Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Kritik af populær portal: Alt for nemt at kvæle en restaurant

Af Søren Holm-Hansen

Der er problemer med både etik og ansvar på det populære rejsesite TripAdvisor.

 

Sitet, som når ud til millioner af brugere på verdensplan, er ualmindeligt langsom til at reagere, når f.eks. en restaurant klager over åbenlyst uholdbare anmeldelser.

 

Den slags kan koste en restaurant livet.

 

“Forfærdelig”

TripAdvisor kalder sig “verdens største rejseplatform” med millioner af månedlige brugere i adskillige lande.

 

Og her kan det altså lade sig gøre at konkludere for en enkelt bruger, at man fandt hele restaurant-oplevelsen “forfærdelig”, at tjeneren var “kolerisk”, og at han burde indlægges på psykiatrisk afdeling.

 

Helt uden dokumentation eller noget, der bare minder om det.

 

Ingen kontakt

“Det er vigtigt at være til stede på TripAdvisor. Og jeg har en fin rating med 4,5 ud af 5 anbefalinger. Men så kommer en fyr og skriver alle mulige vanvittige ting om mig og min restaurant, og jeg kan intet gøre. Nu ligger hans udfald på nettet, og jeg kan ikke komme i kontakt med hverken ham eller TripAdvisor,” siger en restauratør, som ønsker at være anonym.

 

Aarhus Update kender restauratørens identitet.

 

Misbrugt til falske anmeldelser

Det er tidligere beskrevet, bl.a. af den ansete britiske avis The Times, hvordan portalen i stor stil bliver misbrugt til at offentliggøre falske anmeldelser – enten skrevet af en virksomhed selv, eller for at miskreditere konkurrenter.

 

I Aarhus må Frederikshøj Kro leve med denne anmeldelse fra en temmeligt anonym bruger, “Peter S”: “Serveringen kom f.eks. og hældte sauce op, men det blev ikke gjort med særlig stor elegance – nærmeste “slasket” på.” Hvis man bare kender det mindste til Frederikshøj, så virker den kommentar som fake.

 

Gastromé hængt ud

Michelin-restauranten Gastrome hænger på dette udsagn fra en “Jan R”: “Hele oplevelsen blev desværre ødelagt af alt for lang ventetid mellem retterne. 5½ time for “Fuld Gas” menuen, det kan gøres meget bedre!!!”

 

To stjerner for vand og brød

Og Nordisk Spisehus må trækkes med denne kommentar fra “Thomas C”: “De to stjerner skyldes vandet, der har brus, og det gode brød. Find hellere et mindre bondsk sted at spise.”

 

Selv den efterhånden traditionsrige Restaurant Grappa ved åen må leve med denne anmeldelse fra en “mathiasb191”: “Aldrig har jeg oplevet en så frygtelig restaurant. Maden var i bedste fald dårlig og så var den samtidig voldsom dyr. Betjeningen var uprofessionel og langsom og drikkevarerne var voldsomt overprisfastsat.”

 

Kig på andre anmeldelser

Et godt råd, hvis man vil lade sig vejlede af TripAdvisor, er at sammenligne anmeldelser på andre hjemmesider, hvor troværdigheden er større.

 

TripAdvisor selv er ikke videre meddelsom i spørgsmålet om sitets politik.

 

“Det er en meget vigtig opgave at afgøre, om en bestridt anmeldelse er en retfærdig kommentar om en virksomhed eller ej, og det er en opgave, som vi forsøger at håndtere så forstående og retfærdigt som muligt,” oplyser Eva Lakemper fra TripAdvisors tyske presseafdeling.

 

Stephen Kaufer er administrerende direktør for TripAdvisor, der har base i USA. Det er endnu ikke lykkedes Aarhus Update at komme i kontakt med ham eller andre i virksomhedens ledelse.

 

 

 

Del artikel

Andre læser også