//Baggrund, Isbar, Kaffebarer

Social Foodies: Du har et ansvar som forbruger – længere er den ikke!

Spørgsmålet er, om du tager det alvorligt, og om du får gjort noget ved det. Hjemme hos os er ambitionerne gode, og vi vil rigtig gerne passe på planeten, vores medmennesker og hinanden. Men hverdagen hersker – også herhjemme, og de bekvemme valg vinder lidt for ofte.

 

Ansvaret kan dog nemt tages… Rigtig nemt endda. Du skal blot læse med her. Jeg beriger i denne artikel din bevidsthed med viden, som, forhåbentlig, vil give dig en aha-oplevelse ved at linke ulandsbistand og kvalitet sammen i ét herligt bekendtskab. Jeg håber, det vil give dig lyst til at hjælpe andre, samtidig med du hjælper dig selv.

 

Socialt Ansvar

…også kaldet CSR (Corporate Social Responsibility) går i store træk ud på, at virksomheder øger fokus på velgørenhed, miljøhensyn og lign. Altså tager ansvar for planeten og medmenneskerne. Dette er de seneste år blevet et populært begreb, og mange virksomheder øger fokuset på deres CSR drevet af forskellige motivationsfaktorer.

For langt de fleste ligger der mange overvejelser bag de signaler, det sender, at man tager socialt ansvar. Vi, som forbrugere, lægger pres på virksomhederne ved i stigende grad at tilvælge økologi, fairtrade og lign. Det kan altså godt betale sig at profilere sig på gode tiltag. Nogle er dog motiverede af det simple, men meget noble behov for simpelthen at gøre en god forskel.

 

I Aarhus har vi et fornemt eksempel på sidstnævnte; ‘Social Foodies’ hedder biksen. Den ligger i M.P. Bruuns Gade.

Social Foodies

Er meget mere end blot ‘endnu en isbutik’. Den ser ikke ud af meget udefra, og jeg vil vædde på, at de fleste forbinder den med en isbutik, der primært skal besøges om sommeren, men det kan næsten ikke være mere forkert.

 

Udover fuldstændig fremragende is, så laver Social Foodies også meget andet, blandt andet; flødeboller, forskellige slags chokolade, kransekage, barer (Müsli-, kokos-, daddel-, marcipan- og snart proteinbar) og nyeste skud på stammen; boller.

Alt er hjemmelavet, helt fra bunden, og alt er lavet ud fra det fineste håndværk og med en utrolig præcision for kvalitet og smag.

 

Stifteren af Paradis Is

Indehaver og idémand bag Social Foodies er Thor Thorøe. Thor startede Paradis Is op i år 2000 i en lille butik i Nørregade, men måtte skilles, da værdigrundlagene ejerne imellem blev for forskellige. I stedet startede Thor Social Foodies, hvor han kunne få lov at videreføre sit eget værdigrundlag, som består af; kvalitet, ansvarlighed, innovation og troværdighed, og samtidig vil han gerne involvere os forbrugere heri. I dag består Social Foodies af 7 butikker. 6 i Storkøbenhavn og 1 i Aarhus (åbnede i marts 2016).

Råvarer direkte fra Afrika

Thor bruger halvdelen af sin tid i Afrika, hvor han identificerer og starter nye projekter op. Projekter som alle leverer råvare til de, for nuværende, 7 Social Foodies butikker. Ét af projekterne bestod i at bygge et mejeri op i Mozambique med 5 mio $ i støtte fra USAid. Thor trænede 250 tidligere tobaksbønder fra ingenting til at blive mælkebønder. Han garanterede dem, at han ville aftage alt det mælk, deres ko/køer kunne producere, hvilket medførte en 3-cifret procentmæssig lønindkomst stigning for disse familier.

Af andre projekter kan nævnes; Chiafrø-, vaniljestænger- og kakaobønne produktion, som alle er identificeret, og hvor familier er lært op af Thor til at producere råvarer under ordnede forhold og i den kvalitet, der er påkrævet for at kunne sælge produkterne til Norden og samtidig være fast leverandør til Social Foodies. En sidegevinst til det åbenlyse geniale koncept er, at det giver os forbrugere mere konkurrencedygtige priser grundet fraskrivelsen af fordyrende mellemled. Desuden vil jeg mene, at hele dét her setup tager Fairtrade til helt nye højder!

Et besøg i butikken på M.P. Bruuns Gade bekræfter kun Thors enorme passion og dedikation for at hjælpe Afrika. Der hænger billeder på væggen, der viser Thor blandt afrikanere på de forskellige projekter, og et landkort over Afrika der viser, hvor de forskellige projekter har hjemme.

 

Doing Good Better

Er Social Foodies’ slogan, og det betyder i alt sin enkelhed, at alt i butikken; medarbejderne, produkterne og oplevelsen skal være lige en tand bedre, end hvad forbrugerne forventer.

Som eksempel kan nævnes, at der i butikken bruges hjemmeproduceret chokolade i Stracciatella isen, vaniljeisen er produceret med ægte vaniljestænger, trods det, at vaniljen er steget voldsomt i indkøb den sidste årrække, og flødebollerne og barerne er hånddyppet i egen chokolade lavet helt fra bunden. Små ting, som er med til at øge kvalitetsoplevelsen for kunden, og som gerne skulle gøre, at vi vender tilbage igen og igen.

 

Moderne raslebøsse

Det bliver nærmest ikke nemmere, end at bevæge sig ud til døren når dørklokken ringer, grave pungen frem og smide en skilling i raslebøssen, og dermed få fred i sjælen over at man har levet op til det sociale ansvar, og hjulpet de som ikke har så meget. Denne handling negligerer jeg på ingen måde, for alt hjælp er kærkommen, men at kunne hjælpe OG samtidig få et kvalitetsprodukt i hånden er win-win! Det er, hvad Social Foodies har skabt. Al overskud i butikken går – naturligvis, fristes jeg til at sige – til de fantastiske projekter.

 

1 million til nye projekter

Ud af en omsætning i 2017 på 20 mio kroner gik 1 mio kroner udelukkende til etablering af nye projekter i Afrika, og dermed hjælper Social Foodies (og vi som forbrugere, der vælger at handle i butikken) til skabelsen af en livsnødvendig økonomisk ballast til familier, som er hårdt ramt.

 

Man kan hurtigt komme til at tage vores velfærdssamfund for givet, men jeg tror egentlig, de fleste kan blive enige om, at vi gerne vil gøre en forskel for de, som ikke har så meget. Tanken om at mange hundrede familier bliver hjulpet rigtig fornuftigt på vej, og får etableret et eksistensgrundlag varmer de fleste.

 

Socialt ansvar på forbrugerniveau har aldrig været nemmere. Mulighederne ligger lige for næsen af os som forbrugere – så grib den – og støt op om virksomheder og ildsjæle, der brænder for at hjælpe andre. I den skønne butik på M.P. Bruuns Gade, kan du plukke hvad som helst fra hylderne, og få både en kvalitetsoplevelse ud over det sædvanlige og sætte dine penge i noget, der i høj grad giver mening.

Flødebollekurser

Social Foodies afholder også kurser for private eller erhverv. Udover de ugentlige flødebollekurser afholdes der også kurser til forskellige højtider, som fx. lær at lave dit eget påskeæg kursus og julekonfekt kursus. Planen er, at flere skal til, så hold øje med hjemmesiden for opdateringer.

Gør jer selv den tjeneste, at besøge butikken

Udover isen, som personligt er min egen favorit is i Aarhus, så emmer butikken af lækre kvalitetsprodukter. Snyd ikke jer selv for at smage de nye Chufa boller, som er lavet på chufamel fra Vestafrika med 50% fibre, honningristet müsli, chiafrø, havsalt, baobab og hvedemel. De fås både med og uden ægte, aktivt kul. De smager fremragende, og du kan smage næringen i bollen fra første bid.

Det er den diametrale modsætning til at sætte tænderne i en bake-off bolle fra Føtex på den anden side af vejen. 10 kroner stykket og 6 for 50. Billigt for sådan et kvalitetsprodukt!

Jeg vil ikke nævne og beskrive alle produkterne på hylderne i butikken, men i stedet opfordre jer til, at være med til at gøre en forskel, og samtidig opleve kvalitet og håndværk fra øverste hylde.

 

Slå et smut forbi butikken – du kan få smagsprøver på det, du ønsker, og jeg vil næsten garantere, at I kommer igen og igen.

 

Social Foodies

M. P. Bruuns Gade 60

8000 Aarhus

 

Åbningstider

Søndag-torsdag 10-18

Fredag-lørdag 10-19

          

 

Baggrund Se alle

Udvalgte artikler Se alle

Tilmeld nyhedsbrev

Vi bruger cookies!

Her på sitet bruger vi cookies i forbindelse med bl.a. trafikmåling, for at kunne udvikle bedre og mere målrettede brugeroplevelser.

Ved at benytte sitet accepterer du brugen af cookies.

Læs mere om cookies her.

Accepter Forlad sitet