//Nyheder

Letbanen efter dødsulykke: Manglende bomme er en misforståelse

Letbanens drift mellem Aarhus og Grenaa er genoptaget efter lørdagens dødsulykke, hvor to personer blev dræbt i en kollision i Trustrup på Djursland.

 

Det oplyser Letbanens adm. direktør, Michael Borre, søndag morgen til Aarhus Update.

 

“Havarikommissionen arbejder på stedet, og det kommer til at tage noget tid, før de kommer med en konklusion,” siger Michael Borre, der endnu ikke kender til detaljer om årsagen til ulykken.

 

Undersøgelser i gang

“Nu er det Havarikommissionen, der er myndighed i forhold til ulykken. Lige nu arbejder vi på at indsamle videooptagelser og andre ting for at danne et overblik, og samtidig er Letbanen i gang med sine egne, interne undersøgelser,” tilføjer han.

 

Dræbte kom fra Norge

De to dræbte var far og søn og fra Norge, oplyser Østjyllands Politi. Ulykken skete, da en personbil ramte letbane-toget i Trustrup på Djursland, hvor der ikke er installeret bomme, som spærrer for trafikken, når toget passerer.

 

Misforståelse om sikkerheden

 

Spørgsmål: Der er indkøbt bomme, men hvorfor er de ikke installeret?

“Der hersker en lille misforståelse,” forklarer Michael Borre. “Der har aldrig været bomme på denne overgang. Der har altid været et advarselsanlæg med lys og klokker. Nu har man valgt at opgradere med bomme, og der er gjort klar til dem. Men der har altid kørt tog uden bomme på stedet,” understreger direktøren.

 

BaneDanmark ejer overkørslen

Det er BaneDanmark, der ejer selve overkørslen, og det er derfor også BaneDanmarks ansvar at opsætte de planlagte bomme.

 

Letbanen kører i øjeblikket med en hastighed på 75 km/t på strækningen. Planen er at sætte hastigheden op til 100 km/t, når overkørslen er sikret yderligere med de bomme, som effektivt sikrer, at bilister bliver opmærksomme på toget.

 

De dræbte er en 34-årig mand og hans 7-årige søn. I bilen sad også en 32-årig kvinde og en 6-årig pige, som meldes uden for livsfare.

 

Svært start

Aarhus Letbane kom snublende fra start forrige år, da fodgængere, cyklister og bilister skulle vænne sig til et nyt tog midt i trafikken. Det har ført til adskillige mindre uheld, hvor folk har forvildet sig ud på sporet og ind i letbanens spor – men ingen dødsfald før nu.

 

Ifølge flere medier har der været mindst 22 større eller mindre trafikuheld i forbindelse med letbanen, siden den begyndte at køre i 2017.

 

 

 

Nyheder Se alle

Udvalgte artikler Se alle

Tilmeld nyhedsbrev