//Ordet er frit

Ordet er frit: Hokus, pokus – Letbanen er en succes

 

Man kender det godt:

 

Der skal gang i noget udsalgs-begejstring. I det hele taget noget begejstring. Så priserne forbliver de samme, men fremhæves på en festlig, gul baggrund og med store tal, imens “før-prisen” sættes kunstigt op. Sikke en succes!

 

Nu har Letbanen gang i noget, der kunne minde om et improviseret udsalg hos den lokale isenkræmmer.

 

Det skal ligne en succes

Fremgangsmåden foregår efter den samme skabelon: Dette projekt skal partout være en succes. Så dét må vi få det til at ligne. Og så kan vi i øvrigt bebrejde alle mulige andre for eventuelle fejl og mangler.

 

Der er ellers nok at tage fat på: Forsinkelse på forsinkelse, overskridelse af budgetter, defekte bremser, våde blade på skinnerne, manglende frostsikring, dårlig adgang for handicappede, aflysninger, manglende information, tårnhøje lønninger, udskiftning i ledelsen…

 

Rekord i passagerer

Men nu har Letbanen serveret en succes: Passagertallet sætter rekord.

 

Det er tallene for tredje kvartal, der nu foreligger fra Midttrafik, og her er man begejstret:

 

I månederne juli, august og september kørte 1,2 million passager med Letbanen. Det højeste antal for et kvartal, siden Letbanen åbnede.

 

Men, men, men…

 

Herfra er vi nødt til at påpege nogle forbehold:

 

* De seneste tal er baseret på automatiske tællinger, en manuel optælling på en enkelt dag, samt data fra Rejsekort. Midttrafik betegner tallene som valide. Men tallene sammenlignes med de seneste kvartaler, da man imidlertid ikke havde tilstrækkeligt med tællesystemer, som i øvrigt ikke virkede korrekt.

 

* Midttrafik vurderer nu, at optællingerne fra årets første kvartal nok var lige lovligt optimistiske, så dem har man nu nedjusteret. Og vupti – så har man pludselig en stabil vækst i antallet af passagerer i løbet af 2019.

 

* Letbanen pløjede sig igennem midtbyen med prognoser på ni millioner passagerer årligt. Der er mildest talt et stykke vej endnu.

 

* Og så er resten selvfølgelig de andres skyld. Det gælder både den tidligere ledelse, Trafikstyrelsen – og nu ifølge Midttrafiks planchef, Ole Sørensen:

 

Manglende byudvikling

“Det var forventet, at vi ikke ville nå de tidligere prognoser på ni millioner årlige rejser på grund af ændringer i forudsætningerne for prognosen. F.eks. er byudviklingen i Lisbjerg, Nye og Skejby ikke realiseret endnu,” som han siger i en pressemeddelelse.

 

Jeg er bekendt med en kvinde i Hornslet, som hver morgen skal møde på arbejde i Skejby. Hun tør ikke stole på Letbanen, og derfor har husstanden nu indkøbt en elcykel.

 

Ikke klassisk godt

Med andre ord går det altså ikke klassisk godt for den milliarddyre letbane. Men passagertallet sætter rekord, om end på en kedelig baggrund; prognoserne var himmelråbende optimistiske, og skatteyderne og buspassagererne betaler prisen.

 

Det minder om en gammel vittighed: Hvis en forening har to medlemmer og kan hverve endnu to, så har man en stigning i medlemstallet på 100 procent. Det lyder imponerende. Men man har altså kun fire medlemmer.

 

Men hokus, pokus – Letbanen er en succes. Om end en dyr én af slagsen.

 

 

 

Ordet er frit Se flere

Seneste artikler Se flere

Tilmeld nyhedsbrev