//Restaurant, Tjek Takeaway

Hvilke gader rykker? Markedet for restauranter, caféer og takeaway-forretninger er stigende 

Det går godt i Aarhus og omegn. Indbyggertallet stiger støt og med rekord vækstrater. Det er godt for smilets by. Ingen tvivl om det, selvom flere i restaurantbranchen nok vil pege på, at væksten i antallet af spisesteder og takeaways er for voldsom.

 

Fingeren på pulsen

Jeg tog en snak med tre “halvunge” mænd fra firmaet, Restaurant Sælgeren. Sonny Safa, Mesut Dursun og Lars Larsen er navnene. De er kendt for deres kæmpestore netværk, samt at have fingeren på pulsen. 

 

De tre herrer formidler ejendomme/lokaler primært inden for restaurationsbranchen og har base i Aarhus. Restaurant Sælgeren er et 10 år gammelt firma, som formidler lokaler – både dem som før har huset et spisested, men også lokaler, hvor man skal starte fra bunden med opbygning af køkken, udsugning, flugtveje, handicapforhold og indretning. Det sker i stigende grad, at man tager “nye” lokaler i brug, da der er stor rift om de lokaler, der er spisested i dag, og der er generelt mangel på gode lokaler, der er egnet til takeaway, café, kaffebar eller restaurant.  

 

Nørregade, Mejlgade, M.P. Bruunsgade og Trøjborg 

Er et mere eller mindre fælles bud på, hvilke områder man skal holde øje med, hvis man går med en mad-iværksætter i maven. Her er der lokaler til en god pris, og områderne er på vej til at blive trendy. Igen måske. Men ifølge erhvervsmæglerne, Sonny Safa, så er det i de områder, det er nemmest at komme i gang. Og her er også et godt kundegrundlag, hvilket selvsagt har stor betydning.

 

“Åen er dyr” – og nok også for dyr

Ordene er Mesut Dursuns. Han mener generelt, at priserne på de hippe steder i Aarhus stikker helt af. Det er også grunden til en øl ved åen i Aarhus flere steder koster over 70 kroner. Beliggenheden koster, og der skal sælges meget for at kunne betale husleje de dyre steder i byen. Det er næsten umuligt for en lille iværksætter at starte i de dyre gader. Derfor er opfordringen fra Mesut Dursun, at man kigger på de områder, som endnu er ukendte, og hvor der mangler steder med mad. 

 

Hvad koster det at komme i gang?

På spørgsmålet om hvad det koster at komme i gang, fortæller Sonny Safa, at det ikke behøver at koste alverden. Selvfølgelig alt efter hvad det er for et ambitionsniveau, man har. En lille café, restaurant eller takeaway kan koste omkring 500.000 kroner at komme ind i, alt efter stand. Prisen afhænger selvfølgelig også af huslejen. 

 

Hos Restaurant Sælgeren har de købere, som bevidst går efter billig husleje, og dermed får de også en højere pris i afståelse. Men Sonny Safa har også en del nye lejemål, hvor det ikke koster meget at komme ind, men derimod er huslejen også højere. Tendensen er, at de små takeaway-forretninger rykker for vildt i de her år. Grunden er, at takeaway er i næsten eksplosiv vækst i Aarhus, som er ved at gå fra en stor provinsby til en “rigtig” storby.

 

Med ærlighed kommer man længst

Hos Restaurant Sælgeren sætter de en ære i at opføre sig ordentlig. Her er ingen store armbevægelser, og man sætter en dyd i, at man ikke lover mere, end man kan holde. 

Sonny Safa

 

Rådgivning betyder alt, fortæller Sonny Safa, som bakkes op af Lars Larsen. Vi lever jo af at finde de rigtige køber til det rigtige lokale, og da nogle af vores kunder ikke kender så meget til de danske regler, er vores rådgivning og troværdighed afgørende. Især de etniske danskere, som kommer med noget nyt til den aarhusianske madscene, mangler nogle mæglere, som kan være med i hele processen, og det kan vi, fortæller Lars Larsen. 

 

Restaurant Sælgeren har mere end 10 års erfaring med formidling af restauranter, caféer, barer og takeaway-steder.

 

Gratis rådgivning – selvfølgelig 

Hvis du skal finde det helt rigtige lokale, så er netværk ofte en afgørende faktor. Restaurant Sælgeren har over 4.000 kontakter liggende og samarbejder med stort set alle. Derudover er netværket stort, og Sonny Safa har over 10 års erfaring med salg og formidling af lokaler og ejendomme indenfor restaurantbranchen. Restaurant Sælgeren opsøger i stor grad selv kunderne, og det har de gjort i mange år. Sonny Safa har en fortid som restauratør, og kender alle de problemstillinger man står i som selvstændig. Han har også en god føling med, hvad der virker, og hvilke placeringer som egner sig bedst til kundernes projekter og idéer. 

 

Det koster ikke noget at blive skrevet op her, og rådgivningen er gratis. Det koster kun noget i det øjeblik, der bliver tale om et salg. Ellers ikke. Den måde at arbejde på giver respekt, og den kan de fleste af kunderne lide. 

 

Du kan se mere om Restaurant Sælgeren her:

 

Restaurant Se flere

Seneste artikler Se flere

Tilmeld nyhedsbrev