Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Portræt: Mr. Fuglsøcentret fylder rundt og fortsætter på “de forspildte muligheders sted”

Af Jan L. Pedersen

“Jeg elsker at se muligheder i det, som andre ikke kan eller vil”. Ordene kommer fra Peter Brinks, direktør på Fuglsøcentret på Mols. Han fylder snart rundt, og det var en fin lejlighed til at få svar på nogle af de spørgsmål, som jeg ofte har tænkt på, når jeg støder på hans navn eller Fuglsøcentret.

 

33 år som hotel-udvikler

En af hotelbranchens helt store tandhjul fylder 50 år. Det er Peter Brinks på Fuglsøcentret, jeg taler om. Manden, der om nogen, er kendt for at få banket liv i hoteller, og store bygningsmasser, uden for de store byer. Opgaver som folk ikke ligefrem står i kø til. Men det afskrækker ikke Brinks, tværtimod. Han har i de sidste 30 år skabt nogle “pæne” resultater. Nu er Peter Brinks midtjyde med stort M, og af den type som ikke praler. Tværtimod, så hellere underdrive end at overdrive. Men vi andre vil nok kalde manden for en dynamo af de højtydende. En iværksætter og arbejdshest, som ser muligheder i det meste.

 

Learning by doing

Uddannelse er vigtig. Det får vi tudet ørerne fulde af, hvilket der i stor udstrækning kan være noget om. Men Peter Brinks har ingen uddannelse, udover en studentereksamen fra Grindsted. Efter et par måneder på jurastudiet på Aarhus Universitet skulle der ske noget andet. Det var ganske enkelt for kedeligt, selvom Peter Brinks elsker at læse bøger. Men ikke i Karnovs Lovsamling. Derfor tog han turen til Esbjerg, hvor Hotel Scandic manglede en natportier. Det blev startskuddet på et arbejdsliv med hoteller som Hotel Koldingfjord, Best Western Saxildhus i Kolding, Hindsgavl Slot, Restaurant Oluf Bagers Gaard i Odense, Nr. Vosborg i Ulfborg, Best Western Hotel Des Nordens i Tyskland, Hotel Fakkelgaarden, Severin Kursuscenter og sidste men ikke mindst Hotel Fuglsøcentret på Mols.

 

Brænder 100% for, det skal lykkes

Jeg undrer mig over, hvad det er, Peter Brinks gør, for at få den succes han har fået i hotelbranchen. Et eller andet gør han tilsyneladende anderledes. Men han er ikke verdens letteste mand at få i tale om sig selv. Han roser gerne andre, og snakker om han har været heldig. Jo, jo. Det er fint nok, men helt sikkert ikke sandheden. Der skal arbejdes målrettet, og evnen til at finde de rigtige medarbejdere er uden tvivl afgørende og noget af det, Peter Brinks kan. “Du kan ikke påtage dig sådan et job, som jeg har, hvis ikke du brænder 100% for, det skal lykkes, og er villig til at sætte den tid af til det, som kræves”, er svaret fra Brinks på spørgsmålet om, hvad han har gjort for at få 16.000 gæster til Fuglsøcentret. Tættere kommer jeg ikke på opskriften til succes. Så gode medarbejdere, masser af arbejde og gode idéer er vigtige ingredienser til at “turnaround” lykkes i hotel og konferencebranchen.

 

De forspildte muligheders sted

Det er der en, som har sagt om Fuglsøcentret. Efter sigende faldt ordene efter den tidligere ejer, DGI, havde drevet centret med underskud i 30 år. Derefter gik Fuglsøcentret konkurs og stod tomt i et halvt års tid. Det syntes, den succesrige aarhusianske erhvervsmand, Lauge Dehn, var synd. Han så mulighederne. Der er trods alt en bygningsmasse på 16.000 kvadratmeter og 11 ha udearealer, som ligger smukt som nabo til Nationalparken Mols Bjerge og med udsigt ud over Ebeltoft Vig. Så Lauge Dehn købte Fuglsøcentret. Han kontaktede og ansatte Peter Brinks som direktør og hoteludvikler. Brinks startede med to ansatte, og i dag er der 80 ansatte.

 

Efter Brinks fik jobbet, var der flere af kollegaerne, som sagde, “at her knækker du halsen, og får en ordentlig en over snuden. Men det skete som bekendte ikke.

 

Første koncert var ingen succes – økonomisk

Peter Brinks kom til Fuglsøcentret i 2012. Han havde opbygget en solid erfaring med koncerter de andre steder, han havde været. På Hindsgavl Slot lavede Brinks den første store koncert med Martin Hall, hvor der var 300 gæster. Siden har koncerter været en af de arbejdsopgaver, hoteldirektøren har haft.

 

Den første koncert på Fuglsøcentret var med Søs Fenger. Men den solgte ikke rigtig nogle billetter. Og det var ikke Søs Fengers skyld. Men gæsterne var ikke klar på, at man skulle gå til koncert i det tidligere DGI-center. Der var “kun” solgt 25 billetter, hvilket var grænsende til det pinlige. Brinks var frisk og brugte sit netværk. Han inviterede bageren, smeden, naboerne og flere andre lokale, han kendte til gratis koncert. Så der kom lidt flere, men ikke mange i forhold til de 750 gæster, som flere af koncerterne trækker i dag. I dag er der mellem 45 og 50 koncerter på Fuglsøcentret om året. Det er en naturlig grænse, da der jo kun er 52 uger om året, og vi har 16.000 koncertgæster om året, siger en smilende Peter Brinks.

 

Kulturel købmand

Brinks har en stor interesse for musik, og det har han altid haft. Smagen spænder vidt. Det meste fra Metallica over Chopin til de store operaer. Brinks har selv spillet trommer i sine yngre år, og i dag har han et stort netværk inden for musikbranchen, som han gør en dyd ud af at vedligeholde. Brinks booker og forhandler i øvrigt alle kontrakter med samtlige bands på plads selv. På den måde kombinerer han hoteldrift med sin interesse for musik.

 

Angsten for at gro fast

Der er et mønster i Peter Brinks arbejdsliv. Det er ret markant, og tankevækkende. Han har arbejdet fem år på hver arbejdsplads de sidste 25 år. Der er en undtagelse, som crasher mønsteret. Det er Fuglsøcentret. Her har han været snart 7 år, men han har lige aftalt at fortsætte endnu flere år, med ejeren, Lauge Dehn.

 

Grunden var, at 2. halvleg, som Peter Brinks udtrykker det, er for spændende og umuligt at sige nej til. Der ligger så mange idéer herude, at jeg med garanti ikke får “metaltræthed” de næste fem år. Jeg er ikke vild med ren drift, kun for driftens skyld. Jeg er vild med nye idéer og at føre dem ud i livet. Jeg er jo en iværksætter og er blevet god til større renovering. Jeg har renoveret og ombygget alle de steder, jeg har arbejdet. Nogle gange for mange hundrede millioner.

 

Borgernes forsamlingshus

Fuglsøcentret trækker ikke “kun” gæster og firmaer til langvejs fra. Tværtimod. Rekorden er 27 lokale konfirmationer på tre dage. Fordelt over hele året er der omkring 100 lokale fester, hvilket fortæller, at de lokale i den grad bakker op. Brinks fortæller, “Vi har stor fokus på vores medarbejdere. De er lokale og bor i området. Det er helt naturligt, at de og deres familier bakker op omkring det, vi laver, og bruger os så meget de kan. Det er en stor gave, at der er så mange lokale, som bruger os, fortæller Brinks.

 

Privatpersonen

Peter Brinks har fire børn fra et tidligere ægteskab. Han er gift med journalisten, Maria Brinks Arianfar, som arbejder i Aarhus. De bor privat i en af de gamle tjenesteboliger, som har en udsigt, man skal lede længe efter. Brinks har det fint med at bo på sin arbejdsplads, og det har hans kone også. “Vi trives godt her, og nu er jeg også blevet god til at holde fri. Men jeg går ofte over og kigger, når vi har koncerter. Ikke for at kontrollere noget som helst, men bare fordi jeg gerne lige vil se, at alt er i orden”, slutter Peter Brinks vores samtale af. Han siger det ikke, men det lyser ud af ham, at han har været nok i centrum, og vil gerne videre med dagens arbejde. Han er typen, der handler frem for at snakke. Det havde jeg nær glemt.

 

Der er reception på Fuglsøcentret torsdag den 23. august mellem klokken 13.00 og 16.00.

 

Se mere om Fuglsøcentret her

 

Portræt: Mr. Fuglsøcentret fylder rundt og fortsætter på “de forspildte muligheders sted”
Foto: Ole Jakobsen – Den Utraditionelle.dk

 

Del artikel

Andre læser også