Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Krisemøde hos Aarhus Letbane: Frostbekæmpelse har ikke virket – busser står klar

Af anders@sommersangdigital.dk

Manuel sprøjtning og is-kørsel om natten hjalp ikke på Aarhus Letbanes frostproblemer. Direktør er “meget ærgerlig”

 

Onsdag morgen stod flere letbanetog for anden morgen i træk stille.

 

Mellem Odder og Aarhus samt Aarhus og Grenaa havde frost på køreledningerne lammet kørslen, og atter måtte et væld af passagerer finde anden transport og komme for sent på arbejde.

Aarhus Letbane har nu holdt et krisemøde for at finde ud af, hvad der skal gøres for at undgå de massive problemer, vintervejret tilsyneladende skaber for den milliarddyre letbane.

 

I en pressemeddelelse skriver selskabet, at der under mødet blev diskuteret planer frem til januar, hvor indkøbt udstyr til at bekæmpe frost på køreledningerne ankommer.

 

Hvad den eksakte indsats bliver, vil Aarhus Letbane melde ud senere, da førsteprioriteten lige nu er at sørge for ordentlig drift resten af ugen.

 

Den midlertidige løsning bliver, at der natten til torsdag og fredag vil blive kørt is-kørsel frem og tilbage på Odder-strækningen og Grenaa-strækningen.Håbet er, at den regelmæssige is-kørsel med passagerløse tog kan holde køreledningerne frostfri, men virker det ikke, vil der stå busser klar, oplyser letbanen.

 

“Midttrafik er i gang med at planlægge indsættelse af busser, der kan tage over, hvis morgentrafikken ikke kan køre.” Efter tirsdagens store problemer blev der eksperimenteret med manuel påføring en slags frostvæske, der kan holde køreledningerne frostfri. Det var dog ikke en succes.

 

“I nat gennemførte Aarhus Letbane sammen med Aarsleff et forsøg med at påføre glykol på køreledningen omkring Ryomgård. Det er ikke nogen ideel løsning, der på ingen måde fungerer lige så godt, som det udstyr til glycerin, der er indkøbt til levering i januar. Da glykol skal påføres i en kørestrømsafbrydelse generer det desværre is-kørslen, og derfor er det besluttet, at der udelukkende køres is-kørsel. Der arbejdes dog på, om metoden kan forbedres. Glykol er mindre hensigtsmæssigt at bruge end glycerin, der er ufarligt. Derfor ønsker Aarhus Letbane ikke at bruge mere end højst nødvendigt,” skriver letbanen i pressemeddelelsen.

 

Direktør Michael Borre, der midt i hele frostmiseren også har måttet konstatere, at trafikinformationen til passagerne har været meget mangelfuld, ærgrer sig over, at der ikke er fundet en god løsning endnu.

 

”Jeg er meget ærgerlig over, at vi trods nattens indsats med is-kørsel og manuel påsprøjtning af glykol ved Ryomgård fortsat har problemer med is på køreledningerne,” siger han.

 

Del artikel

Andre læser også