsummerer Lasse Rungholm, “en tidligere ansat i Trafikstyrelsen ringer til sin gamle kollega og siger: ‘Hej Bo, kan vi lige mødes over en kop kaffe; jeg skal lige bruge noget luftrum’, og så kommer det på plads i løbet af kort tid. Vi andre, der har bedt om et stykke luftrum, så vi kan flyve ud af skyerne i dårligt vejr – vi har foreløbig ventet i tre år. Jeg mener, at det er useriøst.”

 

“Trafikstyrelsen lytter overhovedet ikke til os. Vi og alle mulige andre har haft indvendinger, men de har bare truffet beslutningen,” konstaterer han.

 

“Det er ikke kun os; det er også miljøovervågning, lægehelikoptere, forsvarets helikoptere og alle mulige mennesker, der flyver den vej rundt,” siger Lasse Rungholm og forklarer:

 

Kostbart indgreb

“Når man flyver i små fly, flyver man mindst mulig distance ude over vand. Det vil sige, at alle flyver via Samsø eller spidsen af Jylland og Sjællands Odde. Det kan vi så ikke, fordi der skal være droneområde den pågældende dag. Trafikstyrelsens arrogance ved at sige, at ‘så må I bare lade være med at flyve’… Hvis jeg skal aflyse 14 flyvninger med 10 passagerer hver, så er det 140 passagerer a 1.897 kroner hver vej – de fleste flyver jo retur – og så er det et par hundrede tusinde kroner, som jeg mister i omsætning, fordi de skal flyve med en enkelt drone i løbet af dagen. Det er helt absurd.”

 

Styrelse afviser kritik – men…

Trafikstyrelsen afviser ifølge Berlingske kritikken, men vil fremover ændre sin sagsbehandling. Den aktuelle godkendelse af dronekorridoren bliver der dog ikke pillet ved.

 

Nordic Seaplanes, der har fløjet med et enkelt vandfly på ruten Aarhus-København siden 2016, henter sit fly nummer to i oktober og forventer at sætte det ind på ruten i november-december, oplyser Lasse Rungholm.

 

 

 

 

Nyheder Se flere

Seneste artikler Se flere

Tilmeld nyhedsbrev