Eivør

Sted: Fuglsøcenteret
Tid: fredag den 15. marts // klokken 17.30
Pris: 295 - 1695 kroner
Billetter

Ved arbejdet med en ny sang forestiller Eivør ofte det dramatiske landskab i hendes nordlige hjemland, et fjerntliggende øhav kaldet Færøerne.

 

“Det kan være meget hårdt og meget blidt på samme tid, og når jeg synger, ser jeg, at vildskab og blødhed blandes sammen,” siger Eivør. “Jeg tror, det hjælper mig med at skabe musik med meget kontrast, hvilket er vigtigt for mig – jeg vil ikke have, at min musik nogensinde bliver for sikker.”

 

Eivør er nu baseret i København og bringer den stærke kontrast til en mørkt struktureret, men lyst melodisk lyd centreret om hendes fængslende vokal. Mens hendes oprindelse ligger i færøsk folkesang, afslører Eivørs seneste produktion sin fascination med de uendelige muligheder for elektronisk musik. Sammen med at tjene sammenligninger med Kate Bush på siderne MOJO, har Eivørs anden verdenske opfindsomhed ført til sin rolle i at komponere lydsporet til BBC / Netflix flagskibsserie The Last Kingdom.

 

Originally udgivet i 2015 – med en engelsk-oversat version, der udkom sidste år – Eivørs seneste album Slør indbefatter hendes soniske følsomheder i spor som “Trøllabundin”: et spøgende stykke alt pop bygget på hendes formskiftende vokalarbejde og hypnotiske håndtrommesrytmer.

 

“Denne sang startede som en cappella improvisation i en mørk gang på en ensom aften,” siger Eivør. “Det handler om at være fortryllet af musik. Når jeg spiller det i dag, føler jeg mig som om jeg spiller en slags shaman techno-musik, selv om der kun er min stemme og min tromme. “

 

Da Eivør voksede op på øen midt i Nordatlanten, opdagede hun først sin stemme og nuance ved at synge traditionelle færøske folkemusik med sin familie. Snart efter at have lært at spille guitar fra sin mor i en alder af 10, begyndte hun at skrive sit eget materiale. “En af de første kunstnere, der virkelig blæste mig væk med hensyn til sangskrivning var Leonard Cohen,” minder Eivør. “Min vens forældre havde denne store samling af hans album, og jeg ville gå og se hende, og vi ville lytte til hans plader hele dagen lang. Der var noget ved ham, jeg følte mig bare meget hjemsøgt af, for det meste i sin historiefortælling. “

 

Som 16 årig lavede Eivør sit første album og tilbragte de kommende år folkemusikfestivaler over hele Skandinavien. Selv om hun også drog ind i genrer som jazz og klassisk, trak hendes passion for eksperimenter sig til verdenen for elektronisk produktion. “Jeg forsøgte at bryde ud af denne boks, jeg havde bygget rundt mig selv kreativt,” siger hun. “Jeg tror, at når du graver dybere ind i det, du prøver at skabe, kommer du nogle gange til en korsvej, hvor du skal træffe nogle beslutninger, der kan tage alt i en helt ny retning.”

 

Som led i sin musikalske transformation begyndte Eivør at arbejde mere uafhængigt og bragte en ny grad af selvstændighed i sin kunst. Gennem hendes soniske udforskning fandt Eivør sig selv at skabe flere beat- drevne spor, som den intenst ladede og smukt harmløse “Salt”. Ikke alene inspireret af trip-hop pionerer som Massive Attack, fik Eivørs beat-making også indflydelse fra så usandsynlige kilder som Inuit halssang. “Jeg begyndte at komme med ideer til beats ved at spille rundt med en kombination af halssang og beatboxing og derefter bygge alt derfra,” påpeger hun.

 

Mens hendes sange ofte udfolder sig med en vis melankoli (en effekt, som hun tilskriver “det sted, jeg kommer fra, og lyden af tunge bølger styrter”), har Eivørs musik også en fascinerende kraft. Den power er især tydelig i hendes scenearrangement, som det ses på hendes solgte debut UK tour i 2017. “Liveshowet er min ting,” siger Eivør. “Sangene kommer virkelig til live, når jeg kan afspejle dem tilbage til et publikum.”

 

Eivør arbejder nu på sit næste album, og fokuserer stadig på at lave musik, der er kompromisløs i følelser, og som i sidste ende forbinder på et visceralt niveau. “Jeg elsker at se ud på mit publikum og se hipsters og bedstemødre og goth kids og metalfreaks, uden mure mellem os,” siger Eivør. “Jeg tror det sker, fordi jeg ikke forsøger at skabe for en bestemt skare. Jeg forsøger bare at lave den musik, som jeg længes efter at høre mig selv – noget der for mig går direkte til kernen i, hvordan det føles at være et menneske i denne verden. “

Find vej

Rutevejledning

Flere arrangementer

Skal i Opleve Kong Arthur?
Norsminde Kro // fredag den 24. maj // klokken 12.00 // 299 kroner
Start en storslået oplevelse allerede inden KONG ARTHUR & Det Kongelige Teater går på scenen. Vi åbner brasseriet allerede kl 17.30 . Her kan du i ro og mag nyde vores 2 retters me…
Billetter
Fredagsstemning hos Bichel Vine
Bichel Vine // fredag den 24. maj // klokken 15.00 // Gratis
Cahorsområdet er for mange en vigtig del af Frankrigs køkken med masser af traditionsrige, ofte lidt ”bondske” egnsretter – efterhånden elsket og eftertragtet over hele verden – de…
Gratis
Blue Birds (NL)
ILT - Festivalpladsen, Bispetorv // fredag den 24. maj // klokken 15.00 // 0 kroner
  Selv på lang afstand kan man høre de mærkværdige og imponerende blå væsners flipfloppende skridt. Deres karakteristiske lange halse tårner over menneskemængden, mens de nysgerrig…
Gratis

Tilmeld nyhedsbrev

Vi bruger cookies!

Her på sitet bruger vi cookies i forbindelse med bl.a. trafikmåling, for at kunne udvikle bedre og mere målrettede brugeroplevelser.

Ved at benytte sitet accepterer du brugen af cookies.

Læs mere om cookies her.

Accepter Forlad sitet