Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Teateranmeldelse: Tony, Maria og bandeopgør i West Side Story

Af Pernille Søborg

Aarhus Teater præsenterer en “West Side Story” med en helt igennem gennemført iscenesættelse og koreografi, samt et eksemplarisk ensemble, i et af de mest komplekse musicals fra 50’erne.

5 ud af 6 stjerner

Den umulige forelskelse imellem to unge mennesker, som tilhører hver sin rivaliserende gruppe og derfor må risikere alt for kærligheden. Er det “West Side Story” eller “Romeo & Julie”?

 

Faktisk er det lidt af begge dele. “West Side Story”, der som musical havde urpremiere i Washington i 1957, er nemlig en fortolkning eller gendigtning af Shakespeares “Romeo & Julie”. Men det særlige ved “West Side Story” er, at den ulig de fleste andre musicals fra de årtier ender som en tragedie.

West Side Story - Aarhus Teater og Aalborg Teater
Jacob Madsen Kvols, Mathias Flint og ensemblet
Foto: Emilia Therese

Vi kender den fra filmatiseringerne, først og fremmest fra 1961-versionen af Robert Wise, men vi kender især sange derfra som “Maria”, “Tonight” og “America”. Nu er Aarhus Teater og Aalborg Teater gået sammen i et samarbejde om produktionen af “West Side Story”. Det er første gang i 10 år, at de to landsdelsscener arbejder sammen. Den spiller først på Aarhus Teater, og siden på Aalborg Teater.

 

En kompliceret musical

Det er en af de mest krævende musicals for både ensemblet og orkestret. Musikken, som er skrevet af den legendariske dirigent og komponist Leonard Bernstein, er kompleks og stilmæssigt farverig. Den kræver en alsidighed og helt særlig forståelse for det rytmiske i det klassiske.

 

Dertil kommer de mange scener, som kun bæres af ensemblet, og den oplagte mulighed for en masse spændende koreografier.

 

Begge dele lykkes i Aarhus Teaters “West Side Story”: Orkestret er stramt sammensat af Niels Søren Hansen, lyden får god plads i rummet, og musikken lever i orkestergraven. Koreograf René Vinther lykkes med at skabe interessante, mættede og imponerende kreative koreografier, der giver musicalen både klasse og humor.

 

Mathias Flint en succes igen

De medvirkende er noget af det mest bemærkelsesværdige ved forestillingen. Aftenens største forløsning er Mathias Flint, som i den mandlige hovedrolle Tony beviser, at han kan løfte en så stor musicalrolle. Vi har set ham præstere udmærket før – også i musicals – men ikke i så markant en rolle i en professionel opsætning.

West Side Story - Aarhus Teater og Aalborg Teater
Mathias Flint
Foto: Emilia Therese

Men hans blide stemme, hans følsomme øjne og hans mikro-udtryk gør Tony-figuren langt mere interessant, end den kunne være. Når han synger over for Isabel Schwartzbach, der spiller den kvindelige hovedrolle Maria, og der virkelig kommer kraft i begge stemmer, lyder de fantastiske sammen. Og sådan ser de også ud – de er et par fuld af sødme og ægthed.

 

Mathias Flint har desuden oversat sangteksterne til dansk, hvilket der også er kommet et ganske fornuftigt, lyrisk og humoristisk resultat ud af. Er Mathias Flint kometen i Aarhus Teaters ensemble lige nu?

 

En ensembleforestilling

Og sikke et ensemble, der er castet i denne “West Side Story”! Vi ser skuespillere, som vi kender fra blandt andet Aarhus Teater, og vi ser musicalperformere fra Fredericia Teater, og vi ser professionelle dansere. Og de laver allesammen lidt af det hele, uden at nogen falder igennem.

 

Og det er sagt før, at dygtige skuespillere er en gave for musicals. Men hvor overraskende, det også er, når man har fået dygtige karakterskuespillere til at danse. Og tilmed ikke en simpel vals eller nogle steptrin med jazz-hands; nej, kraftfulde og komplekse koreografier. Og de rammer dem oven i købet skarpt.

 

Det hele hviler på Rune David Grue

Det er ikke ligetil at få en så stor musicalproduktion til at lykkes. Man skal have både scenografi, koreografi, skuespilteknik, sangteknik, orkester, lys, kostumer og ikke mindst de praktiske forhold på begge scenerne i Aarhus og Aalborg til at gå op i én forestilling.

 

Derudover skal anmelderne, de finkulturelle, de populærkulturelle, kulturpolitikerne, de musikfaglige, kollegaerne fra teaterbranchen, West Side Story-fansene, de faste teatergængere, de gamle og de unge, de fattige og de rige, de teaterskeptiske og alle cand.mag.erne helst elske det.

 

Rune David Grue er en instruktør, der siden sin debut i 2005 har bevidst adskillige gange, at han formår at overskue og samle det hele. Derudover skaber han scenebilleder, der er så fabelagtigt smukke, at alle går fra teatret med en oplevelse af at være blevet beriget – uanset forestillingens egentlige indhold.

West Side Story - Aarhus Teater og Aalborg Teater
Isabel Schwarzbach og Mathias Flint
Foto: Emilia Therese

Derfor er “West Side Story” på Aarhus Teater en længe ventet klassiker af en musicaltragedie, som vi har haft store forventninger til. Forventningerne er indfriet, og nu kan publikum i Aarhus og Aalborg opleve musicalen fra én af sine bedste sider.

 

“West Side Story” spiller fra den 23. marts til den 16. maj 2018 på Aarhus Teater, samt fra den 29. august til den 13. oktober 2018 på Aalborg Teater.

5 ud af 6 stjerner


Musik af: Leonard Bernstein | Tekst: Stephen Sondheim | Oversættelse: Kasper Hoff (dialoger) og Mathias Flint (sangtekster) | Iscenesættelse: Rune David Grue | Medvirkende: Mathias Flint, Isabel Schwartzbach, Jacob Madsen Kvols, Lise Koefoed, Simon Mathew, Mathias Sprogøe Fletting, Ashok Peter Pramanik, Christian Collenburg, Mikkel Becker Hilgart, Sofie Torp, Kasper Dalsgaard, David Elnebo, Kristine Marie Brendstrup, Marie Marschner, Anders Baggesen, Michael Brostrup, Kirstine Emilie Moses-Jacobsen, Stine Andersen, Troels Graakjær, Tone Reumert, Sebastian Skov Andersen, Nicco Olaybal, Miran Ugljen, Oliver Melander og Martin Gæbe | Koreografi: René Vinther | Scenografi og kostumedesign: Karin Gille | Musikalsk arrangement: Niels Søren Hansen | Kapelmester: Henrik Svenning | Lysdesign: Jonas Bøgh | Lyddesign: Lars Gaarde | Produceret af: Aarhus Teater i samarbejde med Aalborg Teater

 

Del artikel

Andre læser også